آمادگی ایران برای همکاری با کوبا در بخش‌های مختلف از جمله انرژی

رئیس‌جمهوری ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با کوبا در بخش‌های مختلف از جمله انرژی گفت: امروز منافع دو ملت ایجاب می‌کند گام‌های مؤثرتری برای تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات برداشته شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (دوشنبه، ۱۳ آذرماه) در نشست هئیت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا که در جریان برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری کوبا به تهران برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و مذاکرات مؤثر فی‌مابین، سفر آقای میگل دیاز کانل به ایران را پس از ۲۲ سال، نقطه عطفی در روابط دو طرف توصیف کرد.

وی مقابله با نظام سلطه و حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین را از جمله اشتراکات برجسته همه کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران و کوبا و مبتنی بر روابط راهبردی دو کشور برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود فی‌مابین در بخش‌های مختلف، تبادل این ظرفیت‌ها را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا مؤثر دانست.

رئیس‌جمهوری به همکاری مؤثر دو کشور در تولید واکسن از جمله واکسن کرونا اشاره و پیشرفت‌های چشمگیر کوبا و ایران در زمینه علم و فناوری، بیو و نانوتکنولوژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها میان تهران و هاوانا اعلام کرد.

رئیسی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با کوبا در بخش‌های پزشکی، کشاورزی، معادن و انرژی تأکید کرد: امروز منافع دو ملت ایجاب می‌کند که گام‌های مؤثرتری برای تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات برداشته شود.

وی با تأکید بر ضرورت فعال شدن فوری کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری مذاکرات و تفاهم‌های انجام‌شده، توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران و هاوانا را در خنثی‌سازی تحریم‌ها مؤثر دانست.

میگل دیاز کانل نیز در این نشست، با اشاره به اشتراکات سیاسی دو کشور، سفر چند ماه پیش رئیس‌جمهوری ایران به کوبا، همچنین دیدارهای دوجانبه انجام‌شده در حاشیه نشست بریکس و مجمع عمومی سازمان ملل را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور حائز اهمیت دانست.

رئیس‌جمهوری کوبا ضمن محکومیت تحریم‌های ظالمانه و اقدام‌های ضدایرانی آمریکا علیه ایران، همچنین انتقاد شدید از انفعال و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در قبال نسل‌کشی صهیونیست‌ها، بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه، تأمین حقوق فلسطینیان و تشکیل کشور فلسطین تأکید کرد.

وی به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش پزشکی و فناوری اشاره و بر توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های انرژی، کشاورزی و صنعتی به‌عنوان زمینه‌هایی برای ارتقای روابط دو کشور تأکید کرد.

آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی زیرساخت‌های انرژی در کوبا، همکاری دو کشور در زمینه شیلات، اقدام مشترک دو کشور در حوزه زیست فناوری و تبادل فناوری‌های روز در این زمینه، توسعه همکاری‌های علمی و فناوری، گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری با تقویت خطوط هوایی دو کشور و بهره‌گیری از توانمندی ایران در بخش تصفیه و استحصال آب از دیگر محورهای مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا بود.

کد خبر 634097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =