کاهش ۷ درصدی قیمت سبد نفتی اوپک در ماه دسامبر

قیمت سبد نفتی اوپک، بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه دسامبر (آذرماه – دی‌ماه) ۲۰۲۳ به ۷۹ دلار برای هر بشکه رسید که ۵ دلار و ۹۲ سنت (۷ درصد) کمتر از ماه نوامبر ۲۰۲۳ است.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گزارش ماه ژانویه اوپک که روز چهارشنبه (۲۷ دی‌ماه) منتشر شد نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه دسامبر (آذرماه – دی‌ماه) ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۷۳ هزار بشکه بیشتر از ۲۶ میلیون و ۶۲۸ هزار بشکه ماه نوامبر است.

بر اساس گزارش ماه دسامبر اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۵۶ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۹۲ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۴۳ بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

بر اساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه دسامبر ۳ میلیون و ۱۴۳ بشکه نفت خام تولید کرده که ۱۱ هزار بشکه کمتر از ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ماه – آذرماه) بوده است.

کاهش ۷ درصدی قیمت سبد نفتی اوپک در ماه دسامبر

بر اساس این گزارش، تولید چهار عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بود که بیشترین افزایش تولید با ۱۰۰ هزار بشکه در روز مربوط به نیجریه است.

ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی ۵ دلار و ۹۴ سنت معادل ۷ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۳، ۷۹ دلار و ۶ سنت ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه نوامبر ۲۰۲۳، ۸۵ دلار برای هر بشکه بود.

کاهش ۷ درصدی قیمت سبد نفتی اوپک در ماه دسامبر

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۹ دلار و ۹۲ سنت بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به ۷۹ دلار برای هر بشکه رسید که ۵ دلار و ۹۲ سنت (۷ درصد) کمتر از ماه نوامبر ۲۰۲۳ است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (ژانویه)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۳ میلادی بدون تغییر نسبت به برآورد پیشین (گزارش ماه دسامبر) با ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۰۲ میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است.

کاهش ۷ درصدی قیمت سبد نفتی اوپک در ماه دسامبر

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴، ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به مجموع ۱۰۴ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کاهش ۷ درصدی قیمت سبد نفتی اوپک در ماه دسامبر

کد خبر 636472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =