آغاز تکمیل ۵۰ پروژه جدید همسو با افزایش تولید به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار در صنعت نفت

وزیر نفت گفت: تکمیل ۵۰ پروژه جدید همسو با افزایش تولید در وزارت نفت آغاز شده که ارزش آن ۴۷.۵ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی دیروز (سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه) در نشست مشترک با سیداحمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات کل کشور که در محل وزارت نفت برگزار شد، با بیان اینکه دیوان محاسبات همکاری و هماهنگی خوبی با مجموعه وزارت نفت داشته است، اظهار کرد: این همکاری باید روز به روز افزایش یابد، همچنین توصیه ما نیز به همکاران و معاونان این بوده که در حد توان خود به پاسخ‌ها و ابهام‌های دیوان محاسبات که یک مجموعه نظارتی است پاسخ دهند.

وی در این نشست گزارشی از عملکرد دو ساله وزارت نفت در دولت سیزدهم ارائه کرد و افزود: مهم‌ترین بحث در حوزه صنعت نفت و گاز موضوع سرمایه‌گذاری است. کشوری که در مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست قرار دارد از ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

وزیر نفت ادامه داد: از اقدام‌های خوبی که وزارت نفت در دولت فازسیزدهم انجام داده است بحث سرمایه‌گذاری است که این سرمایه‌گذاری‌ها همسو با افزایش تولید در حوزه‌های نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بوده است.

اوجی به پروژه‌های کلیدی که توسط وزارت نفت برای افزایش تولید در حوزه‌های مختلف صنعت نفت به بهره‌برداری رسیده است اشاره و اظهار کرد: حفظ و نگهداشت تولید، افزایش تولید نفت و گاز، تولید از میدان‌های مشترک و افزایش ذخیره‌سازی گاز، بحث اکتشاف‌های جدید، بحث افزایش ظرفیت پالایشی نفت و گاز و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی، افزایش تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های گازی از کلیدی‌ترین پروژه‌های ما بوده است.

وی افزود: تا امروز ۱۳۲ طرح یا پروژه را که عمدتاً پروژه‌های نیمه‌کاره در صنعت نفت بوده به بهره‌برداری رسانده‌ایم. سال ۱۴۰۱، ۴۸ پروژه به بهره‌برداری رسید و امسال ۶۷ پروژه به بهره‌برداری رسیده یا خواهد رسید که همسو با افزایش تولید است.

وزیر نفت تصریح کرد: تکمیل ۵۰ پروژه جدید همسو با افزایش تولید آغاز شده که ارزش آن ۴۷.۵ میلیارد دلار است. مجموع پروژه‌هایی که تا به حال تکمیل شده یا آغاز عملیات داشته است سرمایه‌گذاری آن به ۷۶ میلیارد دلار می‌رسد.

اوجی گفت: در سال ۱۴۰۰ برای چهار شرکت اصلی وزارت نفت تعریف کردیم که در کدام بخش‌ها باید سرمایه‌گذاری انجام شود و کدام پروژه‌ها را نیز باید شروع کنند که سرجمع آن عدد ۱۸۲ پروژه به اضافه ۷۶ میلیارد دلار است.

وی به طرح‌های کلان وزارت نفت اشاره کرد و افزود: یکی از آنها تکمیل و بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی و فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی است که ۱۲ سال تنها ۶۴ درصد آن تکمیل شده بود و در این دو سال هر دو آنها به بهره‌برداری رسید. تکمیل و بهره‌برداری از خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی، احداث نیروگاه و ... از نمونه‌ طرح‌های کلان وزارت نفت هستند که به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وزیر نفت به قراردادهای منعقدشده به‌منظور توسعه میدان‌های مشترک نیز اشاره و تصریح کرد: در میدان‌های آزادگان، آذر، یاران، یادآوران و ... که بیشتر میدان‌های غرب کارون هستند، توسعه و بهره‌برداری از آنها آغاز شده یا شروع عملیات بهره‌برداری را در این میدان‌ها داشته‌ایم.

اوجی به موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: وزارت نفت در این دوسال در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل اقدام‌های خوبی انجام داده است که تا به امروز ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع‌آوری شده است و سال ۱۴۰۳ نیز ۳۲ میلیون مترمکعب گازهای مشعل جمع‌آوری خواهد شد، همچنین ۵۴ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل با قرارداد ۵.۵ میلیارد دلار امضا شده است که تا پایان امسال تکلیف همه آنها مشخص خواهد شد.

وی به افزایش ظرفیت پالایشی، افزایش خطوط انتقال گاز، افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های نفتی، افزایش طرح‌های پتروشیمی، افزایش تولید نفت، گاز، بنزین و افزایش صادرات نفت و وصول درآمدهای نفتی، همچنین افزایش گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: امروز ۹۸ درصد شهرهای کشور و ۸۹ درصد روستاها از نعمت گاز برخوردارند.

وزیر نفت به گزارش اخیر مرکز آمار در خصوص رشد اقتصادی گروه نفت و گاز اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در گزارش اعلام‌شده توسط مرکز آمار ایران برای سه ماهه دوم سال گروه نفت و گاز ۲۵.۶ درصد رشد اقتصادی داشته است.

اوجی به موضوع دیپلماسی انرژی اشاره کرد و افزود: افزایش صادرات نفت با دیپلماسی قوی انرژی به‌دست آمده است که در این خصوص رئیس‌جمهوری، وزارت امور خارجه و... نیز نقش اساسی ایفا کردند و ما توانستیم بازارهای مختلفی را در بخش فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی شناسایی کنیم.

وی به افزایش ارائه خدمات فنی و مهندسی توسط وزارت نفت اشاره و تصریح کرد: در این باره رتبه یک در میان دیگر وزارتخانه‌ها هستیم و به گواه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از بیشترین ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم.

وزیر نفت به موضوع تولید بار اول در وزارت نفت اشاره و اظهار کرد: ما واردات بسیاری از اقلام خود را متوقف کرده و از ظرفیت همین شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم.

اوجی با اشاره به انجام مسئولیت‌ اجتماعی ازسوی وزارت نفت گفت: در این باره طرح‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله آب‌رسانی برق‌رسانی، فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و... توسط وزارت نفت در شهرهای مختلف به بهره‌برداری رسیده است.

وی به توجه وزارت نفت به نیروی انسانی نیر اشاره و تصریح کرد: در آغاز به‌کار این دولت بسیاری از نیروهای انسانی وزارت نفت انگیزه‌ای برای ادامه کار نداشتند و بسیاری از نخبگان این صنعت نیز از کشور خارج شده بودند که خوشبختانه در این دولت نخبگان بسیاری جذب وزارت نفت شدند، همچنین اجرای ماده ۱۰ نیز امید خوبی در میان نیروی انسانی ایجاد کرد، همچنین وزارت نفت بالاترین جذب نیروهای ایثارگر را در میان دیگر وزارتخانه‌ها داشته است.

کد خبر 634477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =