حدود ۲۰ میلیارد یورو در شهرک پتروشیمی مکران سرمایه‌گذاری می‌شود

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران از برنامه‌ریزی‌ها برای حدود ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در شهرک پتروشیمی مکران خبر داد و گفت: دو واحد متانول به‌عنوان نخستین واحدهای تکمیل شده این شهرک در دولت سیزدهم و در سال ۱۴۰۴ عملیاتی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا منیری‌ابیانه روز چهارشنبه (ششم دی‌ماه) در بازدید مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اصحاب رسانه از شهرک پتروشیمی مکران همزمان با هشتم دی‌ماه، سالروز صنعت پتروشیمی اظهار کرد: به‌دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توسعه سواحل مکران، توسعه این منطقه به‌عنوان قطب سوم صنعت پتروشیمی ایران در بهار ۱۳۹۰ در هیئت وزیران تصویب شد.

وی با بیان اینکه بر مبنای سیاست‌های وزارت نفت و شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره خوراک در این منطقه مورد تأکید است، افزود: با هماهنگی وزارتخانه‌های نفت و دفاع مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان نقش توسعه‌گر را در این منطقه ایفا کند که به این منظور شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران تأسیس شد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با اشاره به اینکه در پنج سال نخست از آغاز طرح به آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه منطقه پرداخته شد، ادامه داد: خط خوراک مورد نیاز این شهرک نیز با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران در شهریور ۱۳۹۸ ساماندهی شد و پارسال خوراک به شهرک رسید.

منیری‌ابیانه از تعریف ۶ واحد بزرگ پتروشیمی شامل پنج واحد GTX (تبدیل گاز متان به محصولات با ارزش افزوده بالاتر) و یک واحد اوره و آمونیاک در فاز نخست شهرک پتروشیمی مکران خبر داد و گفت: با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۲۱ طرح در زنجیره کاربردی صنایع پایین‌دستی با استفاده از خوراک تولیدی فاز نخست تعریف شده است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه، در مجموع با احتساب فراهم کردن زیرساخت‌ها، حدود ۲۰ میلیارد یورو در شهرک پتروشیمی مکران سرمایه‌گذاری خواهد شد که بالغ بر ۲۰ هزار اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

اجرای نخستین MTO در ایران در شهرک پتروشیمی مکران

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با اشاره به تعهد این شرکت برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نیروهای بومی اظهار کرد: به این منظور نخستین هنرستان فنی‌وحرفه‌ای پتروشیمی را برای توانمندسازی نیروی انسانی راه‌اندازی کردیم.

به گفته منیری‌ابیانه، در فاز نخست شهرک پتروشیمی مکران، شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان در یک واحد GTX به نام پتروشیمی بدرشرق و تأمین یوتیلیتی، هلدینگ باختر در ۲ واحد GTX به نام کیمیا صنعت مبنا، هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در پتروشیمی سینا و یک واحد GTX سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی اعلام کرد: برآورد شده است که با تکمیل این پنج طرح حدود ۸ تا ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در مجموعه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران افزود: پس از راه‌اندازی واحد یوتیلیتی، دو واحد متانول هلدینگ باختر به‌عنوان نخستین واحدهای تکمیل شده این شهرک در دولت سیزدهم و در بهار ۱۴۰۴ عملیاتی می‌شود.

منیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه همه سرمایه‌گذاران حاضر در هاب پتروشیمی مکران بخش خصوصی هستند، گفت: از ابتدای شکل‌گیری این قطب و براساس مطالعات کشور چین، این منطقه بهترین نقطه برای توسعه پارک پتروشیمی ایران و چین اعلام شده است.

وی ادامه داد: در مجموع برآورد شده است که بازگشت سرمایه شهرک پتروشیمی مکران به غیر از یوتیلیتی بیش از ۲۷ درصد است و سرمایه طی کمتر از چهار سال بازمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با اشاره به اینکه این شهرک دارای مجوز روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب خوراک گازی است، اظهار کرد: در این قطب براساس سیاست‌گذاری وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، چهار کارخانه کوچک مقیاس تولید گاز طبیعی مایع شده (مینی ال‌ان‌جی) در دستور کار است.

منیری‌ابیانه تصریح کرد: برای نخستین بار در ایران MTO (تبدیل متانول به الفین) از سوی هلدینگ باختر در حال اجراست.

کد خبر 635323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =