تعیین‌تکلیف طرح‌های نفتی گلستان در سفر استانی اوجی

وزیر نفت در سفری کاری و استانی همراه با رئیس‌جمهوری و دیگر اعضای هیئت دولت برای عازم استان گلستان شد و در این سفر، دستور آغاز دوباره عملیات اجرایی طرح‌هایی را صادر کرد که سال‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌بردند.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی در دور دوم سفرهای استانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و هیئت دولت، صبح روز پنجشنبه (۳۰ آذرماه) باهدف آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از چند طرح در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به استان گلستان سفر کرد که ماحصل این سفر یک‌روزه، تعیین تکلیف طرح‌هایی بود که پس از ۱۸ سال وقفه با حضور وزیر نفت از سر گرفته شد.

تعیین‌تکلیف طرح‌های نفتی گلستان در سفر اوجی به گلستان

آغاز دوباره عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان با ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری

در این سفر استانی، اوجی روز پنجشنبه از تازه‌ترین روند عملیات اجرایی طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان بازدید و دستور عملیات اجرایی آن پس از سال‌ها بلاتکلیفی را صادر کرد.

این طرح پتروشیمی که بخش بزرگی از سهام‌داران آن مردم هستند، مشکلات بسیاری را در چند سال اخیر از سر گذرانده است، اما خوشبختانه به دنبال پیگیری‌های نماینده استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کارگروهی تشکیل شد تا به‌صورت تخصصی از سرگیری دوباره ساخت آن را پیگیری کنند.

وزیر نفت در حاشیه آیین از سرگیری عملیات اجرایی طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان با یادآوری اینکه طرح یادشده سال‌ها بلاتکلیف مانده بود، گفت: قرار است تا سه سال و نیم آینده یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن اوره و آمونیاک در این استان تولید شود.

وی با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون‌دلاری (۳۵ هزار میلیارد تومان) در پتروشیمی گلستان این طرح به بزرگ‌ترین پروژه عمرانی این استان تبدیل می‌شود، افزود: با اجرای این پروژه به‌صورت مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی در استان گلستان ایجاد می‌شود و بر اساس برنامه‌های کنونی عمده تجهیزات این طرح از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تأمین خواهد شد.

تعیین‌تکلیف طرح‌های نفتی گلستان در سفر اوجی به گلستان

خبرهای خوش گازی اوجی به مردم استان گلستان

در ادامه این سفر استانی، وزیر نفت از دکل حفاری اکتشافی در پهنه (میدان) «زیار» بازدید کرد و از وضع حفاری در این میدان مطلع شد.

این دکل هم‌اکنون در موقعیت میدان گازی زیار در استان گلستان مستقر و تا عمق حدود ۴ هزار و ۶۴ متری زمین برای رسیدن به گاز حفاری شده که به گفته یوسف رضا اکبری، رئیس منطقه حفاری پهنه «زیار» هم‌اکنون بیش از ۱۴۰ حفار مرد شرکت پدکس روی این دکل حفاری در میدان گازی زیار فعالیت می‌کنند و بر اساس مطالعات اولیه به نظر می‌رسد تا پایان امسال اخبار خوشی از ذخیره گازی این میدان منتشر شود.

موضوعی که اوجی هم به آن اشاره کرد و یادآور شد: همان‌طور که پیش از این گفتم با بسیج عمومی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، میدان نفتی «هیرکان» و میدان گازی «قزل‌تپه» کشف شده است، به‌زودی با تکمیل عملیات اکتشافی در میدان احتمالاً گازی «زیار» خبرهای خوشی به مردم گلستان خواهیم داد و تا پایان امسال با تکمیل عملیات گازرسانی، شاهد گازرسانی به همه روستاها و شهرهای گلستان خواهیم بود و این استان به‌طور رسمی به جمع استان‌های سبز کشور می‌پیوندد.

دکل حفاری مستقر بر پهنه «زیار» تا رکورد روزانه ۳۱۰ متر حفاری انجام داده است.

تعیین‌تکلیف طرح‌های نفتی گلستان در سفر اوجی به گلستان

بهره‌برداری از ایستگاه تقلیل فشار گاز بصیرآباد با حضور وزیر نفت

بهره‌برداری رسمی از ایستگاه تقلیل فشار گاز بصیرآباد استان گلستان دیگر ماحصل این سفر استانی اوجی بود که بعدازظهر پنجشنبه انجام و طی آن، ایستگاه تقلیل فشار بصیرآباد با ظرفیت روزانه ۲.۵ میلیون مترمکعب افتتاح شد.

برای ساخت این ایستگاه تقویت فشار ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و کل تجهیزات آن از سوی سازندگان ایرانی و دانش‌بنیان‌ها تأمین شده که قرار است استمرار گازرسانی به ۱۵۰ روستا و پنج شهر استان گلستان را تضمین و در مدیریت ناترازی گاز کمک شایانی به شرکت گاز استان گلستان کند.

ایستگاه‌های تقلیل فشار از مهم‌ترین بخش‌های تأسیسات گازرسانی برای استمرار و پایداری جریان گاز است، با توجه به اینکه تعداد مشترکان گاز منطقه اعم از خانگی و صنایع در شهرستان گمیشان استان گلستان افزایش‌یافته است، برای پایداری جریان گاز به‌ویژه در فصل زمستان لازم بود ظرفیت ایستگاه‌های تقویت فشار گاز این منطقه افزایش یابد.

تعیین‌تکلیف طرح‌های نفتی گلستان در سفر اوجی به گلستان

چشم‌انداز روشن توسعه صنعت نفت در استان گلستان

در کیفیت این سفر استانی همین بس که رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه در دولت سیزدهم چشم‌اندازی روشن برای توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان گلستان متصور هستیم، اظهار کرد: دولت سیزدهم طرح پتروشیمی گلستان را پس از ۱۸ سال بلاتکلیفی باقدرت آغاز کرده و توانسته است بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور را برای سرمایه‌گذاری در آن متقاعد کند که در نوع خود جای تشکر دارد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیاردتومانی در طرح پتروشیمی گلستان از سوی هلدینگ خلیج‌فارس، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح پتروشیمی و توسعه سه میدان نفت و گاز «هیرکان»، «قزل‌تپه» و «زیار»، گلستان به یکی از استان‌های مهم نفتی در شمال کشور خواهد شد.

کد خبر 634961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =