ژاپن با همکاری "توتال" فرانسه ، نوعی سوخت مشتق از گاز طبیعی تولید می کند

یک کنسرسیوم ژاپنی با همکاری شرکت نفتی "توتال" فرانسه پروژه ای را در دست اجرا دارد که هدف از آن تولید انبوه سوخت سازگار با محیط زیست "دی متیل اتر" مشتق از گاز طبیعی ، تا سال 2010 است .

به گزارش "شانا" به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این پروژه در منطقه "کوشیرو" در جزیره "هوکایدو" واقع در شمال ژاپن اجرا می شود و در قالب این پروژه ، کارخانه ای برای تولید آزمایشی گاز غیر آلاینده "دی متیل اتر" (دی.ام.ئی) مورد استفاده قرار می گیرد. این سوخت در شرایط دما و فشار معمولی همانند آب است اما خیلی سریع تبدیل به بخار می شود. هنگامی که دی متیل اتر شعله ور می شود به رنگ آبی می سوزد و تبدیل به گاز می شود و در این واکنش "اکسید گوگرد" منتشر نمی شود . "دی متیل اتر" را علاوه بر گاز طبیعی می توان از منبع مواد زائد صنعتی یا پسمانده تقطیر نفت نیز به دست آورد . یکی از مزیت های "دی متیل اتر" این است که از منابع تجدیدپذیر و همچنین سوخت های فسیلی ، تولید می شود ، میزان کمی گاز گلخانه ای تولید می کند و همچنین حمل و نقل آن به صورت مایع ، آسان است . با این حال همچنان پرسش هایی درباره سودآور بودن تولید این سوخت باقی است . اوبر دو مستی یر ، نماینده ارشد شرکت توتال در شمال شرقی آسیا در این زمینه اظهار داشت : با تولید "دی.ام.ئی" مقادیر بسیار کمتری دی اکسید کربن یا دیگر مواد زائد تولید می شود . وی افزود : با تولید این سوخت ، نسبت به گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) ، گازهای کربنی بسیار کمتری تولید می شود و همچنین تولید گازهای آلاینده این سوخت نسبت به ذغال سنگ نیز بسیار کمتر است . این مقام توتال با بیان این که سوخت دی متیل اتر ارزان تر از سوخت های متعارف است ، تصریح کرد: سوخت دی متیل اتر می تواند در آینده جانشین دیزل و "ال.پی.جی" شود . دی متیل اتر ، ماده ای غیر سمی اما به شدت اشتعال پذیر است . این ماده کاربردهای مختلفی دارد از جمله می توان از آن به عنوان گاز آشپزی در خانه ها یا برای تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه های متوسط و کوچک استفاده کرد . دی.ام.ئی را همچنین می توان به عنوان جایگزینی برای دیزل مورد استفاده قرار داد به طوری که هم اکنون آزمایش هایی در زمینه نوعی خودروی دو گانه سوز با موتور "برق – دی.ام.ئی" انجام شده است . تی یری دماره ، رییس توتال ، به تازگی در حاشیه "مجمع توسعه پایدار" در توکیو ، به خبرگزاری فرانسه گفت: قادر هستیم سوختی داشته باشیم که بسیار پاکیزه است و گاز گلخانه ای کمی نیز منتشر می کند . وی با اشاره به این که منابع گاز جهان از منابع نفت بسیار گسترده تر است ، افزود : سوخت دی.ام.ئی هم از جنبه زیست محیطی و هم از حیث منابع تولید ، راه حل خوبی برای تامین انرژی به شمار می رود . اوسامو اینوکوشی ، مدیر پروژه دی.ام.ئی شرکت "جی.اف.ئی هولدینگز" ، دومین تولید کننده بزرگ فولاد ژاپن ، اظهار داشت : کارخانجات فولاد در ژاپن سال های بسیاری با این پرسش رو به رو بودند که با گاز خروجی از کوره های انفجاری تولید فولاد چه باید کرد. وی افزود : به جای رها کردن این گاز می توان آن را ذخیره کرد . به این دلیل ما تلاش کردیم با ابداع یک فناوری جدید ، این گازها را ذخیره کنیم . بر اساس این گزارش ، کشف "دی.ام.ئی" در جریان تحقیقات شرکت "ان.کی.کی" به طور اتفاقی صورت گرفت . مطالعات در این زمینه در سال 1989 در دانشگاه توکیو آغاز شد . اولین پروژه آزمایشی برای تولید روزانه 5 تن دی.ام.ئی در سال 1997 در "کوشیرو" و با کمک یارانه های وزارت اقتصاد ژاپن آغاز شد . شرکت توتال در اکتبر 2001 مشارکت خود را با کنسرسیومی متشکل از هشت شرکت ژاپنی آغاز کرد . توتال که یک تامین کننده بزرگ گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) برای ژاپن است ، دانش و مهارت خود را در زمینه های نفت ، گاز ، پالایشگاه و پتروشیمی در اختیار این پروژه قرار داده است . هزینه این پروژه در مدت 5 سال حدود 250 میلیون دلار برآورد شده است . وزارت اقتصاد ژاپن 65 درصد هزینه این پروژه را تامین می کند و سایر شریکان نیز بقیه این هزینه را تامین خواهند کرد . این وزارتخانه همچنین یارانه های خاصی را برای توسعه بخش های خاصی از این پروژه همچون توربین و انجین ها ، در نظر گرفته است . در دسامبر 2003 ، پروژه آزمایشی دیگری نیز برای تولید روزانه یکصد تن "دی.ام.ئی" در کوشیرو آغاز شد . تا اواسط دسامبر 2004 ، حدود 150 روز کار آزمایشی در این زمینه انجام شد که در این مدت نزدیک به 8 هزار تن دی.ام.ئی تولید شد . یک پروژه آزمایشی دیگر با مدت زمان بیشتر نیز قرار است در سال 2005 آغاز شود و تمامی واحدهای تولیدی آن تا پایان سال 2006 تکمیل خواهد شد . دماره ، رییس توتال ، در این خصوص اظهار داشت : پس از این پروژه قصد داریم به سوی تولید صنعتی حرکت کنیم . وی افزود : قصد نداریم این کار را در فرانسه یا ژاپن انجام دهیم بلکه این کار در یک کشور دارای گاز در خاورمیانه انجام خواهد شد . اولین برنامه توتال در این زمینه ، احداث یک کارخانه تجاری تا سال 2010 است که قادر به تولید روزانه 6 هزار تن دی.ام.ئی خواهد بود . این کارخانه احتمالا در کشور قطر احداث خواهد شد . برای سود آور بودن چنین پروژه ای لازم است که روزانه دست کم بین 3 هزار تا 6 هزار تن "دی.ام.ئی" تولید شود . این در حالی است که مایع سازی گاز طبیعی هزینه بالایی دارد و در مورد میدان های بزرگ گاز مقرون به صرفه است . اما شرکت توتال با همکاری شریکان ژاپنی خود تلاش می کند تا از میدان های گازی کوچک تر هم برای تولید مواد هیدروکربوری مایع استفاده کند .
کد خبر 54720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =