تجربه الگوی موفق استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در توسعه صنعت نفت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: صنعت نفت به‌عنوان صنعت پیشران اقتصاد کشور، الگویی موفق را در استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه می‌کند. 

به گزارش خبرنگار شانا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی شامگاه سه‌شنبه (۲۳ آبان‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه تأسیس مرکز راهبردی هوش مصنوعی و میدان‌های نفت و گاز دیجیتال و امضای قرارداد دستیابی به فناوری حفر چاه‌های افقی طویل و چند شاخه با بومی‌سازی ابزار آراس‌اس (RSS) با اشاره به اینکه ابزار حفاری هدایت‌پذیر سطح بالایی از فناوری را دارد، بیان کرد: این تجهیز در افزایش تولید نفت به‌ویژه در برداشت از میدان‌های مشترک می‌تواند نقشی مهم داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه برای ساخت ابزار هدایت‌پذیر دورانی حفاری۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است، ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد تومان ازسوی شرکت رایا انرژی و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز ازسوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری تأکید کرد: شرکت ملی نفت ایران تا ۱۰ سال استفاده از این تجهیزات را تضمین می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه با امضای قرارداد ساخت این تجهیز یک سیستم ایجاد می‌شود، گفت: زیرا افزون بر آنکه کشور را در ساخت یک تجهیز با فناوری بالا خودکفا می‌کند، همچنین الگویی برای دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار شرکت توانمند کوچک و متوسط در کشور وجود دارد، افزود: باید اکوسیستمی بزرگ در کشور ایجاد شود تا این شرکت‌ها به بخش تولید متصل شوند زیرا این یکی از سیاست‌های اساسی دولت سیزدهم است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری ادامه داد: طی یک سال گذشته نشست‌ها و فراخوان‌های پرشماری برای استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شد و اکنون پنج پروژه به مرحله قرارداد رسیده است.

دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: نفت به‌عنوان صنعت پیشران اقتصاد کشور الگویی موفق را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران رتبه نخست تولید بار اول یک سال گذشته را داشته است، گفت: در تولید بار اول شرکت‌ها می‌توانند کارهای فناورانه را به پیش ببرند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری تصریح کرد: صنایع مادر کشور و صنایعی که اقتصاد کشور بر پایه آنهاست، حرکت جدی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان را آغاز کرده‌اند و اکنون فصل بهره‌وری شرکت‌های ایرانی است و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، شاهد اقتصاد دانش‌بنیان خواهیم بود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در جهان تولید نفت از ذخایر نامتعارف که اقتصادی نبود با فناوری و دانش اکنون توجیه اقتصادی پیدا کرده است، تا آنجا که آمریکا با فناوری نو برداشت نفت و گاز از ذخایر شیل را اقتصادی کرد و تحولی در بازار نفت ایجاد کرد.

وی گفت: تفاهم‌نامه هوشمندسازی دیجیتال ۱۵ میدان نفت و گاز برای بهینه‌سازی و بهره‌وری به‌منظور حرکت به سمت اقتصادی هوشمند امضا خواهد شد.

کد خبر 633064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =