اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی به نفع ملت‌های ایران و عراق است

وزیر نفت با اشاره به وجود ذخایر عظیم هیدروکربوری ایران و عراق گفت: دو کشور می‌توانند پروژه‌های مشترک زیادی در این زمینه با یکدیگر داشته باشند تا منافع دو کشور به‌خوبی تأمین شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی ظهر امروز (چهارشنبه، ششم دی‌ماه) در دیدار و گفت‌وگو با هیئت عراقی به ریاست حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق با بیان اینکه دولت سیزدهم تأکید زیادی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه کشور دوست و برادر عراق دارد، گفت: پیوندهای عمیق تاریخی و مذهبی بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ذخایر عظیم هیدروکربوری دو کشور افزود: ایران  و عراق می‌توانند پروژه‌های مشترک زیادی در این زمینه با یکدیگر داشته باشند تا منافع دو کشور به‌خوبی تأمین شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران و عراق مواضع همسویی در اوپک و اوپک‌پلاس دارند، از مواضع وزیر نفت عراق درباره کاهش اخیر تولید نفت به‌منظور تثبیت قیمت نفت قدردانی کرد.

اوجی با یادآوری سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در هفته آینده و نقش این شهدا در تحکیم روابط دو کشور تصریح کرد: این شهدا با اهدای جان خود در راه خدا، سبب ایجاد امنیت  برای مردم دو کشور شدند.

وزیر نفت عراق نیز در این دیدار با اشاره به جانفشانی شهدای ایران و عراق در مبارزه با تروریسم داعشی گفت: این شهدا سبب استحکام پیوندهای میان دو ملت شدند.

وی با اشاره به مواضع عراق در نشست اخیر اوپک‌پلاس افزود: تصمیم اخیر این سازمان به تثبیت قیمت نفت کمک کرد و این تصمیم برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و حتی سرمایه‌گذاران بسیار مفید بود.

وزیر نفت عراق با تأکید بر اینکه توسعه روابط دو کشور در حوزه انرژی مورد توجه و تأکید نخست‌وزیر عراق است، اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در پروژه‌های‌ مختلف سهیم باشند، از جمله این پروژه‌ها می‌توان به توسعه میدان‌های مشترک اشاره کرد.

عبدالغنی گفت: بلوک‌های اکتشافی خشکی و دریایی یکی دیگر از حوزه‌های بالقوه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در عراق است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه تولید گاز، ساخت پالایشگاه‌های نفتی از دیگر موارد بالقوه همکاری ایران و عراق به‌شمار می‌رود.

کد خبر 635295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =