شمار جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور به ۳ هزار باب می‌رسد/ صرفه‌جویی روزانه ۶ میلیون لیتری بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از توسعه زیرساخت‌های صنعت سی‌ان‌جی و افزایش تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور به ۳ هزار باب خبر داد و گفت: با راه‌اندازی ۴۰۰ جایگاه جدید، از محل جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین، در مصرف روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد که این موضوع نقش مهمی در دستیابی به تراز تولید و مصرف بنزین در کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری در آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه تجهیز ۴۰۰ باب جایگاه سی‌ان‌جی که صبح امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریورماه) در محل کارخانه هسا بین جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نصرالله ناظریان، رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا و افشین خواجه‌فرد، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) امضا شد، گفت: با راه‌اندازی ۴۰۰ جایگاه جدید در قالب این تفاهم‌نامه و با همکاری وزارت نفت و وزارت دفاع، تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور به ۳ هزار باب افزایش خواهد یافت.

وی با تأکید بر این که با ساخت ۴۰۰ جایگاه جدید سی‌ان‌جی با همکاری وزارت دفاع در مصرف روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد، گفت: امیدواریم با توسعه این صنعت گام مهمی در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جایگزینی سوخت پاک سی‌ان‌جی با بنزین در سبد سوخت برداریم.

معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه شبکه سراسری گاز در شرق کشور افزود: با توسعه شبکه گازرسانی، ظرفیت‌هایی برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در شرق کشور ایجاد شده و مکان‌یابی احداث جایگاه‌های جدید نیز انجام شده است.

بومی‌سازی تجهیزات و ارتقای استانداردهای کیفی در حوزه سی‌ان‌جی

سالاری با اشاره به همکاری مجموعه وزارت نفت با مجموعه شرکت هسا و خاتم‌الاوصیا از گذشته دور بیان کرد: خوشبختانه این دو مجموعه توانستند ظرفیت بومی‌سازی در کشور را با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان عملی سازند و امروز با محوریت این دو مجموعه و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سی‌ان‌جی، استانداردهای کیفی تجهیزات تولیدی این دو مجموعه ارتقا یافته و استانداردهای وزارت نفت را زیرپوشش قرار داده است.

وی با تأکید بر لزوم پیگیری تبدیل کارگاهی و تولید کارخانه‌ای خودروهای گازسوز گفت: توافق‌هایی با مجموعه‌های خودروساز انجام شده است که این جایگزینی انجام شود.

لزوم استفاده از ظرفیت خالی جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: امروز ۲۵۱۵ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور فعال است که ۶۰ درصد این ظرفیت (معادل مصرف ۲۳ میلیون لیتر بنزین در روز) استفاده می‌شود که با توسعه این صنعت، امکان افزایش آن تا معادل ۳۴ میلیون لیتر بنزین وجود دارد.

صدور خدمات فنی - مهندسی در حوزه سی‌ان‌جی به دیگر کشورها

سالاری با ابراز امیدواری به استفاده از ظرفیت‌های وزارت دفاع در بخش‌های پایین‌دستی صنعت نفت به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به مذاکرات بخش دیپلماسی انژری بتوانیم از ظرفیت ایجادشده در داخل کشور، برای صدور خدمات فنی - مهندسی به دیگر کشورها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم با اخذ مجوز شورای اقتصاد به‌زودی این تفاهم‌نامه اجرایی شود و بتوانیم در برخی نقاط با ارائه تجهیز بلاعوض مانند سنوات گذشته، این صنعت را توسعه دهیم و ظرفیت جدیدی در سبد سوخت کشور و صرفه‌جویی در مصرف بنزین را تحقق ببخشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۱۵ جایگاه‌ سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد که با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه گام مهمی در جهت توسعه زیرساخت‌های صنعت سی‌ان‌جی و افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت‌ خودروها در کشور برداشته خواهد شد.

سالاری افزود امیدواریم با استفاده از توانایی هسا و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه سوخت سی‌ان‌جی، سطح کیفی این حوزه را افزایش دهیم.

به گزارش شانا، توسعه صنعت سی‌ان‌جی، پیرو سیاست‌های توسعه‌ای دولت‌های گذشته در دستور کار دولت سیزدهم نیز قرار گرفته است. معاونت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نخستین گام را در دولت سیزدهم با امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز آذرماه سال ۱۴۰۰ بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران‌خودرو برداشت.

بر پایه این قرارداد همکاری به ارزش حدود ۲۰ میلیون دلار، ۴۵ هزار خودرو پایه گازسوز در شرکت ایران‌خودرو تولید می‌شود که از این تعداد ۴۰ هزار خودرو تولیدی تاکسی و ۵ هزار خودرو نیز وانت خواهد بود.

کد خبر 630161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =