تشکیل شورای هماهنگی پدافند غیرعامل در پهنه‌های حیاتی کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: یکی از الزام‌های پدافند غیرعامل که برای مناطق حیاتی در نظر گرفته شده، پیش‌بینی تشکیل شورای هماهنگی پدافند غیرعامل است که در سلسله‌مراتب وزارت نفت قرار داشته و این سازمان هدایت تخصصی آن را برعهده دارد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان پدافند غیرعامل کشور، غلامرضا جلالی در آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری درباره طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری (منطقه ویژه پارس) درباره اهمیت تفاهم‌نامه مشترک همکاری درباره طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری - منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: با توجه به تهدیدهای ترکیبی، الگوهای دفاعی ما متناسب با نوع تهدیدها باید به‌روزرسانی شود تا توانایی پاسخگویی داشته باشد.

وی به تشریح انواع تهدید ترکیبی و لایه‌های آن پرداخت و افزود: با توجه به نوع تهدیدهای اخیر، جنگ به سمت جنگ ترکیبی تغییر جهت یافته است. یکی از مطالبات ما از صنایع و فعالیت‌های زیرساختی این است که برنامه حفظ تداوم کارکردهای خود را به جدیت دنبال کنند تا در هر شرایطی در اثر حوادث سایبری و غیرسایبری، زنجیره ارائه خدمت قطع نشود. کما اینکه در حادثه اخیر اختلال در سامانه سوخت مشاهده کردیم که با وجود برخی اشکالات، اقدام‌های لازم برای مختل نشدن در ارائه سوخت به شهروندان انجام شد که این نشان از آمادگی و توجه به برنامه حفظ تداوم کارکرد در این زیرساخت دارد.

وحدت فرماندهی پدافند غیرعامل از الزام‌های مدیریت پهنه‌های حیاتی کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری به‌عنوان قطب انرژی کشور و منطقه، آن را به‌عنوان یک پهنه حیاتی تعبیر کرد و گفت: حیاتی تلقی شدن یک منطقه، الزام‌هایی را با خود به همراه دارد. از جمله این الزام‌ها برخورداری از یک وحدت فرماندهی است که این الزام در قالب یک فرماندهی واحد که توسط وزیر نفت و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور منصوب می‌شود، محقق شده است.

جلالی با بیان اینکه در حوزه قوانین بالادستی نیز با تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل برای همه بخش‌های کشوری، لشکری، دولتی و خصوصی لازم الاجراست، تصریح کرد: این برای اولین بار است که الزام‌های پدافند غیرعامل از یک پشتوانه قانونی برخوردار است و استنکاف از مصوبات و قوانین آن جرم‌انگاری شده است.

وی ادامه داد: ذیل این کارگروه، نظام‌ها و دستورعمل‌هایی داریم که در حوزه منطقه پارس جنوبی طـرح راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های کشور، نظام عملیاتی پدافند سایبری کشور، نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی و نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدها باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: یکی دیگر از الزام‌هایی که برای مناطق حیاتی در نظر گرفته شده است، پیش‌بینی تشکیل شورای هماهنگی پدافند غیرعامل است که در سلسله مراتب وزارت نفت قرار داشته و سازمان پدافند غیرعامل کشور هدایت تخصصی موضوعات آن را برعهده دارد.

به گفته جلالی، حوزه شمول مصوبات شورای هماهنگی پدافند غیرعامل در مناطق حیاتی، همه شرکت‌های کشوری، لشکری، دولتی و خصوصی را که در منطقه مشغول فعالیت هستند شامل می‌شود.

وی به تشریح وظایف این شورا پرداخت و افزود: یکی از اهداف این شورا، دستیابی به وحدت فرماندهی است که از اهمیت بسیاری به‌ویژه در هنگام مواجه با بحران‌ها برخوردار است، ضمن اینکه این شورای وظیفه حفاظت و صیانت از مردم و دارایی‌هایی موجود در پهنه‌های حیاتی را برعهده دارد. این شورای باید ضمن رصد و احصای تهدیدها و مخاطرات (ذاتی و اکتسابی) اقدام‌های لازم را برای برطرف کردن آن پیش‌بینی کرده و و ضمن مدیریت و کنترل ریسک، برنامه‌ریزی لازم را برای تداوم حفظ کارکرد زیرساخت‌های موجود پهنه‌هایی انجام دهند.

تفاهم‌نامه مشترک همکاری درباره طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری (منطقه ویژه پارس) امروز با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور پژوهش، فناوری و مهندسی و مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس به‌عنوان فرمانده پدافند غیرعامل این منطقه امضا شد.

کد خبر 635475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =