اعتبار ۴۷ میلیارد تومانی شرکت ملی نفت برای توانمندسازی اهالی بومی کرمانشاه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه گفت: شرکت ملی نفت ایران بیش از ۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش و توانمندسازی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اهالی بومی استان کرمانشاه در نظر گرفته است.

به گزارش شانا، وزیر نفت و مشاور اجتماعی وی تاکنون بارها بر رویکرد توانمندسازی نیروهای بومی تأکید و آن را رویکردی سازنده و مثبت قلمداد کرده‌اند، اما کارآموزان و عهده‌داران طرح‌های آموزشی در این باره چه دیدگاهی دارند؟ آیا سازوکارهای تبیین‌شده برای اجرای آموزش‌های مهارتی کارآمدی لازم را دارد و تلاش نفت و دیگر ذی‌نفعان برای به ثمر رسیدن اهداف تعریف‌شده نتیجه‌بخش خواهد بود؟ آیا اجرای این دست از طرح‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و نباید حسابی روی آن باز کرد یا مهارت‌آموزان بر آن صحه می‌گذارند؟

عزیز نوری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه است که به‌عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی طرح آموزش و توانمندسازی نیروهای بومی و ایجاد توسعه پایدار در استان کرمانشاه فعالیت می‌کند.

وی گفت: تاکنون ۳۶ دوره آموزشی در ۱۳ شهرستان تابعه در رشته‌های جوشکاری، لوله‌کشی، برقکار صنعتی، ابزار دقیق و ماشین‌آلات و نصب مکانیکی برگزار شده است. تعداد افرادی که برای حضور در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کرده و آزمون ورودی را گذراندند، ۶۴۷ نفر بود که از این تعداد ۵۳۲ نفر موفق به قبولی در آزمون ورودی شدند. در طول برگزاری دوره‌های آموزشی تعدادی از کارآموزان بنا به دلایلی از حضور در دوره‌ها انصراف داده و سرانجام ۳۳۸ نفر موفق به تکمیل دوره‌های آموزشی شدند.

نوری ادامه داد: از میان متقاضیانی که موفق به گذراندن دوره‌های آموزشی شدند، ۱۵۲ نفر در آزمون پایان دوره شرکت کرده و از این تعداد نیز ۱۲۱ نفر قبول و موفق به دریافت گواهینامه معتبر از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه شدند. نکته حائز اهمیت اینکه در متن تعهدنامه نیز به‌صراحت عنوان شده که نفت هیچ‌گونه تعهدی برای استخدام و جذب نیرو برای پذیرفته‌شدگان ندارد و اسامی افراد پس از دریافت گواهینامه و مدرک معتبر در بانک اطلاعات نیروهای پروژه‌های صنعت نفت و گاز استان کرمانشاه که از سوی سازمان ایجاد خواهد شد، درج شده و در صورت نیاز، این افراد جزو اولویت‌های استخدامی در صنایع فعال استان خواهند بود.

وی تصریح کرد: بی‌انصافی است؛ چنین ابتکار و ایده خلاقانه و در یک کلام نوآوری شگرف از سوی مجموعه وزارت نفت، آن‌گونه که شایسته است به تصویر و رشته تحریر درنیاید. اعتماد صنعت نفت به توانمندی نیروهای بومی و میدان دادن به این حجم وسیع از ظرفیت مغفول مانده از آن دست مواردی است که تاکنون نمونه‌ای از آن نبوده است؛ از این رو به گزاف نیست اگر تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های اجرایی کشور را برای اجرای یک چنین طرح‌هایی به رقابت دعوت کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه افزود: پرواضح است که هر ایده‌ای با ممارست و دانش کافی قطعاً به نتیجه خواهد رسید و خوشبختانه این عزم و اراده در میان کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه آشکارا نمایان است.

نوری با اشاره به اینکه اعتبار تخصیص داده‌شده شرکت ملی نفت ایران بیش از ۴۷ میلیارد تومان است که برای آموزش و توانمندسازی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اهالی بومی استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است، گفت: ما برای اجرای طرح آموزشی با مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز همکاری می‌کنیم. متولیان طرح با مربیان و کارآموزان ارتباط خوب و شایسته‌ای دارند و همین حسن‌نیت آنان، به ما انگیزه و امیدواری مضاعف می‌دهد.

وی ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم که این طرح از نادرترین طرح‌های ۲۶ سال دوران فعالیتم بوده است. یکی از دغدغه‌های همیشگی نیروهای بومی این است که برای فعالیت در صنایع مختلف، چه رشته‌های آموزشی باید تعریف شود که کاربردی باشد، یا اینکه اگر روزی بخواهند در بازار کار فعالیت کنند، مقدمات و پیش‌شرط‌هایش را گذرانده باشند. از وقتی طرح توانمندسازی کلید خورد و به‌صورت منظم با همکاری مربیان دنبال می‌شود، این دغدغه برای بسیاری از نیروهای بومی متقاضی اشتغال در رشته‌های مرتبط با نفت رفع شده است. ما امروز می‌توانیم روی کار علمی و تخصصی این متقاضیان حساب باز کنیم و با فراغ بال آنها را وارد حوزه کسب‌وکار صنایع کنیم. اینکه می‌گویم صنایع تنها منظورم تنها محدود به صنعت نفت و گاز نیست، آموزش‌ها چنان از دامنه وسیع و گسترده‌ای برخوردار است که فعالیت در همه صنایع را شامل می‌شود و این یکی از بی‌نهایت دستاوردهای ارزشمند این طرح است.

بهره‌مندی از تجارب بانوان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه در تشریح ارتقای توانمندی‌های نیروهای بومی، به نبود برخی زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان هم اشاره کرد و افزود: یکی از خلأهای اساسی این طرح آموزشی که هم در نشست‌های مختلف به آن اشاره شده بود، شرایط لازم برای حضور بانوان است. کم نیستند قشر بانوان تحصیلکرده استان کرمانشاه که متأسفانه جای خالی آنان در این طرح بزرگ به‌شدت احساس می‌شود.

نوری ادامه داد: بانوان ما در بسیاری از حرفه‌ها به‌دلیل برخورداری از دقت بالا بسیار توانمند ظاهر شده‌اند، از این رو لازم است متولیان شرایط را برای بهره‌مندی از تجارب این عزیزان فراهم کنند.

وی تصریح کرد: من و همکارانم در سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه، همه همت و تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا با تجهیز کارگاه‌های موجود در شهرستان‌های تابعه بتوانیم شرایطی ایده‌آل را برای آموزش نیروهای بومی استان فراهم کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه مربیان برجسته، با تجربه و کارکشته استان نیز نقش برجسته‌ای در تحقق این هدف داشته‌اند که بدون حضور آنان به یقین این طرح به سرانجام نمی‌رسید، گفت: تفاهم‌نامه برای بازه زمانی دو ساله منعقد شده و پیشنهاد ما این است که برای یک سال دیگر تمدید شود، تجربه نشان داده است که طرح‌های آموزشی حداقل در یک فرآیند زمانی سه ساله می‌تواند اثربخشی لازم را به همراه داشته باشد.

نوری افزود: اکنون کارفرمایان به دنبال جذب نیروهای ماهر هستند، به‌ویژه در رشته‌های فنی، متأسفانه استان کرمانشاه در میان همه استان‌های کشور از آمار بیکاری بالایی برخوردار است و از سوی دیگر غنی‌ترین استان به لحاظ امکانات آموزشی است، حال که اعتبار و امکانات لازم هم از جانب مجموعه نفت برای نیروهای مستعد و توانمند بومی فراهم شده، امیدوارم به نحو مطلوب از آن بهره ببریم. بنده معتقدم کسی که مهارت کافی و لازم را داشته باشد، در هیچ کجا بیکار نخواهد بود و روزی را می‌بینم که با پشتکار جوانان این خطه آمار بیکاری به سطح قابل قبولی فروکش کند.

استانداردسازی رشته‌های آموزشی

وی همچنین درباره هزینه شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی تأکید کرد: به ازای هر نفر- ساعت آموزش، حدود ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که شامل هزینه‌های مستقیم و پشتیبانی است، به سازمان پرداخت می‌شود. آموزش‌های ما تقاضامحور است نه کارگاه محور، به این معنا که در کارگاه‌های ما متناسب با تقاضای بازار دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: به دنبال این هستیم تا نیازسنجی‌ها در سطح گسترده‌تر انجام و آموزش‌ها بر اساس نیازمندی بازار کار بومی‌سازی شود. اکنون همه رشته‌های آموزشی بر اساس استانداردهای تعریف‌شده از سوی مجموعه وزارت نفت در حال تدریس است و این یکی دیگر از دستاوردهای مهم و ارزشمند این دوره آموزشی است. استانداردهای تعریف‌شده مطابق با استانداردهای بین‌المللی است که در استان کرمانشاه به‌صورت پایلوت طراحی و پیاده‌سازی شد و در مراحل مختلف نیز مورد آزمون و خطا قرار گرفت، همچنین به‌زودی استانداردها در دستور کار برنامه‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

نوری تصریح کرد: یکی از بایسته‌های شکوفایی هر نوع ایده در نخستین گام، باور و اعتماد به توانمندی‌ها است، دست‌اندرکاران وزارت نفت با اعتقاد راسخ به این حرکت نوآورانه، فضای دلگرم‌کننده‌ای را برایمان به ارمغان آوردند و این یادگاری ماندگار است که حداقل ۳۰ سال در اذهان مردم کرمانشاه جاری و ساری خواهد بود.

بارقه امید در دل جوانان

در ادامه، با همایون بیتا، رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شماره یک استان کرمانشاه درباره فعالیت‌های انجام شده گفت: وزیر نفت بارها در سخنان خود نسبت به موضوع آموزش، اشتغال و به‌کارگیری نیروهای بومی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای نفت تأکید داشته است که در اصل تفاهم‌نامه سه‌جانبه مذکور نیز برای تحقق این مهم به امضا رسید.

وی افزود: استان کرمانشاه به‌عنوان پایلوت اجرای این طرح در نظر گرفته شد و مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، نیروهای ۲۰ تا ۴۰ سال و با مدرک تحصیلی دیپلم به بالا متقاضی حضور در دوره‌های آموزشی شدند. تاکنون در مرکز فنی و حرفه‌ای شماره یک استان، ۱۱ دوره آموزشی اعم از رشته‌های جوشکاری آرگون، لوله‌کشی صنعتی، برق صنعتی و به‌تازگی ابزار دقیق برگزار و تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از رشته‌های عنوان شده بین ۱۳ تا ۲۰ نفر متغیر بودند.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شماره یک استان کرمانشاه ادامه داد: هم‌اکنون از تعداد ۱۱ دوره آموزشی، ۴ دوره به مرحله پایانی رسیده و از این تعداد دوره، ۱۳ متقاضی رشته جوشکاری آرگون نمره قبولی در آزمون را کسب و موفق به دریافت گواهینامه پایان دوره شدند. سه دوره نیز به اتمام رسیده و کارآموزان در انتظار شرکت در آزمون پایان دوره هستند و مابقی دوره‌ها در حال اجراست.

بیتا تصریح کرد: ترجیح برخی کارخانه‌ها و صنایع فعال در استان به‌کارگیری نیروهای غیربومی بود که پشتوانه‌سازی برای پرورش استعدادهای نیروهای بومی از جانب وزارت نفت ورق‌ها را برگرداند و این خود بارقه امیدی در دل جوانان استان ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: تقریباً نیمی از اوقات روزمره کارآموزان در این کلاس‌های آموزشی می‌گذرد و ما به شاهد هستیم که با چه روحیه و انگیزه‌ای، مشتاقانه در دوره‌ها شرکت می‌کنند. استقبال مهارت‌آموزان بسیار بالاست اما سازمان توان برگزاری دوره‌های آموزشی برای تمامی آنها را ندارد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این شرایط برای همه مهیا شود.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شماره یک استان کرمانشاه در تشریح فعالیت‌های انجام شده در طرح آموزش نیروهای حرفه‌ای مرتبط با طرح‌های نفت و گاز در استان کرمانشاه، به تسهیل شرایط برای جذب نیروهای بومی پرداخت و گفت: ضروری است نیازمندی‌ها روزآمد شود تا تنوع رشته‌ای جا باز کند. اکنون جای خالی بسیاری از رشته‌ها از جمله آی‌تی، شیمی، حسابداری و ... به‌شدت احساس می‌شود.

بیتا ادامه داد: نکته دیگر مهم دیگر، اتخاذ یک تدبیر هوشمندانه برای جذب و اشتغال نیروهای آموزش‌دیده بومی است تا خدمات ارزنده و شایسته وزارت نفت به نحو مطلوبی به ثمر برسد. البته به این مسئله اذعان دارم که وزارت نفت هیچ‌گونه تعهدی در قبال استخدام این عزیزان در دستور کار ندارد، اما روی صحبتم بیشتر با متولیان و دست‌اندرکاران استانی است که می‌توانند با رایزنی‌های خود در نشست‌های کاری شرایط را برای حضور این نیروها در صنایع فراهم کنند.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 632538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =