شرکت ملی گاز ایران، سازمانی کلان‌داده و پیشرو در تحول دیجیتال

امروزه جایگاه آمار و بهره‌گیری صحیح از آن در تصمیم‌سازی و تدوین برنامه‌های راهبردی شرکت‌ها و کشورها از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است.

این موضوع به‌ویژه با تحولات سریع حوزه دیجیتال در سال‌های اخیر و نقش آمار و اطلاعات و تجزیه و تحلیل صحیح آن برای شناسایی روندهای حاکم بر توسعه صنایع و حوزه‌های مختلف زیست بشری، تفاوت معناداری را در جایگاه فعالیت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رقم زده است.

حجم عظیم داده‌های تولیدشده در بستر دیجیتال که بیش از ۹۰ درصد آن طی دو، سه سال اخیر تولید شده، امروزه در شمار مهم‌ترین و ارزشمندترین دارایی‌های سازمان‌ها قرار دارد که بر مبنای آن، تصمیم‌های راهبردی در بخش‌های مختلف از جمله برنامه‌ریزی تولید، شناخت بازار و بازاریابی، منابع انسانی و تأمین مالی، اتخاذ می‌شود.

در بستر تحولات سریع و شگرف دیجیتال، استنتاج تحلیل‌های آینده‌نگر با استفاده از الگوریتم‌های آماری و یادگیری ماشین (یا هوش مصنوعی) به‌منظور ترسیم روندهای آتی و نتایج مورد انتظار، امکان‌پذیر شده و فرصت‌های راهبردی توسعه و پیشرفت سازمان‌ها و کشورها منوط به بهره‌گیری صحیح در رقابت‌هایی است که بر این اساس در حال شکل‌گیری است.

شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان سازمانی کلان‌داده و پیشرو در بخش انرژی با مسئولیت حساس تأمین بیش از ۷۵ درصد از سبد انرژی اولیه کشور و تأمین سوخت و خوراک بیش از ۲۷ میلیون مشترک خانگی تجاری صنعتی و نیروگاهی گاز طبیعی در سراسر کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده همگام با تحولات بخش انرژی و حوزه دیجیتال، نسبت به روزآمدسازی ساختارهای تولید و تحلیل داده‌های این بخش و استفاده از آن در بستر تحولات جدید حوزه دیجیتال اقدام کند.

با این حال، سرعت ارائه و تجاری‌سازی داده‌ها و نوآوری‌های جدید در این حوزه، بازنگری در برنامه‌ها و اقدام‌های حوزه آمار و اطلاعات و تدوین و اجرای سند تحول دیجیتال صنعت گاز و شرکت ملی گاز ایران را به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است.

از این فرصت استفاده کرده و روز اول آبان‌ماه را که «روز ملی آمار و برنامه‌ریزی» نامگذاری شده به همه دست‌اندرکاران این حوزه تبریک عرض می‌کنم، ضمن آنکه بر این باورم، بهره‌مندی از فرصت‌های کم‌نظیری که در سایه تحولات جدید در حوزه برنامه‌ریزی توسعه و عملیات، مدیریت شبکه تأمین و انتقال، توزیع و تجارت گاز در کشور ایجاد می‌شود و بهره‌گیری هوشمندانه از حجم عظیم داده‌های تولیدی در هر لحظه به‌عنوان جزئی از طرح کلان هوشمندسازی شبکه تأمین این کالای ارزشمند، می‌تواند برای مدیریت مؤثر ناترازی این انرژی پاک، افزایش بهره‌وری در حوزه‌های عملکردی و ارزیابی و مدیریت ریسک‌های متنوع سازمان در بخش‌های توسعه‌ای، عملیاتی و مالی شرکت ملی گاز ایران راهگشا باشد.

هرچند معتقدم تحقق این امر، مستلزم اتخاذ رویکردی جدید در حوزه دیجیتال صنعت گاز کشور است که این مهم، در شمار راهبرد اصلی شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

حسینعلی محمدحسینی

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران

کد خبر 632036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =