۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
  • کد خبر: 630318
تلاش ترکیه برای تبدیل شدن به قطب گازی منطقه

وزیر انرژی ترکیه از برنامه این کشور برای توسعه زیرساخت‌ها به‌منظور تبدیل شدن به قطب گازی منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آلپ ارسلان بایراکتار اعلام کرد که ترکیه در نظر دارد زیرساخت‌های گازی خود را گسترش دهد تا زمینه ایجاد تبادل گاز را برای تأمین گاز موردنیاز کشورهای جنوب شرقی اروپا فراهم کند.

روسیه سال گذشته پیشنهاد کرد به‌منظور جایگزین کردن فروش از دست‌رفته گاز خود به اروپا، یک قطب گازی در ترکیه ایجاد شود که این پیشنهاد تمایل دیرینه آنکارا برای ایفای نقشی در زمینه مبادله گاز با کشورهای محروم از انرژی را تقویت کرد.

اما با وقوع زمین‌لرزه ویرانگر ترکیه در ماه فوریه، همچنین تمرکز این کشور بر انتخابات ماه مه، مذاکرات پیشرفت چندانی نکرد.

دو منبع آگاه به این پروژه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که اختلاف‌نظر درباره اینکه کدام کشور کنترل این قطب گازی را به دست گیرد نیز مذاکرات را به تأخیر انداخت.

بر اساس این گزارش، ترکیه در نظر دارد زیرساخت‌های گازی خود را در منطقه تراکیه واقع در شمال غربی ترکیه گسترش دهد و پایانه‌های ال‌ان‌جی و تأسیسات ارتقایافته ذخیره‌سازی را در بخش «سیلیوری» به یکدیگر متصل کند.

بایراکتار روز پنجشنبه (۲۳ شهریورماه) در نشستی مطبوعاتی گفت: گازی که از آذربایجان، ایران و روسیه با خطوط لوله می‌آید نیز می‌تواند وارد این قطب گازی شده و در بورس گاز منطقه‌ای قیمت‌گذاری شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه آنکارا تمایل دارد ظرف چند ماه آینده برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در تراکیه با چین به توافق برسد، اظهار کرد: مدت زیادی است که با یک شرکت چینی در حال مذاکره هستیم و توافق تقریباً نزدیک است.

کد خبر 630318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =