یک پژوهشگر هندی : خرید گاز از ایران تاثیر مثبتی بر بهبود کیفیت هوای هند خواهد داشت

یک پژوهشگر برجسته هند در حوزه انرژی، خاطرنشان کرده است که با در نظر گرفتن این مساله که قرارداد 22 میلیارد دلاری که هند برای خرید گاز طبیعی از ایران بسته است سوخت پاکتری برای اقتصاد بسرعت در حال رشد این کشور فراهم خواهد آورد، مقام های ارشد هند باید به ملاحظاتی برای سالم نگهداشتن هوای این کشور نیز توجه کنند.

به گزارش "شانا" به نقل از خبرگزاری فرانسه، "مانی شانکار آیار" روز دوشنبه با امضا توافقنامه ای با ایران برای خرید سالانه 5 میلیون تن گاز طبیعی مایع به مدت 25 سال موافقت کرد که از سال 2009 آغاز خواهد شد. این قرارداد میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و سه شرکت نفتی هند "ای او سی"، "گیل" و "بهارات ایندیا" در پی 3 روز مذاکرات نهایی میان وزیران نفت دو کشور امضا شد. هند با اقتصادی که بسرعت در حال گسترش است به این گاز برای تامین سوخت مصرفی صنایع، خودروها و مصارف خانگی که اکنون بالغ بر 170 میلیون متر مکعب در روز برآورد می شود نیاز دارد که انتظار می رود این میزان تا سال 2025 به 400 میلیون متر مکعب در روز برسد. عرضه داخلی گاز کنونی هند 85 میلیون مترمکعب در روز است و انتظار می رود واردات بخش عمده ای از گاز مصرفی آتی این کشور را که در حال حاضر بیش از 70 درصد نیازهای انرژی خود را از خارج وارد می کند، تامین کند . رانجان باسه پژوهشگر برجسته هند با وجودی که از اقدام مقام های کشورش برای استفاده از گاز که نسبت به زغال سنگ یا گازوییل پاک تر است استقبال کرده اما هشدار داده که این اقدام باید با در نظر گرفتن ملاحظاتی برای مبارزه با آلودگی هوا همراه شود . این پژوهشگر موسسه انرژی و منابع دهلی نو که برای دولت و شرکتها در باره استفاده پایدار از منابع طبعی و انرژیهای تجدیدپذیر تحقیق میکند خاطرنشان ساخته است که افزایش روزافزون شمار خودروها بخشی از سیاست یک جانبه است که مصرف را بجای صرفه جویی تشویق می کند. وی گفت : در حالی که فناوری پیشرفته و سوخت های پاک تر می تواند از آلودگی خودروها که شمارشان در حال افزایش است، بکاهد، اما این میزان مصرف سوخت بسیار فراتر از سطحی است که بتوان از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کرد. براساس آمار انجمن تولیدکنندگان خودروی هند، مجموع خودروهای فروخته شده در هند در سال منتهی به مارس 2005 که شامل خودروی شخصی، اتوبوس، کامیون و موتورسیکلت می شود، با افزایش 16 درصدی به 9/7 میلیون دستگاه رسیده است. این انجمن پیش بینی کرده است که این رقم میزان در چند سال آینده افزایش خواهد یافت و میلیونها خودرو به بیش از 50 میلیون دستگاه کنونی افزوده خواهد شد . رانجان باسه خاطرنشان کرد تاثیر افزایش خودروها را در جاده ها می توان درگزارش های کنترل آلودگی مشاهده کرد که نشان میدهد سطح آلودگیها در بیشتر شهرهای بزرگ هند از استانداردهای کیفیت هوا در 45 سال گذشته فراتر رفته است. وی افزود تلاشهای آیار برای تامین سوخت گاز جدید برای محیط زیست خوب خواهد بود اگر از آن نخست در اماکن تمرکز انتشار آلودگی مانند تاسیسات تولید برق و کود شیمیایی استفاده شود که اکنون از ذغال سنگ و گازوییل استفاده می کنند. رانجان باسه در ادامه یاد آور شده که در برخی از شهرهای هند از جمله دهلی نو پایتخت این کشور خودروهای گوناگون مانند اتوبوس، تاکسی و خودروهای سه چرخه موتوری موظف به استفاده از گاز طبیعی ، برای کاهش انتشار گازهای آلوده کننده ، شده اند . وی افزوده است در نتیجه این اقدام ، پاکی هوا در دهلی نو و شهرهای دیگری که خودروها را موظف به استفاده از گاز طبیعی کرده اند ، احساس می شود . باسه گفت : مدیریت مصرف انرژی مهمترین اصل در رابطه با محیط زست است زیرا حمل و نقل عامل اصلی آلوده کننده هوا است و مردم باید با استفاده کمتر از انرژی های آلوده کننده ، مسئولیت خود را در رابطه با محیط زیست انجام دهند .
کد خبر 55467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =