شیوه‌های نفوذ دشمن در صنعت گاز ایران و راهکارهای بومی برای کنترل و مهار

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاثیر بومی‌سازی در عملکرد ایمن سامانه‌های حساس صنعت گاز را تشریح کرد.

به گزارش شانا، رضا نوشادی در نشست کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران که با حضور عبدالرحمن کشوری، معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور و علی‌اصغر حق‌بین مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت برگزار شد، اعلام کرد که پروژه‌های این شرکت مانند تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور، ارتقای تجهیزات اندازه‌گیری ایستگاه بازرگان و بهره‌گیری از سیستم کنترل ایرانی در تاسیسات، سبب ارتقای قابل توجه امنیت زیرساخت‌های گازی در مقابل تهدیدات می‌شود. 

 وی با بیان اینکه همه پروژه‌های ما یک وجه پدافند غیرعامل دارند که این اتفاق خوبی است، افزود: در ایستگاه بازرگان این تهدید می‌توانست از طریق ورود به سیستم، بر روی کارکرد پالایشگاه‌ها و کل شبکه گاز تاثیر بگذارد که با موفقیت این پروژه، از سیستم گاز کشور محافظت شد.

حذف تهدیدهای بیرونی با استفاده از سیستم کنترل داخلی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بهره‌گیری از سیستم کنترل داخلی را یکی از اقدام‌های نوآورانه موفق در خنثی‌سازی تهدیدهای بیرونی معرفی کرد و ادامه داد: ما با داخلی‌سازی سیستم کنترل در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، در عمل تهدیدهای بیرونی در حوزه نظارتی، امنیتی و حراستی را حذف کردیم. اکنون سه ایستگاه با سامانه کنترل داخلی کار می‌کنند و این به معنای حذف کامل تهدیدات بیرونی است. همچنین پالایشگاه گاز ایلام نخستین مجموعه پالایشی صنعت گاز است که در آن از سیستم کنترل داخلی بهره‌گیری شده تا تهدیدهای بیرونی به صفر برسند.

ارائه و معرفی فعالیت‌ها سبب اعتلای نام شرکت می‌شود

نوشادی با اشاره به نشست پدافند غیرعامل که پیشتر به میزبانی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، گفت: در آن نشست گزارشی از پیشرفت بخش دریایی «پروژه احداث خط لوله گاز بندرعباس - لافت - گورزین» از سرزمین اصلی به جزیره قشم به روش اچ.دی.دی را معرفی کردم که با بازخوردهای خوبی روبه‌رو شد. ارائه فعالیت‌ها سبب اعتلای نام مجموعه می‌شود و بر قابل اتکا بودن شرکت به‌عنوان یک اهرم و  وزنه مهم در سطح شرکت ملی گاز و وزارت نفت صحه می‌گذارد از این رو باید این امر را ادامه دهیم تا زحمات شما به خوبی منعکس شود.

وی در ادامه با ارجاع به انتشار گزارشی درباره شیوه‌های نفوذ آمریکا، تصریح کرد: به‌تازگی گزارشی به زبان انگلیسی منتشرشده، که راهبرد نفوذ آمریکا را بیان می‌کند. این گزارش یکی از روش‌های نفوذ و تخریب کشورهای هدف را تعدد کمیته‌ها و بزرگ شدن نظامات تصمیم‌گیری و بروکراسی‌های طولانی می‌داند به نحوی که اندیشکده‌های آمریکایی‌ به عوامل و جاسوسان‌شان گفته بودند که شما تا می‌توانید طولانی شدن روندها را زیر لوای عناوین پرطمطراق تشویق کنید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تأکید کرد: همواره با فربه‌شدن دیوانسالاری، با زیاد و پیچیده شدن بروکراسی مخالف بودم و این مسائل را نمی‌پسندم و این شاید به روحیات من برمی‌گردد اما پس از خواندن این گزارش حیرت کردم که ۳ دهه پیش کشور آمریکا یک سند رسمی در میان جاسوسان و عوامل نفوذی‌اش توزیع می‌کند و می‌گوید که مباحث فرسایشی مانند کارشناسی و بررسی‌های زمانبر و خسته‌کننده را تشویق کنید و کار را به‌عقب بیندازید.

نوشادی با اشاره به روش‌های نرم عوامل نفوذ، یادآور شد: درباره مقابله علیه ایران بی شک دشمنان نباید با ابزار جنگ، پهباد و نیروی نظامی وارد شوند، بلکه به‌صورت خیلی نرم و سافت در زندگی ما رسوخ می‌کنند.

شیوه‌های نفوذ دشمن در صنعت گاز ایران و راهکارهای بومی برای کنترل و مهار

امروز جنگ، جنگ زیرساخت‌هاست

علی‌اصغر حق‌بین مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت نفت هم در سخنانی در این نشست گفت: در بحث پدافند غیرعامل ما در حوزه شرکت‌های ساخت و بهره‌برداری، استانداردهایی در قالب الزام‌ها و آیین‌نامه پدافند غیرعامل داریم، اما شرکتی که در ذات طرح‌ها، الزام‌های پدافند غیرعامل را رعایت می‌کند، شرکت مهندسی و توسعه گاز است. در مکان‌یابی و اجرای طرح‌ها رعایت این الزام‌ها بسیار مفید فایده است و آن اصل فایده و هزینه را ما به‌عینه در شرکت مهندسی و توسعه می‌بینیم.

وی با اشاره به نقش شرکت مهندسی و توسعه گاز در دستیابی به پایداری کامل در کشور افزود: با توجه به جنگ‌های اخیری که ما در اطراف داریم؛ «جنگ؛ جنگ زیرساخت‌هاست. یک نظریه‌پرداز نظامی می‌گوید که «پیروز نبرد میدان کسی است که بتواند بیشترین تأثیر را بر روی اقتصادِ مردم بگذارد. ما از این سناریو و از این راهبرد باید استفاده کنیم و با همت و تلاش جایگاه‌هایی مانند شرکت ملی گاز و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران که بحث رفاه اجتماعی، رشد اقتصادی و امنیت ملی کشور را به هم گره‌زده‌اند؛ به پایداری کامل در کشور برسیم.

موضوع اصلی در حوزه پدافند غیرعامل، چیستی پروژه‌هاست

عبدالرحمن کشوری، معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور هم با قدردانی از فعالیت‌ها و رعایت الزام‌های پدافند غیرعامل در پروژه‌های این شرکت، اظهار کرد: اغلب پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز، ماهیت پدافندی دارد و در خدمت تاب‌آوری گاز کشور و تداوم کارکرد زیرساخت هاست.

وی با اشاره به اجرای موفق بخش دریایی پروژه « احداث خط لوله بندرعباس-لافت-گورزین» موسوم به HDD بیان کرد: برخی مجموعه‌ها، بخش‌هایی از فرآیندهای‌شان درگیر بحث پدافندی است، اما شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران جوهره مأموریت‌اش کار پدافندی است.

معاون انرژی پدافند غیرعامل کشور در تشریح ویژگی‌های طرح HDD  افزود: در بحث فنی این طرح کار نوینی بود که نمونه‌اش وجود نداشت و با یک کار جهادی متمرکز، منسجم و برنامه‌ریزی‌شده کار پیش رفت و جا دارد که نمونه‌های بعدی اینگونه کارها را از شرکت مهندسی و توسعه که پیشرو و پیشتاز است، من‌بعد هم مشاهده کنیم.

کشوری با تأکید بر نقش پدافند غیرعامل، گفت: امروز همه عزیزان می‌دانند که جایگاه پدافند غیرعامل از لایه عملیاتی بیرون آمده است و وارد طرح‌های راهبردی و لایه‌های سیاست‌گذاری و لایه امنیت انرژی شده است. شاید موضوع اصلی ما در حوزه پدافند غیرعامل بر روی چیستی پروژه‌ها باشد و نه چگونگی آن. نه اینکه چگونگی مهم نیست، بلکه زمانی که شما بر روی چیستی مسئله بحث نکنید و آن کار تحقق پیدا کند بدون در نظر گرفتن الزام‌ها؛ هرچقدر در چگونگی کار خوب انجام دهیم؛ اتفاقاً زاویه شما با کار، فعالیت و مأموریت‌تان بیشتر می‌شود.

به گفته وی، یک کار بد را هرچقدر خوب انجام دهید از اساس بد است پس در اثربخشی ما باید از لایه‌های عملیاتی به سمت لایه‌های سیاست‌گذاری و لایه‌های امنیت انرژی که بر امنیت ملی کشور اثر مستقیم دارد؛ حرکت کنیم.

شرکت مهندسی و توسعه گاز «پیشرو و پیشتاز» در پدافند غیرعامل

معاون انرژی پدافند غیرعامل کشور افزود: طرح‌های شرکت مهندسی و توسعه طرح‌های راهبردی است و در زمینه پدافند غیرعامل، شما پیشتاز هستید. شاید بتوانیم بگوییم، تنها مجموعه‌ای که بیشترین اطلاعات ذی‌قیمت را برای لایه‌های سیاست‌گذار و امنیت انرژی فراهم می‌کند، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است که در سطوحی بسیار فراتر از داده‌های کاربردی و عملیاتی به پیش رفته و داده‌های راهبردی تولید می کند.»

کد خبر 633224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =