قراردادهای سلف موازی تسویه نقدی شد

شرکت ملی نفت ایران سررسید هشت نماد قراردادهای سلف موازی  استاندارد نفت خام سنگین صادراتی را با سرمایه‌گذاران تسویه نقدی کرد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، شرکت ملی نفت ایران سررسید هشت نماد قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی را که از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند منتشر شده بود با سرمایه‌گذاران تسویه نقدی کرد.

اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال بهمن‌ماه سال ۹۹ با هدف تأمین مالی طرح‌های میدان مشترک غرب کارون، خط لوله بهرگان و جاسک و طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت خام در بورس انرژی ایران پذیرش و معاملات آن از  اسفندماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود.  

شرکت ملی نفت ایران از سال ۱۳۹۵ به‌منظور تأمین بخشی از منابع ریالی مورد نیاز طرح‌های بالادستی نفت و گاز به‌ویژه در میدان‌های مشترک، با استفاده از ظرفیت بورس انرژی ایران نسبت به انتشار ۲۴۰ هزار میلیارد ریال اوراق سلف نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی اقدام کرده‌ است.  

از این مقدار ۶۵ هزار میلیارد ریال این اوراق بابت طرح پارس جنوبی و ۱۷۵ هزار میلیارد ریال آن بابت میدان‌های نفتی مشترک غرب کارون و میدان‌های واقع در مناطق نفت‌خیز جنوب و فلات قاره ایران منتشر شده‌ است.  

از مجموع کل اوراق سلف منتشرشده تاکنون ۲۲۰ هزار میلیارد ریال آن به‌ همراه سود متعلق در زمان سررسید بازپرداخت شده که سررسید مبلغ ۶۰ هزار میلیارد ریال آن در ماه کنونی بود و به‌ همراه سود متعلقه در مجموع ۹۲ هزار میلیارد ریال از محل عواید میدان‌های مربوط تأمین و بازپرداخت شده‌ است. 

بر اساس گزارش‌های رسمی، با بهره‌برداری کامل از میدان‌های یادشده ظرفیت تولید نفت خام کشور به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز و ظرفیت تولید میعانات گازی نیز به حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. 

قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام، قراردادی است که در بازار مشتقه معامله می‌شود و بر اساس آن مقدار معینی از نفت خام بر اساس مشخصات قرارداد فروخته می‌شود.

کد خبر 630293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =