شناسایی ۱۸ عنوان پروژه ساخت بار اول در پالایشگاه گاز ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام اعلام کرد که ۱۸ عنوان پروژه ساخت بار اول در این پالایشگاه شناسایی شده است.

 به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، روح‌الله نوریان با اشاره به تأمین تجهیزات و فناوری‌های کلیدی موردنیاز با تکیه‌ بر توان شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان و برای تحقق راهبردهای اصلی اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم‌ها گفت: از این تعداد پروژه، ۱۶ عنوان برای استعلام به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارسال و تاکنون تأییدیه ۳ پروژه دریافت شده است.

 وی افزود: این سه پروژه شامل فرمولاسیون و ساخت پوشش‌های پایه آلی مقاوم در برابر سرویس ترش با هدف جلوگیری از ترک‌خوردگی هیدروژنی فولاد کربنی، غشای نیتروژن‌ساز و ساخت ماسک فرار برای استفاده در پالایشگاه‌های با خوراک گاز ترش هستند که با اجرای این پروژه‌ها برخی از نیازهای فناورانه شرکت برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: بومی‌سازی محصول از طریق مصوبه تولید بار اول، تأمین نشدن کالا از تولیدکننده اصلی خارجی، تولید محصول با صرفه‌جویی ارزی، کاهش هزینه‌های تولید، ارتقای توانمندی طراحی، ساخت یا فرمولاسیون و انتقال دانش و فناوری از اهداف اجرای این پروژه‌ها هستند.

 نوریان به اجرای پروژه ساخت غشای نیتروژن‌ساز اشاره و تأکید کرد: سنتز غشا از فناوری‌های با دانش فنی بالا بوده که تاکنون غشای نیتروژن ساز در داخل کشور بومی‌سازی نشده و برای رسیدن به دانش فنی و ساخت غشای نیتروژن‌ساز به‌دلیل عمر بالا و نداشتن قطعات متحرک می‌تواند از اولویت‌های صنایع کشور قلمداد شود.

 وی با بیان اینکه ترک‌خوردگی هیدروژنی در ورق‌های فولاد کربنی دیواره تجهیزات فرآیندی سرویس ترش، از جمله مشکلاتی است که می‌تواند قابلیت سرویس‌دهی تجهیزات پالایشگاه‌های گازی را با مشکل جدی روبه‌رو کند، اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای جداسازی فولاد کربنی از محیط ترش به کمک لایه‌های فلزی مقاوم وجود دارد که با ممانعت از خوردگی فولاد کربنی به‌وسیله سولفید هیدروژن از تشکیل هیدروژن نوزاد و نفوذ آن به داخل فولاد و درنتیجه از بروز خوردگی جلوگیری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام یادآور شد: پوشش‌های پایه آلی، به‌دلیل سهولت و هزینه کمتر اجرا در تعمیرت اساسی، می‌توانند رشد ترک را در ورق تجهیزات در حال سرویس‌دهی متوقف کنند یا از سرعت آن بکاهند.

کد خبر 631700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =