عربستان بازار تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای راه‌اندازی می‌کند

عربستان سعودی اعلام کرد اوایل سال آینده میلادی، یک طرح اعتباری گازهای گلخانه‌ای را اجرایی خواهد کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد با خرید گواهی از پروژه‌هایی که به‌طور داوطلبانه انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش می‌دهند، انتشار خود را جبران کنند؛ این نخستین بازار در یک کشور در حال‌ توسعه صادرکننده انرژی است.

به گزارش شانا از اداره مطالعات انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، در اولین روز از هفته اقلیمی منطقه منا (MENA) سازمان ملل که از ۹ تا ۱۲ اکتبر (۱۷ تا ۲۰ مهرماه) در ریاض برگزار شد، بازار داخلی داوطلبانه مبادله اعتبار انتشار کربن عربستان سعودی تحت عنوان «سازوکار اعتباردهی و جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای (GCOM)» افتتاح شد.

هدف از این سازوکار، ایجاد انگیزه برای استقرار فعالیت‌های کاهش و حذف انتشار در مقیاس عمده برای حمایت و فعال‌ کردن سیاست‌ها و راهبردهای ملی اقلیمی این کشور به‌ویژه دستیابی به هدف خالص انتشار صفر تا سال ۲۰۶۰ است.

مشارکت در این طرح که مطابق ماده ۶ موافقت‌نامه پاریس است، داوطلبانه و مبتنی بر پروژه است. این طرح، گازهای گلخانه‌ای و گازهای غیرگلخانه‌ای را در همه بخش‌ها پوشش می‌دهد و حضور بخش‌های دولتی و خصوصی و شرکت‌های تابع آنها، همچنین شرکت‌های خارجی در این بازار آزاد است.

عربستان بازار تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای راه‌اندازی می‌کند

یک سال پیش، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) که از بزرگ‌ترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان است، اعلام کرد شرکت بازار داوطلبانه کربن منطقه‌ای (RVCMC) را با همکاری گروه Tadawul عربستان، کارگزار بورس سعودی مستقر در ریاض، راه‌اندازی خواهد کرد.

حدود ۱۶ شرکت سعودی، از جمله غول نفتی آرامکو و شرکت انحصاری انتقال برق عربستان سعودی، در ماه ژوئن ۲۰۲۳ بیش از ۲.۲ میلیون تن اعتبار کربن خریداری کردند.

شرکت بازار داوطلبانه کربن (RVCMC) به‌عنوان برگزارکننده حراج گفت: این میزان اعتبار دارای گواهینامه کاهش انتشار بوده و از محل پروژه‌هایی است که با استفاده از فناوری‌های پایدار یا حذف کربن از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو جلوگیری کرده‌اند.

اعلام اجرای سازوکار بازار داخلی کربن که توسط عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان صورت گرفت، در واقع بخشی از ابتکار سبز سعودی (Saudi Green Initiative) است که توسط وی در نوامبر ۲۰۲۲ در جریان کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ مصر اعلام شده بود.

به گفته عبدالله السرحان که به‌عنوان دبیرکل طرح سازوکار اعتباردهی و جبران انتشار (GCOM) تعیین شده است، رویکرد این طرح هم جامع و هم فراگیر است و به نهادهای عربستان اجازه می‌دهد از سازوکار بازار داخلی آن برای مدیریت انتشار گازهای گلخانه‌ای در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد و پیشبرد سند مشارکت معین ملی (NDC) موافقت‌نامه پاریس بهره ببرند.

کد خبر 631792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =