آمادگی وزارت نفت برای امضای قرارداد ساخت ۵۵۰ تجهیز موردنیاز صنعت نفت با دانشگاه‌ها

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه ۵۵۰ تجهیز مورد نیاز صنعت نفت و گاز احصاشده و وزارت نفت آمادگی کامل برای امضای قرارداد ساخت این تجهیزات را با دانشگاه‌های کشور دارد، گفت: باید با کار دانش‌بنیان و پژوهشی این تجهیزات را بومی‌سازی کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، هوشنگ فلاحتیان امروز (سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه) در دومین کنفرانس ملی فناوری‌های نوین در انرژی و مواد گفت: هم‌اکنون در مسائل مختلف صنعت نفت و گاز با دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه و قراردادهای متعددی را به امضا رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد دانشجو و دانشگاه جایگاه مناسبی در جهان داریم، اظهار کرد: سال ۲۰۱۶ نسبت فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم مهندسی فناوری در کشور بالاتر از کشورهای توسعه‌یافته صنعتی بود و اکنون این رقم نسبت به قبل بالاتر رفته است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: در ۴۰ سال گذشته تاکنون مهندسان با افزایش چهار برابری مسکن، ۱۹ برابری تولید پتروشیمی، هفت برابری تولید خودرو، ۱۹ برابری تولید فولاد، ۹ برابری تولید سیمان، ۱۴ برابری ظرفیت نیروگاه‌ها، ۲۵ برابری تولید گاز، ۲۹ برابری بزرگراه‌ها و سه برابری خطوط ریلی نقش زیادی در تحول زیرساخت‌های کشور داشته‌اند.

فلاحتیان با بیان اینکه در کشور انرژی زیادی مصرف می‌شود، تصریح کرد: رتبه ما در تولید ناخالص داخلی نسبت به سایر کشورها قابل قبول نیست و با ایجاد یک درصد تولید ناخالص داخلی دنیا ۲ درصد از انرژی دنیا را مصرف می‌کنیم.

وی افزود: در ذخایر گاز اثبات‌شده رتبه دوم پس از روسیه و در تولید گاز طبیعی رتبه سوم را در جهان داریم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه فاصله زیادی بین انرژی اولیه و مصرف نهایی وجود دارد، تصریح کرد: باید در زمینه افزایش بازده کشور کار زیادی کنیم. بر اساس تراز انرژی سال ۱۳۹۹ آنچه در کشور مصرف می‌شود بیش از هزار و  ۵۸۸ میلیون بشکه معادل نفت خام  در سال است.

فلاحتیان گفت: چالش اصلی ما ناترازی گاز به‌دلیل افزایش مصرف در زمستان است و از نظر شدت انرژی در وضعیت مناسبی قرار نداریم. در بیشتر کشورها شدت انرژی رو به کاهش است، اما در کشور ما در ۴۰ سال گذشته همواره شاهد افزایش شدت انرژی هستیم. با وجود هدف‌گذاری در مصرف انرژی به‌دلیل نبود مدیریت لازم در این حوزه این هدف‌ها به سرانجام نرسیده‌اند.

وی افزایش شدت مصرف انرژی، افزایش یارانه انرژی و تداوم انحصار دولتی در بازار انرژی را از موانع اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت افزود: هم‌اکنون حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد و اگر در این بخش سرمایه‌گذاری نشود در آینده با افت فشار میدان‌های گازی و برداشت نیروگاهی شاهد افزایش این رقم خواهیم بود.

فلاحتیان اظهار کرد: بر اساس برنامه جامع هشت ساله تولید نفت و گاز، از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۸ بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیاز است که تاکنون ۴۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری باارزش امضا شده و با ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری سیستم بانکی کشور و مؤسسه‌های مالی و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی در طرح‌های شرکت ملی نفت این امر محقق می‌شود.

وی از جمله اقدام‌ها و برنامه‌های راهبردی در حوزه مدیریت را پیشنهاد و تصویب اجرای ۱۵ طرح از محل قانون تولید رقابت‌پذیری با مجموع سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد دلار و صرفه‌جویی ۳ هزار و ۴۴۰ میلیون بشکه نفت خام و اجرای چهار طرح در سازوکار بازار بهینه‌سازی انرژی با سرمایه‌گذاری ۶.۲ میلیارد دلار و صرفه‌جویی هزار و ۱۰۵ میلیون بشکه نفت خام دانست.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در پایان گفت: از جامعه مهندسان انتظار می‌رود با ساخت تجهیزات کم‌مصرف و ارتقای راندمان مراکز تولیدی با کارهای پژوهشی و فناوری به کاهش شدت انرژی و جبران ناترازی گاز در کشور کمک کنند.

کد خبر 631825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =