۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
  • کد خبر: 630294
اوپک ۶۳ ساله شد

اوپک ۶۳ سال پیش در ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰ میلای طی کنفرانسی در بغداد پا به عرصه ظهور گذاشت، به همین مناسبت دبیرکل اوپک طی پیامی گفت: من مطمئنم که بهترین روزهای این سازمان در راه است.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی نمایندگان پنج کشور تولیدکننده نفت، فواد روحانی از ایران، طلعت الشیبانی از عراق، احمد سید عمر از کویت، عبدالله الطریقی از عربستان سعودی و خوان پابلو پرز آلفونسو از ونزوئلا برای تأسیس اوپک در سالن الشعب در بغداد گرد هم آمدند. این نقطه عطف تاریخی، آغاز فصلی نو در صنعت نفت جهان بود.

خیلی زود دیگر کشورهای تولیدکننده نفت با منافع متقابل، مانند حمایت از ثبات بازار نفت و حمایت از حق همه کشورها برای اعمال حاکمیت دائمی بر منابع طبیعی خود به‌منظور توسعه، به پنج عضو مؤسس اوپک پیوستند.

اوپک ۶۳ سال است که خواستار همکاری، گفت‌وگو و احترام متقابل میان همه و  نیاز به رسیدگی به چالش‌ها به‌صورت جمعی و استفاده از نفت برای حمایت از رشد و پیشرفت ملی بوده است.

واضح‌ترین نشانه آن، روند جاری «بیانیه همکاری» است که طی آن اوپک با ۱۰ کشور تولیدکننده غیراوپک برای دستیابی به ثبات در بازار جهانی نفت همکاری می‌کند.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک برای گرامیداشت این مناسبت گفت: اوپک سازمانی منحصربه‌فرد است که آزمون زمان را پس داده است.

وی افزود: برای بیش از ۶ دهه با وجود همه چالش‌هایی که صنعت نفت با آن روبه‌رو بوده، تلاش کرده است از ثبات بازار نفت به نفع همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهانی حمایت کند.

دبیرکل اوپک تصریح کرد: تاریخ اوپک مملو از دستاوردهای بسیاری است، از حمایت کشورهای عضو و کل خانواده اوپک سپاسگزاریم، من مطمئنم که بهترین روزهای این سازمان در راه است.

شصت‌وسومین سالروز تأسیس اوپک در حاشیه کنفرانس و نمایشگاه نفت و گاز آنگولا در لوآندا، پایتخت این کشور آفریقای غربی عضو این سازمان برگزار می‌شود.

کد خبر 630294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =