ایجاد شفافیت در فرآیندهای صنعت پالایش با استقرار دولت سیزدهم/ در صنعت سی‌ان‌جی ۳۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی وجود دارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ایجاد شفافیت در همه فرآیندهای مالی و بین‌سازمانی این شرکت با آغاز به‌کار دولت سیزدهم گفت: هم‌اکنون در صنعت سی‌ان‌جی کشور بیش از ۳۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی وجود دارد که با ایجاد ظرفیت‌ از سوی خودروسازها، از این ظرفیت استفاده و افزون بر آن سبد سوخت کشور متنوع‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری در نشست هم‌اندیشی جهاد تبیین در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که شامگاه روز یکشنبه (۱۹ آذرماه) با حضور مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه و علی جمادی، معاون قضایی دادستان کل کشور برگزار شد، با ارائه گزارشی درباره عملکرد این شرکت در طول دو سال گذشته از آغاز به‌کار دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت انتظار دارد که بحث شفاف‌سازی در مجموعه دستگاه‌های اجرایی اتفاق بیفتد و وظایفی که دستگاه‌های اجرایی در حوزه قوانین دارند، مراعات شود. سیاست دولت هم در طرح تحول مبارزه با فساد و فسادستیزی، همین ایجاد شفافیت بوده است.

وی با اشاره به اینکه با استقرار دولت سیزدهم با یک‌سری فروش‌ها روبه‌رو شدیم که یا وصول شده یا منابع آن در خزانه هزینه شده بود، اما تعهداتش در دولت باقی مانده بود، گفت: از سال ۹۷ بحث اتصال حساب‌ها به خزانه مطرح بود و نزدیک ۷۰۰ تا ۸۰۰ حساب در فروشندگی‌ها داشتیم که همه این حساب‌ها در یک بازه زمانی ۶ ماهه در ۲۶۰ حساب متمرکز شد و مورد تقدیر بانک مرکزی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین با اشاره به تمرکز بر ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حوزه خدمات توزیع سوخت، تصریح کرد: در دو سال گذشته، بسیاری از تجهیزاتی که در سامانه و دیگر بخش‌ها بوده، با ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بومی شد و افزون بر آن، بسیاری از دانش‌های فنی نیز بومی شدند.

سالاری با اشاره به پیگیری برای خروج شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از فهرست واگذاری‌ها، بیان کرد: در برخی از واگذاری‌ها تعهدها و دیونی دولت داشته است که استراد این مطالبات و انتقال آن به سهامداران ضرورت داشت که پیگیری و بخش زیادی از این مطالبات حل و فصل شد.

وی بیان کرد: دولت تعهداتی در روابط مالی بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بخش خصوصی در مکانیسم قیمت‌گذاری و روابط مالی و در روش حق‌العمل‌کاری و قراردادها داشت که در این بخش شفاف‌سازی انجام شد، همچنین در برخی از مطالباتی که امروز شرکت‌های پالایشی برای اجرای تکالیف قانون بودجه دارند، بودجه‌خوانی انجام و به همه بخش‌ها ابلاغ شد، به نحوی که امروز در برخی از شرکت‌های پالایشی راساً کار صادرات و خرید و فروش انجام می‌شود. افزون بر آن برخی از مواردی بود که پرداخت‌های مضاعف در مجموعه انجام می‌شد که آنها را حل و فصل کردیم و همه اینها در شرایطی انجام شد که روزانه بیش از ۷۴۰ میلیون لیتر نفت و فرآورده در کشور جابه‌جا می‌شود و مصرف بنزین حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر، نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ایجاد توسعه زیرساخت‌ها و سامان‌دهی در حوزه روش‌های خرید و فروش، سدف (سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی)، تراکنش‌ها، توزیع گاز مایع و صدور کارت سوخت افزود: بسیاری از کارتخوان‌ها در گذشته ایراد داشت که در طول دو سال گذشته تعمیر و سامان‌دهی شد و بسیاری از مردم مشکل دریافت کارت سوخت داشتند که ۵ میلیون کارت تأمین کردیم و زمان ۵ ماهه صدور کارت را به یک ماه رساندیم، همچنین با سامانه جدیدی که اخیراً طراحی شده است، در صورت همکاری دستگاه‌ها، ثبت‌نام کارت سوخت الکترونیکی بدون مراجعه حضوری و در مدت زمان کمتری انجام خواهد شد.

سالاری با اشاره به لزوم اجرای وظایف دستگاه‌ها برای کنترل قاچاق سوخت تصریح کرد: نیاز است که دستگاه‌ها مغایرت‌ها را در این حوزه به حداقل برسانند تا ما بتوانیم با قیمت‌های یارانه‌ای و اختلاف آن با کشورهای همسایه، شرایط را مدیریت کنیم.

در سی‌ان‌جی معادل ۳۵ میلیون لیتر بنزین ظرفیت خالی وجود دارد

وی افزود: در حوزه سی‌ان‌جی حدود ۳۵ میلیون لیتر معادل بنزین ظرفیت داریم که تبدیل ناوگان و تولید خودرو سی‌ان‌جی‌سوز در این باره راهگشا خواهد بود. در حوزه مسائل مالیاتی و اراضی نیز موضوعاتی داریم که به قوه قضائیه و پرونده‌های سال‌های گذشته باز می‌گردد که اینها باید سامان‌دهی شود و نیاز است که از سوی مجموعه قضایی مساعدت شود. یک‌سری از موضوعات نیز درباره پروژه‌های جدید و بحث تحصیل اراضی داریم که ضرورت دارد از سوی دستگاه قضایی کمک شود تا بتوانیم خیلی از پرونده‌هایی را که مربوط به سال‌های گذشته است، به‌صورت ویژه رسیدگی و حل و فصل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حوزه مدیریت کارت سوخت نیز اقدام‌های خوبی از جمله استفاده از سامانه برخط، اتصال کارت سوخت به کارت خودرو برای جلوگیری از مهاجرت کارت‌ها و طرح‌های کدینگ اجرایی شده است.

کد خبر 634380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =