۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
  • کد خبر: 632894
عقب‌نشینی انگلیس از موضع حذف سوخت‌های فسیلی؟!

سخنان وزیر تغییرات اقلیمی انگلیس مبنی بر اینکه «نفت و گاز مشکلی برای اقلیم نیستند، بلکه مشکل انتشار کربن ناشی از مصرف آنها است» گمانه‌زنی‌ها درباره دفاع نکردن این کشور از موضع حذف سوخت‌های فسیلی در نشست کاپ ۲۸ را دوچندان کرد.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، گراهام استوارت، وزیر تغییرات اقلیمی انگلیس طی سخنانی در مجلس نمایندگان این کشور گفت: تولید سوخت فسیلی باعث تغییر اقلیم نمی‌شود، بلکه مصرف سوخت‌های فسیلی است که موجب این پدیده می‌شود.

این اظهارات تند که در پاسخ به انتقادها به دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس درباره سیاست‌های افزایش تولید نفت و گاز این کشور در دریای شمال مطرح شد، نشان می‌دهد انگلستان قصد دارد در برنامه مقابله با تغییرات اقلیمی بیش از گذشته بر فناوری‌های جذب و ذخیره کربن تمرکز کند.

استوارت که در نشست اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) در اواخر ماه جاری میلادی شرکت می‌کند، گفت: من فکر نمی‌کنم عرضه محرک اصلی باشد، بلکه تقاضاست که باید روی آن به‌طور دقیق تمرکز کنیم.

اوایل هفته جاری، در مراسم سخنرانی پادشاه انگلستان، دولت برنامه‌هایی را برای صدور مجوز جدید نفت و گاز در دریای شمال اعلام کرد که احزاب مخالف و فعالان سبز گفتند این برنامه‌ها مغایر با اهداف اقلیمی انگلستان است.

استوارت در پاسخ به پرسش کارگروه بازرسی محیط‌ زیست پارلمان گفت: انگلستان هیچ مشکلی در مورد اجرای سیاست‌های اقلیمی ندارد و در این زمینه در جهان پیشتاز است.

وی به نمایندگان مجلس گفت: اگر واقعاً به تغییرات اقلیمی اهمیت می‌دهید، آخرین کشوری که باید نگران سیاست‌های آن باشید، انگلستان است. مشکل ما نیستیم، تشویق دیگران که ما را در مسیر خالص صفر دنبال و همراهی کنند، بزرگ‌ترین چالش است.

کمیته تغییرات اقلیمی انگلیس (CCC) متشکل از مشاوران رسمی دولت این کشور در حوزه تغییرات اقلیمی، هشدار داده‌ است انگلستان در مسیر دستیابی به اهداف خالص صفر خود قرار ندارد. با این حال، استوارت گفت که کارگروه تغییرات اقلیمی انگلیس به بهبود و پیشرفت جنبه‌هایی از سیاست‌های اقلیمی اذعان کرده است.

گروهی متشکل از بیش از ۸۰ کشور، از جمله انگلستان، سال گذشته در نشست اقلیمی سازمان ملل متحد، کاپ ۲۷ در مصر خواستار حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی شدند و انتظار می‌رود همین تقاضا را در اجلاس کاپ ۲۸ در دوبی نیز مطرح کنند.

با این حال، سخنان استوارت در کمیته بازرسی محیط‌زیست این سؤال را مطرح کرد که آیا انگلستان در نشست اقلیمی امسال چنین موضع قوی و محکمی بر ضد سوخت‌های فسیلی اتخاذ خواهد کرد؟

وی به نمایندگان مجلس گفت: نفت و گاز از اساس مشکلی ندارد، انتشار گازهای گلخانه‌ای از مصرف نفت و گاز است که مشکل دارد و ما باید بر آن تمرکز کنیم.

بسیاری از فعالان اقلیمی، تمرکز بر مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌ جای حذف سوخت‌های فسیلی را به‌عنوان حواس‌پرتی از مشکل اصلی اقلیم یا پوششی برای تکیه بر فناوری به‌منظور جذب و ذخیره کربن تلقی می‌کنند که هنوز در مقیاس تجاری و اقتصادی استفاده نشده و ممکن است هرگز در مقیاس بزرگ و صنعتی به‌کار گرفته نشود.

جیمی پیترز، هماهنگ‌کننده اقلیمی در گروه دوستان زمین (Earth the of Friends)، به کنایه گفت: خدایا شکر که گراهام استوارت برای ما روشن کرد که هیچ مشکل اساسی برای ادامه حمایت از نفت و گاز وجود ندارد، زیرا تنها مشاوران اقلیمی خود دولت، آژانس بین‌المللی انرژی و دانشمندان برتر جهان هستند که به‌شدت خلاف آن را بیان کرده‌اند.

آمی مک‌کارتی، فعال سیاسی در صلح سبز بریتانیا، گفته‌های استوارت را به استهزا گرفت و گفت: دولت کنونی انگلیس هم در بخش عرضه و هم تقاضا برای اجرای سیاست‌های اقلیمی شکست‌ خورده است. این دولت کارگروه کارایی انرژی خود را که برای کاهش تقاضا از طریق طرح‌هایی مانند عایق‌کاری منازل دارای نشت گرما و ارتقای دیگ‌های بخار ایجاد شده بود، کنار گذاشت. مقصر دانستن تقاضای مصرف‌کنندگانی که ازسوی این دولت حمایت نشده‌اند، برای حزب محافظه‌کار که سخت تلاش می‌کند از اقدام‌های اقلیمی برای ایجاد تفرقه استفاده کند، یک نقطه پایین جدید است.

رابی مک فرسون، رهبر سیاسی گروه مبارزات انتخاباتی Uplift گفت: دولت انگلستان در شرایطی که به‌دنبال گسترش سوخت‌های فسیلی است، دیگر رهبر جهانی در حوزه تغییرات اقلیمی نیست.

وی افزود: توسعه میدان‌های نفتی مانند رزبانک در دریای شمال به جهان می‌گوید که نمی‌توان به انگلیس در حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی دقیقاً وقتی نیاز داریم جهان در کاپ ۲۸ درباره این موضوع توافق کند، اعتماد کرد.

وی تأکید کرد: انگلیس در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان پیشتاز بوده است و می‌تواند دوباره باشد، اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، دولت باید به‌سرعت به بازی سیاسی خود در مورد نفت و گاز پایان دهد.

کد خبر 632894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =