اذعان ۲ واحد صنعتی عظیم اصفهان به بازی برد - برد ایجاد ذخیره‌سازی روزمینی گاز

دو واحد صنعتی عظیم در استان اصفهان به ایجاد واحدهای اس‌ان‌جی و ذخیره‌سازی برای مجموعه خود اقدام کردند و به نقش مؤثر آنها و شرکت در این بازی برد - برد اذعان می‌کنند.

به گزارش شانا، استان اصفهان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است و رتبه نخست شهرنشینی در کشور را دارد، همچنین با دارا بودن بیش از ۹ هزار واحد صنعتی به‌عنوان صنعتی‌ترین استان ایران شناخته شده است.

مجموع این شرایط تأمین انرژی استان اصفهان را به‌طور ویژه مورد توجه قرار می‌دهد، به همین دلیل است که شرکت گاز این استان بسیار فعال، پویا و پیشرو برای گازرسانی به بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی اقدام کرده است.

>>> ببینید؛

گشتی در واحدهای ذخیره‌سازی سطح‌الارضی صنایع اصفهان

گازرسانی به ۱۱۴ شهر، بیش از هزار و ۵۰۰ روستا و مکان‌مزرعه، بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی همسو با افزایش اشتغال‌زایی استان و کشور تاکنون انجام شده و درصد بهره‌مندی استان اصفهان از گاز طبیعی به ۹۹ درصد رسیده است.

۴۴ درصد این بهره‌مندی شامل بخش صنعت و واحدهای تولیدی، ۲۸ درصد نیروگاهی، ۲۲ درصد خانگی، ۳ درصد تأمین گاز جایگاه‌های سی‌ان‌جی و ۲ درصد بخش تجاری است و بیش از ۵ هزار مگاوت برق کشور در استان اصفهان با گاز طبیعی تولید می‌شود که در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مصرف‌کننده در استان وجود دارد.

طبق اعلام شرکت گاز استان اصفهان، تاکنون بیش از ۳ هزار ایستگاه تقلیل فشار و بیش از ۴۰ هزار شبکه گاز اجرا شده و گاز طبیعی به ۶ میلیون جمعیت استان و واحدهای تولیدی، بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع رسیده است، همچنین امسال بیش از ۳۵۰ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز اجرایی و حدود ۲۵ هزار اشتراک جدید در بخش‌های مختلف جذب شده است.

اذعان ۲ واحد صنعتی عظیم اصفهان به بازی برد - برد ایجاد ذخیره‌سازی روزمینی گاز

ابوالقاسم عسکری، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا با توجه به شرایط این استان و با اشاره به فراخوان شرکت ملی گاز ایران برای سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ به‌منظور ذخیره‌سازی روزمینی گاز طبیعی به‌صورت اس‌ان‌جی، سی‌ان‌جی و ال‌ان‌جی همچنین ابلاغ شیوه‌نامه جواد اوجی، وزیر نفت توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه عمده مصرف گاز کشور در فصل‌های سرد سال در بخش غیر مولد و خانگی مصرف و حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از تولید روزانه گاز (۸۵۰ میلیون مترمکعب) به بخش خانگی منتقل می‌شود، به برنامه‌ و اقدام‌های مؤثر برای تأمین انرژی صنایع و واحدهای تولیدی نیاز است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان تصریح کرد: وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به دلیل اینکه بتوانند در فصل سرد هم گاز طبیعی همه واحدهای تولیدی، صنعتی، نیروگاهی را تامین کنند مشوق‌های بسیار خوبی درباره استفاده از فرآیند اس‌ان‌جی، سی‌ان‌جی و مینی ال‌ان‌جی در قالب حواله رایگان برای همه سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند که شرایط آن در سایت شرکت ملی گاز ایران درج شده است که منافعی برد - برد برای صنایع، تولید و اشتغال و شرکت ملی گاز دارد.

عسکری ادامه داد: همه سرمایه‌گذاران و صاحبان واحدهای صنعتی می‌توانند با ایجاد زیرساخت یکی از این طرح‌ها و ذخیره‌سازی انرژی در صنایع خود، به‌ویژه در روزهای سرد سال از این انرژی خدادادی بهره‌مند شوند.

اذعان ۲ واحد صنعتی عظیم اصفهان به بازی برد - برد ایجاد ذخیره‌سازی روزمینی گاز

به گفته وی، تاکنون در استان اصفهان سه واحد از طرح‌های اس‌ان‌جی اجرا و بهره‌برداری شده است، از سویی همه صنایعی که این استان طرح را اجرا کردند در روزهای سرد سال و اوج مصرف گاز (در صورت قطعی یا افت فشار) می‌توانند با دریافت ال‌پی‌جی، ترکیب با درصدی از هوا و تولید اس‌ان‌جی، سوخت مورد نیازشان را تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان یادآور شد: حجم تولید اس‌ان‌جی نیز برحسب نیاز هر واحد صنعتی احصا می‌شود و مقدار تولید هم به مقدار نیاز و توانایی زیرساخت‌های آنها بستگی دارد.

خبرنگاران شانا به این بهانه عازم اصفهان و دو واحد صنعتی دارای تأسیسات اس‌ان‌جی شدند تا درباره چند و چون اجرای این طرح و کارآمدی آن با مسئولان این شرکت‌ها گفت‌وگو کنند.

********

احمدرضا محققیان، مدیر فنی شرکت کاشی مرجان در این باره به خبرگار شانا گفت: یکی از تجهیزات مهم در کارخانه‌های کاشی و سرامیک کوره‌های رولری هستند که دمای آنها تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و گاز آن به‌هیچ‌وجه نباید قطع شود تا جایی که کاهش دمای آن زمان تعمیرات یک هفته زمان می‌برد.

وی افزود: برای راه‌اندازی مجدد هم دمای آنها به عکس باید طی مدت زمانی افزایش یابد، به همین دلیل گازرسانی پایدار به این کوره‌ها برای تولید پایدار مجموعه بسیار حیاتی است.

مدیر فنی شرکت کاشی مرجان تصریح کرد: مصرف گاز ماهانه این شرکت حدود یک میلیون و ۴۰۰ مترمکعب است به همین دلیل و برحسب ضرورت داشتن انرژی پایدار، به راه‌اندازی ذخیره‌سازی گاز مایع با ظرفیت ۲۴۰ تن اقدام کردیم که شامل ۴ مخزن ۶۰ تنی می‌شود و از طریق لوله‌هایی به اتاقکی منتقل شده و گاز مایع را از طریق دستگاه‌هایی به بخار تبدیل و با هوای فشرده ترکیب می‌کند، سرانجام می‌تواند در مشعل‌های گاز طبیعی با ارزش حرارتی مدنظر در کوره‌ها تأمین انرژی کند.

محققیان توضیح داد: نکته مهم در این فرآیند تأمین پایدار گاز مایع در مخازن است که در زمان افت فشار گاز از این انرژی بهره ببریم.

اذعان ۲ واحد صنعتی عظیم اصفهان به بازی برد - برد ایجاد ذخیره‌سازی روزمینی گاز

سیدمعلمیان، مدیر ارشد فنی صنایع چینی زرین ایران هم در جریان بازدید خبرنگاران شانا، با بیان اینکه این مجموعه یکی از صنایع پیشرو و گرید یک در زمینه تولیدات چینی در کشور است، اظهار کرد: ایستگاه گاز مایع صنایع چینی زرین با ظرفیت دو مخزن ۳۰ هزار گالنی با تجهیزات پمپ گاز مایع به خطوط و به محل تبخیرکننده‌ها منتقل می‌شود که در شرایط اضطراری و در مواقعی که افت فشار گاز در منطقه رخ می‌دهد، می‌تواند به‌مدت چند روز شرایط حیات کوره‌های صنعت را پایدار نگه دارد و مانع بروز خسارت به این صنعت و توقف تولید شویم.

به گفته وی، این تجهیزات روزآمد و استاندارد هستند و هر زمان می‌توانیم از این امکان بهره ببریم.

کد خبر 632498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =