ایران در حوزه کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی به مرز دانش فنی رسیده است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امروز در حوزه کیفی‌سازی فرآورده به مرزهای دانش فنی رسیدیم و علاوه بر خودکفایی در این حوزه، می‌توانیم در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی و دانش فنی نیز ورود کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری ظهر امروز (سه‌شنبه، هفتم شهریورماه) در آیین رونمایی از مدارک طراحی بنیادی طرح کیفی‌سازی نفت کوره و تولید کک سوزن، کیفی‌سازی نفت کوره را از چالش‌های اصلی در صنایع پالایشگاهی خواند و افزود: به‌منظور دستیابی به دانش فنی فرآیند کیفی‌سازی، تصمیم به بومی‌سازی دانش واحد کک‌سازی با حمایت پژوهشگاه صنعت نفت گرفتیم که خوشبختانه با همکاری پالایشگاه نفت شازند و پژوهشگاه صنعت نفت، به دانش فنی کک‌سازی دست یافتیم و زنجیره ارزش در این حوزه تکمیل شد.

وی تأکید کرد: نفت خام کشورمان به سمت سنگین شدن در حرکت است و ‌این موضوع ضرورت اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌ها را دوچندان می‌کند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش متخصصان داخلی امروز کک در دو گرید اسفنجی و سوزنی در داخل کشور تولید می‌شود.

سالاری بیان کرد: امیدواریم عملیات اجرایی طرح کیفی‌سازی نفت کوره نیز به‌زودی اجرایی شود و بتوانیم بخشی از زنجیره نیاز کشور را تأمین کنیم.

وی تأکید کرد: طراحی پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند مبتنی بر تولید ۸ تا ۱۲ درصد نفت کوره است که این عدد با اجرایی شدن این پروژه به صفر نزدیک خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه فرآیندهای کاتالیستی نیز نیازمند کیفی‌سازی در کشور است، افزود: در حال پیگیری آن هستیم تا بخش کیفی‌سازی برش‌های سنگین را به‌معنای کامل بومی‌سازی کنیم.

سالاری بیان کرد: لازم است در حوزه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های تحت لیسانس، به‌منظور صدور خدمات فنی مهندسی اعتمادسازی لازم در داخل و خارج از کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: این اتفاق قابل تحقق است و پایلوت‌های جدید نیز به‌زودی رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: با توجه به شرایط ناترازی گاز و کمک حوزه سوخت مایع به نیروگاه‌ها و صنایع لازم است که به قوانین هوای پاک نیز توجه و این قانون به‌صورت کامل اجرایی شود.

کد خبر 477672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =