ساعات اوج مصرف گاز برای نقاط دوردست با فناوری ANG مدیریت می‌شود

ساعات اوج مصرف گاز برای نقاط دوردست با امضای قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه گاز و پژوهشگاه صنعت نفت با فناوری ANG مدیریت می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، هر سال با نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال، موضوع ناترازی به یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت گاز تبدیل می‌شود و رفع این ناترازی به‌ویژه در نقاط دوردست، از وظایفی است که به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به‌عنوان بازوی اجرایی صنعت گاز محول شده است. 

به همین دلیل یکی از اقدام‌هایی که در این زمینه در حال انجام است، استفاده از فناوری‌های نو و پیشرفته در قالب فناوری ANG است که با اجرای پروژه «طراحی پایه و تهیه اسناد مناقصه EPC ساخت مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی مبتنی بر نانوفناوری ANG در ایستگاه تقلیل فشار CGS- TBS روستای لمسک استان گلستان» به نوعی ذخیره‌سازی ساعتی گاز در نقاط دوردست و رفع ناترازی در این نقاط را به‌دنبال خواهد داشت.

مصطفی ابراهیمی، رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به امضای قرارداد طراحی پایه و تهیه اسناد مناقصه EPC ساخت مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی مبتنی بر نانوفناوری ANG در ایستگاه تقلیل فشار CGS- TBS روستای لمسک استان گلستان بین رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و  توسعه گاز ایران و عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، درباره اهداف این پروژه گفت: هدف از اجرای این پروژه‌ فناورانه، مدیریت ساعت‌های اوج مصرف برای نقاط دوردست با بهره‌گیری از فناوری ANG است. 

وی با اشاره به اهمیت فناوری ANG در آینده صنعت گاز افزود: ANG مخفف Absorbed natural gas یا در واقع گاز طبیعی جذب‌شده است و اگر بخواهیم تعریفی برای آن ارائه دهیم این فناوری مانند یک خازن عمل و گاز را در خود ذخیره می‌کند. با شنیدن واژه ذخیره‌سازی، مخازن زیرزمینی و پروژه‌هایی که اکنون در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران انجام می‌شود، تداعی خواهد شد که حجم عظیمی از گاز برای ذخیره‌سازی در اوج مصرف در این مخازن ذخیره می‌شود، اما بعضی مواقع و در جاهایی مانند ایستگاه‌های تقلیل فشار CGS- TBS که به‌طور معمول انتهای خط قرار دارند امکان ذخیره‌سازی زیرزمینی وجود ندارد و وقتی مصرف در فصل‌ سرد در ابتدای خط بالا می‌رود، مقدار گازی که به انتهای خط می‌رسد با کاهش روبه‌رو می‌شود، بنابراین باید شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شود که گاز به ایستگاه CGS- TBS برسد و بین مردم توزیع شود.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: در این مواقع ما می‌توانیم از ذخیره‌سازی ساعتی استفاده کنیم. به این معنا که در ساعاتی گاز مازاد بر مصرف را ذخیره و در موقع نیاز مصرف می‌کنیم. این نوع ذخیره‌سازی با استفاده از فناوری ANG انجام می‌شود.

ابراهیمی در ادامه با تشریح روند این پروژه گفت: در روال کاری پروژه «انجام طراحی پایه و تهیه اسناد مناقصه EPC ساخت مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی مبتنی بر نانوفناوری ANG در ایستگاه تقلیل فشار CGS- TBS روستای لمسک استان گلستان»، پروپوزالی از پژوهشگاه صنعت نفت در شهریورماه گرفته و در شورای پژوهش شرکت مهندسی مطرح شد و تأیید شورای پژوهش را گرفت. پس از اینکه پروژه تعریف شد، یک کتابچه پیمان و قراردادی تهیه شد که واحدهای مختلف ستادی بررسی کردند و پیش‌نویس قرارداد ارسال و توسط اعضای پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد و اکنون از سوی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هم امضا شده  و طی یک ماه آینده پروژه ابلاغ می‌شود و ان‌شاءالله برنامه ما این است که در ۶ ماهه آینده بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم.

کد خبر 636140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =