نقش ۱۶ درصدی افزایش تولید و صادرات نفت در رشد اقتصادی ایران/ ثبت رشد اقتصادی ۲۵.۶ درصدی بخش نفت در تابستان ۱۴۰۲

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، بخش نفت در تابستان امسال رشد ۲۵.۶ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که رشد بخش نفت در بهار سال ۱۴۰۲ نیز ۱۹.۸ درصد بود و در مجموع ۶ ماه اول سال جاری، بخش نفت ۲۲.۷ درصد رشد داشته که نقشی ۱۶ درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، مرکز آمار رشد اقتصادی تابستان سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در تابستان سال ۱۴۰۲ به ۲.۱۹ هزار هزار میلیارد ریال با نفت و ۱.۸۵ هزار هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است. این در حالی است که این ارقام در مدت مشابه سال قبل با نفت ۲.۰۴ هزار هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۱.۷۷ هزار هزار میلیارد ریال بوده که نشان‌دهنده رشد اقتصادی ۷.۱ درصدی با نفت و ۴.۲ درصدی بدون نفت در تابستان سال ۱۴۰۲ است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در تابستان امسال بخش کشاورزی منفی ۳.۲ درصد، صنایع و معادن با نفت ۸.۷ درصد و این گروه بدون نفت منفی ۰.۴ درصد و بخش خدمات نیز ۷.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

نقش ۱۶ درصدی افزایش تولید و صادرات نفت در رشد اقتصادی ایران/ ثبت رشد اقتصادی ۲۵/۶ درصدی بخش نفت در تابستان ۱۴۰۲

نکته مهم در این بین رشد اقتصادی استخراج نفت و گاز طبیعی است. این گروه در تابستان رشدی ۲۵.۶ درصدی را به ثبت رسانده است و در بین تمامی گروه‌ها با اختلاف فاحشی رتبه اول را دارد.

نقش ۱۶ درصدی افزایش تولید و صادرات نفت در رشد اقتصادی ایران

گزارش مرکز آمار همچنین بر سهم ۱۶ درصدی نفت بر رشد اقتصادی تابستان تأکید می‌کند. این در حالی است که تابستان سال ۱۴۰۱ سهم نفت از رشد اقتصادی ۱۳ درصد اعلام شده بود.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در سمت اقلام هزینه نهایی، مصرف نهایی بخش خصوصی ۷.۹ درصد، مصرف نهایی دولت ۱۶.۶ درصد، تشکیل سرمایه ۴.۳ درصد، صادرات ۴۶.۹ درصد و واردات ۲.۵ درصد رشد داشته است.

 همچنین بر اساس این گزارش، رشد ۷.۱ درصدی اقتصادی تابستان امسال، بالاترین رشد اقتصادی کشور در تابستان‌های ۷ سال اخیر به‌شمار می‌رود.

براین اساس اگرچه رشد اقتصادی در تابستان در مقایسه با بهار امسال کاهشی بوده، اما بخش نفت در این مدت افزایشی بوده است.

گزارش مرکز آمار حکایت از آن دارد که بخش نفت در بهار امسال ۳۲۵ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال در تولید ناخالص داخلی سهم داشته که این عدد در تابستان به ۳۳۹هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال رسیده است که نشان‌دهنده رشدی ۴.۵ درصدی در این بخش است.

همچنین رشد اقتصادی بخش نفت نیز در این مدت با افزایش روبه‌رو بوده است. در حالی که رشد اقتصادی بخش نفت در بهار معادل ۱۹.۸ درصد بود که این رقم در تابستان به ۲۵.۶ درصد رسید. رشد اقتصادی بخش نفت در تابستان در مقایسه با بهار امسال افزایشی ۵.۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

کد خبر 633713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =