شاگرد اولی تولید و صادرات نفت در رشد اقتصادی ایران

تولید و صادرات نفت ایران در رشد اقتصادی بهار امسال سهم ۱۹.۸ درصدی داشته و بیشترین تاثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده، در حالی که تولید و استخراج نفت سهمی ۹۶ درصدی از رشد اقتصادی صنایع و معادن ایران را نیز در ۳ ماه نخست امسال داشته است.

به گزارش شانا، رشد اقتصادی، آیینه‌ای تمام‌نما از شرایط اقتصادی هر کشوری است و از همین رو، کشورها در بازه‌های زمانی مشخص، میزان تولید ناخالص داخلی یا همان رشد اقتصادی خود را اعلام می‌کنند.

در ایران نیز بانک مرکزی و مرکز آمار ایران وظیفه اعلام رشد اقتصادی به صورت فصل به فصل و همچنین رشد سالانه را به‌عهده دارند.

در روزهای گذشته بانک مرکزی رشد اقتصادی فصل بهار سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. بر این اساس، ایران در سه ماه نخست امسال با احتساب نفت رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی را تجربه کرده است. در این میان، سهم نفت از این رشد اقتصادی حدود ۲۴ درصد بوده است.

به فاصله چند روز، مرکز آمار ایران نیز رشد اقتصادی فصل اول امسال را منتشر کرد. بر اساس اعلام مرکز آمار، رشد اقتصادی با احتساب در بهار امسال ۷.۹ درصد بوده است. این در حالی است که رشد اقتصادی در این بازه زمانی بدون احتساب نفت، ۶.۱ درصد برآورد می‌شود.

شاگرد اولی تولید و صادرات نفت در رشد اقتصادی ایران/ سهم ۹۶ درصدی تولید و استخراج نفت از رشد اقتصادی صنایع و معادن

این اعداد نشان می‌دهد براساس گزارش مرکز آمار همانند گزارش بانک مرکزی، تولید و صادرات نفت کشور بیشترین تاثیر مثبت و رشد را بر تولید ناخالص داخلی ایران داشته است.

این در حالی است که نتایج یادشده حاکی از آن است که در فصل بهار ۱۴۰۲، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ۴.۶، گروه صنایع و معادن ٧.٣ و گروه خدمات ٩.٣ درصد نسبت به فصل بهار سال ۱۴۰۱، رشد داشته است.

سهم ۳۴ درصدی افزایش تولید نفت در رشد اقتصادی

جداول منتشر شده در گزارش مرکز آمار، سهم نفت در تولید ناخالص داخلی را ۲.۷ درصد از ۷.۹ درصد می‌داند. با احتساب این اعداد، سهم نفت از رشد اقتصادی بیش از ۳۴ درصد برآورد می‌شود.

نکته مهم آن است که تولید و استخراج نفت در گزارش مرکز آمار در زیر مجموعه صنایع و معادن طبقه‌بندی می‌شود.

با توجه به آن، در حالی نفت ۲.۷ درصد از رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده که گروه صنایع و معادن در مجموع سهمی ۲.۸ درصدی از تولید ناخالص داخلی ایران در فصل بهار داشته است.

شاگرد اولی تولید و صادرات نفت در رشد اقتصادی ایران/ سهم ۹۶ درصدی تولید و استخراج نفت از رشد اقتصادی صنایع و معادن

در واقع تولید و استخراج نفت به تنهایی ۹۶ درصد از سهم گروه صنایع و معادن را در رشد اقتصادی اعلام شده از سوی مرکز آمار داشته است و سایر زیرگروه‌های این بخش مانند معادن، صنعت، تامین آب و برق و ساختمان در مجموع تنها چهار درصد از رشد اقتصادی این گروه را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده نقش بی‌بدیل صنعت نفت در مقایسه با سایر صنایع موجود در کشور در رشد اقتصادی دارد.

این مهم در حالی محقق شده است که ایران همچنان با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه صنعت نفت و گاز خود از سوی آمریکا روبه‌روست اما سیاست‌های دولت سیزدهم برای بازاریابی‌های تازه و متوقف نشدن صادرات نفت باعث بی‌اثرشدن تحریم‌ها شده است.

به گفته وزیر نفت، ایران اکنون می‌تواند به هر مقدار که بخواهد نفت تولید کرده و به هر کجای دنیا صادر کند.

کد خبر 630488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =