انجام عملیات ویژه روی خط لوله ۲۸ اینچ واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی

مدیر منطقه آزادگان و جفیر از آغاز عملیات روی خط لوله ۲۸ اینچ واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی خبر داد و گفت: از جمله مزایای این طرح جداسازی نفت فوق سنگین میدان آزادگان جنوبی از نفت فوق‌سبک میدان سپهر و جفیر است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، رضا جعفری با اعلام خبر آغاز انجام عملیات ویژه روی خط لوله ۲۸ اینچ واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی، اظهار کرد: این عملیات ویژه برای نصب سه راهی دو تکه (اسپلیت تی Split tee) روی خط ۱۶ اینچ دستگاه فرآورش سیار (Skid Mounted) خواهد بود و پس از انجام آن، عملیات انشعاب‌گیری گرم (هات تپ hot tap) روی خط ۱۶ اینچ آغاز خواهد شد.

وی هدف از انجام این عملیات را اتصال خط لوله جریانی ۱۶ اینچ دستگاه فرآورش سیار به خط لوله جدید ۲۸ اینچ واحد فراورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی  دانست و افزود: از جمله مزایای این طرح جداسازی نفت فوق سنگین میدان آزادگان جنوبی از نفت فوق‌سبک میدان سپهر و جفیر است که هم‌اکنون در کارخانه فرآورشی غرب کارون ازسوی یک خط ۳۰ اینچ به تلمبه‌خانه غرب کارون هدایت می‌شود.

مدیر منطقه آزادگان و جفیر ادامه داد: این خط لوله تا زمان راه‌اندازی کارخانه فرآورشی واحد فرآورش مرکزی بدون استفاده بوده که با این عملیات در عمل شرایط انتقال حجم زیادی از نفت با مشخصات (اسپک) مطلوب به تلمبه‌خانه غرب کارون فراهم خواهد شد.

جعفری یادآور شد: عملیات اتصال خط ۱۶ اینچ نفت فرآورش شده به دستگاه فرآورش سیار و گاسپ شمالی بدون کوچک‌ترین توقفی در امر تولید در حال انجام است که شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) مجری انجام آن بوده است و واحدهای عملیاتی خطوط لوله، بهره‌برداری، اچ‌اس‌ئی و بازرسی فنی این شرکت در آن همکاری دارند.

مدیر منطقه آزادگان و جفیر تأکید کرد: اکنون روزانه حدود ۷۰ هزار بشکه با این خط لوله به تلمبه‌خانه غرب کارون هدایت می‌شود که در صورت عملیاتی شدن چاه‌های تازه این خط لوله ظرفیت انتقال بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در شبانه‌روز را دارد.

کد خبر 635317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =