۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
  • کد خبر: 634632
شرایط اقلیمی پس از کاپ ۲۸ چگونه خواهد بود؟

آژانس بین‌المللی انرژی تأثیر اجرای کامل بیانیه‌های کاپ ۲۸ را بر مقدار انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی محاسبه کرد که نتیجه آن نشان می‌دهد محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه همچنان ناممکن است.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، طبق محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی اجرای کامل وعده‌های کشورهای امضاکننده بیانیه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر، کارایی انرژی، متان و گاز سوزی در مشعل‌ها در بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) در دوبی تنها حدود ۳۰ درصد از شکاف انتشار مورد نیاز برای محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد را پر خواهد کرد.

این تحلیل نشان می‌دهد اگرچه این تعهدات گام‌های مثبتی در مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش انرژی هستند، برای سوق‌ دادن جهان به مسیر دستیابی به اهداف بین‌المللی اقلیمی، به‌ویژه هدف محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه کافی نیستند.

تا روز ۸ دسامبر ۲۰۲۳ بیانیه مربوط به سه برابر کردن ظرفیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر و دو برابر شدن نرخ سالانه بهبود کارایی انرژی تا سال ۲۰۳۰ ازسوی حدود ۱۳۰ کشور امضا شده بود. این کشورها حدود ۴۰ درصد انتشارهای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی، ۳۷ درصد از کل تقاضای جهانی انرژی و ۵۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی افزون بر تأثیر بالقوه دو تعهد یادشده، ارزیابی کرده است که اجرای کامل تعهد متان در منشور کربن‌زدایی نفت و گاز که ناظر به صفر رساندن انتشار متان و حذف گازسوزی در مشعل‌ها تا سال ۲۰۳۰ است، چه تأثیری بر سطح انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۳۰ خواهد داشت. ۵۰ شرکتی که این منشور را امضا کرده‌اند، حدود ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت و ۳۵ درصد از تولید ترکیبی نفت و گاز را به خود اختصاص می‌دهند.

تجزیه‌وتحلیل آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد اجرای کامل این تعهدها شامل انرژی‌های تجدیدپذیر، کارایی انرژی، متان و جلوگیری از انتشار گازهای ارسالی به مشعل ازسوی امضاکنندگان کنونی، منجر به کاهش انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی در سال ۲۰۳۰ به میزان ۴ گیگا تن معادل دی‌اکسیدکربن کمتر از آنچه خواهد شد که بدون اجرای این تعهدها انتظار می‌رفت.

این کاهش انتشار مورد انتظار در سال ۲۰۳۰ تنها حدود ۳۰ درصد از شکاف انتشار مورد نیاز برای این را که جهان در مسیری سازگار با محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد قرار گیرد، پر خواهد کرد.

کد خبر 634632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =