گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی ایران به دست صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

دولت سیزدهم بنا به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز کشور در کاهش خام‌فروشی، مقاوم‌سازی اقتصاد و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و با توجه به شرایط و محدودیت‌های کشور، توجه به صنعت پالایش را به‌عنوان صنعتی مهم در زنجیره ایجاد ارزش افزوده در صنایع نفت در اولویت قرار داد و هم‌زمان با این رویکرد جدید کاهش خام‌فروشی و حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، صنعت پالایش رونق دوباره یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در طول ۲۹ ماه گذشته با صدور خدمات فنی - مهندسی برای نخستین بار در کشور در پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتوی ونزوئلا، امضای تفاهم‌نامه و قراردادهای مختلف در زمینه توسعه ظرفیت پالایشی کشور، تکمیل‌ طرح‌های توسعه پالایشگاهی و فراهم‌ کردن زمینه اجرای واحدهای ارتقای کیفی نفت کوره، توسعه صنعت انتقال نفت و فرآورده کشور، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان، گام‌های مؤثری در زمینه توسعه و نوسازی زیرساخت‌های این صنعت بردارد.

این شرکت با بهره‌گیری از ۳۰ هزار نیروی انسانی متخصص و کارآزموده، بهره‌مندی از ۱۰ پالایشگاه نفتی و میعانات گازی، ۳۷ منطقه تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی، بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی و انبارهای نفت، متولی اصلی تولید، انتقال و توزیع سوخت و فرآورده‌های نفتی کشور به‌صورت ایمن و پایدار است. صنعت پالایش نفت با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توان علمی و فنی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، اجرای طرح‌های ملی راهبردی و تغییر مسیر از سوخت‌محوری به سودمحوری و برنامه‌ریزی‌های مدون برای توسعه صنعت پالایش نفت کشور گام برداشته است.

پالایش روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی، تولید روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۱۲ میلیون لیتر گازوئیل از جمله اقدام‌های این صنعت برای تأمین امنیت و پایداری عرضه سوخت برای بازار مصرف داخلی است. در گزارش پیش رو آخرین دستاوردها و برنامه‌های این شرکت در جهت توسعه زیرساخت‌های صنعت پالایش نفت را مرور کرده‌ایم که می‌خوانید.

توسعه دیپلماسی فعال و صدور خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور

با آغاز به‌کار دولت سیزدهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور برای نخستین بار در صنعت نفت کشور با به نتیجه رساندن اجرای عملیات پالایش فراسرزمینی به ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در روز با کشور ونزوئلا موفق شد گام مثبتی در جهت توسعه همکاری با کشورهای همسو و صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنعت پالایش به دیگر کشورها بردارد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین صدور نخستین بخش از محموله کاتالیست ایرانی به روسیه را به‌عنوان گامی دیگر در مسیر توسعه همکاری با کشورهای همسایه ثبت کرد.

توسعه صادرات گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به‌منظور تبدیل ایران به مرکز مبادلات و خدمات انرژی، کسب توافق‌های اولیه با ازبکستان برای افزایش تجارت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و مذاکرات برای همکاری‌های دوجانبه در بخش صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این حوزه بوده است. این شرکت همچنین در قالب اجرای پروژه فراسرزمینی تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا کاتالیست و کمپرسور ساخت شرکت‌های توانمند ایرانی را به این کشور صادر کرد.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت پالایشی

افزایش ظرفیت پالایشی در کشور با توجه به تحریم‌پذیری صادرات نفت خام، بازارهای رو به گسترش مواد پتروشیمیایی و افزایش تقاضای داخلی برای سوخت به‌ویژه بنزین، ایده‌ای کاملاً ضروری و آینده‌نگرانه است که از سوی صنعت پالایش کشور در دولت سیزدهم به جد دنبال می‌شود. سه طرح پتروپالایشگاهی‌ شهید سلیمانی، مروارید مکران و مهر خلیج‌فارس به‌عنوان پروژه‌های منتخب در طرح ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعیین و بر آنها تمرکز شده است و طرح پتروپالایش شهید سلیمانی هم‌اکنون در آستانه تسطیح زمین قرار گرفته است.

اجرا و پیگیری تکالیف هوای پاک در وزارت نفت

وزارت نفت دولت سیزدهم همسو با عمل با تکالیف خود در اجرای قانون هوای پاک، پیگیری ایفای تعهدهای خود در مسیر اجرای این قانون را در همه زیرمجموعه‌ها در دستور کار قرار داد. دولت سیزدهم همچنین به‌منظور اجرای تکالیف این قانون ۲۰ میلیارد دلار را به اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاهی به‌منظور توسعه کمّی و کیفی فرآورده‌های تولیدی اختصاص داد که مهم‌ترین اقدام‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌منظور کاهش آلودگی هوا و اجرای تکالیف قانون هوای پاک، افزایش مقدار سوخت پاک تحویلی به نیروگاه‌های کشور از سالانه ۷ میلیارد لیتر به سالانه ۱۸ میلیارد لیتر، افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی در ۵ پالایشگاه بزرگ کشور، بهره‌برداری از فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، اجرای پنج پروژه افزایش ظرفیت و کیفی‌سازی فرآورده‌ها در پالایشگاه‌های اصفهان، شیراز، لاوان، آبادان و تبریز، بهره‌برداری از واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان با تولید روزانه نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر نفت‌گاز با کیفیت یورو ۵، راه‌اندازی واحد تولید هیدروژن و PSA پالایشگاه تبریز برای افزایش ظرفیت واحد تصفیه نفت‌گاز و تولید نفت‌گاز و راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز با هدف ارتقای کیفیت بیش از ۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ بوده است.

اجرای طرح‌های ارتقای کیفی نفت‌کوره برای نخستین بار در دولت سیزدهم

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم همچنین در جهت ایفای مسؤلیت‌های اجتماعی خود در حوزه محیط زیست، با رویکرد توسعه صنایع پالایشی و افزایش کیفی فرآورده‌های نفتی و ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی، اجرای طرح‌های ارتقای کیفی نفت کوره را که نیاز به فناوری پیچیده‌ای دارد و به‌دلیل تحریم‌ سال‌ها مغفول مانده بود، با استفاده از توان فنی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای نخستین بار در کشور کلید زد و قرارداد ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های نفت لاوان و کرمانشاه در آبان‌ماه امسال با بهره‌گیری از ظرفیت دانش فنی داخلی به امضا رسید. در حقیقت می‌توان گفت با اعتماد و اطمینان به دانش فنی داخلی، ایران هم‌اکنون به دانش فنی اجرای واحدهای ارتقای کیفیت نفت‌کوره دست یافته و در نظر دارد اجرای طرح‌های ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی در ۶ پالایشگاه دیگر را به‌سرعت اجرایی کند، همچنین این شرکت با پیگیری دقیق قانون بودجه سال ۱۴۰۲، بر اختصاص تأمین منابع مالی با لحاظ کردن ۴۰ درصد از سود عملیاتی سالانه پالایشگاه‌ها به‌منظور تسریع در توسعه طرح‌های کیفی‌سازی نظارت می‌کند.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

فراخوان مدیریت طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تعویض مخازن فرسوده تاکسی‌های دوگانه‌سوز در آبان‌ماه ۱۴۰۲، توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۵ و ۴ در همه کلانشهرها، شهرهای بزرگ و محورهای مواصلاتی پرتردد، توزیع گازوئیل یورو ۵ اروپا در صنایع شهرهای آلوده، اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت سی‌ان‌جی، اجرای طرح رایگان‌ گازسوز کردن خودروهای عمومی و سی‌ان‌جی‌سوز شدن ۲۹۰ هزار دستگاه برای اجرای مصوبه شورای اقتصاد، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری مشوق‌ها برای توسعه استفاده از سی‌ان‌جی در ناوگان عمومی از جمله تاکسی‌ها، ون، وانت و مسافربرهای شخصی و حتی خودروهای شخصی، احداث جایگاه‌های نو عرضه سی‌ان‌جی و توزیع روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب  این سوخت پاک در سطح کشور از دیگر اقدام‌های وزارت نفت برای اجرای تکالیف قانون هوای پاک در دولت سیزدهم بوده است.

اجرای ۷ پروژه ارتقا و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود

هم‌اکنون در پالایشگاه‌های کشور سالانه حدود ۲۲ میلیون تن انواع فرآورده سنگین کم‌ارزش همچون نفت کوره تولید می‌شود (حدود ۲۵ درصد نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها) که توجیه اقتصادی ندارد. به‌منظور کاهش تولید این فرآورده‌های سنگین و در نتیجه افزایش حاشیه سود پالایشگاه‌های کشور، وزارت نفت دولت سیزدهم مجوز ارتقا و بهینه‌سازی ۹ پالایشگاه‌ موجود کشور را صادر کرد که در طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به‌عنوان اولویت صنایع نفت و گاز کشور، منتخب شده است.

کک‌سازی در شازند و بندرعباس

در میان طرح‌های ارتقا و کیفی‌سازی، تولید کک سوزنی در پالایشگاه شازند و کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس که به‌ترتیب در صنعت فولاد و آلومینیوم کاربرد دارند و هم‌اکنون وارداتی بوده و در واقع گلوگاه این صنعت به‌شمار می‌رود، هم وجود دارد. مقدار نیاز فعلی صنعت آلومینیوم و فولاد کشور به کک به‌ترتیب ۲۰۰ و ۴۵ هزار تن در سال است که بخش زیادی از آن به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار از طریق واردات تأمین می‌شود. با توجه به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی پیش‌بینی‌شده تولید فولاد تا افق ۱۴۰۴، نیاز صنعت فولاد به کک به حدود ۱۳۵ هزار تن در سال خواهد رسید.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

با ساخت واحدهای صنعتی تولید کک در این دو پالایشگاه سالانه بیش از ۶۲۰ هزار تن کک اسفنجی و ۷۰ هزار تن کک سوزنی تولید خواهد شد، همچنین با اجرای این طرح، بخشی از کیفیت خروجی پالایشگاه‌ها در تولید نفت کوره افزایش می‌یابد و خوراک هر دو واحد که نفت‌کوره است به محصولات بسیار با ارزش‌تر تبدیل می‌شود. برای نمونه نفت کوره ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلاری در کک سوزنی به یک محصول چند هزار دلاری تبدیل می‌شود.

ایده‌های نو برای افزایش ظرفیت انتقال نفت و فرآورده

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با آغاز به‌کار دولت سیزدهم با شناخت دقیق نقاط ضعف صنعت نفت کشور در حوزه پالایش و انتقال فرآورده، از ایده‌های جدیدی در زمینه انتقال و توزیع نفت و فرآورده در کشور رونمایی کرد. این شرکت تفاهم‌نامه‌هایی راهبردی به‌منظور احداث واحدهای جدید پالایشی و پتروپالایشی، همچنین افزایش شبکه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده به امضا رساند که تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خط لوله تابش در دی‌ماه ۱۴۰۰ با ظرفیت انتقال ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز و با هدف انتقال ایمن و پایدار فرآورده‌های نفتی و سوخت مصرفی از جنوب کشور به نیمه شمالی کشور به طول ۹۷۸ کیلومتر در مسیر رفسنجان - مشهد از آن جمله بود.

تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خط لوله پارس نیز با ظرفیت ۷۵ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز در اسفندماه همان سال (۱۴۰۰) امضا شد. هدف از احداث این خط لوله انتقال ایمن و پایدار فرآورده نفتی و سوخت مصرفی از جنوب کشور به نقاط مرکزی، شرق و شمال شرق کشور است که به طول ۴۰۰ کیلومتر در مسیر مهرآران - شیراز احداث خواهد شد.

مدیریت بحران‌های پرشمار سوخت‌رسانی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم همزمان با کنترل ویروس کرونا در جهان، با رشد یکباره مصرف سوخت در کشور روبه‌رو شد و افزون بر آن به‌دلیل حوادث طبیعی متعدد و سرمای بی‌سابقه هوا در طول دوره دو ساله گذشته با بحران‌های متعدد در سوخت‌رسانی روبه‌رو بود که با تلاش و کوشش شبانه‌روزی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همه این بحران‌ها به‌خوبی مدیریت شد و جریان سوخت در کشور لحظه‌ای دچار وقفه نشد. این شرکت در شرایطی عملیات‌ سوخت‌رسانی کشور را بدون کمترین هیاهو مدیریت کرد که کشور در شرایط ناترازی تولید و مصرف بنزین و گاز قرار گرفته و علاوه بر آن با دو دسیسه حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور مقابله کرد.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده

روزآمد کردن ناوگان انتقال فرآورده در زنجیره تأمین و توزیع فرآورده کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های صنعت پالایش کشور در ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت که با گذشت کمتر از ۶ ماه تفاهم‌نامه نوسازی ناوگان انتقال سوخت امضا و پس از یک سال، این تفاهم‌نامه عملیاتی شد و ۵۰۰ دستگاه نفتکش‌ سوخت‌رسان تازه نفس و با استانداردهای روزآمد جهان به این ناوگان پیوست. هم‌اکنون حدود ۶۵ درصد فرآورده موردنیاز بخش نیروگاهی با نفتکش ارسال و حمل می‌شود و حدود ۱۲ هزار نفتکش در زنجیره توزیع فرآورده فعالیت می‌کنند که نوسازی این ناوگان، نقش مهمی در تسهیل و به‌روزرسانی فرآیندهای این عملیات، افزایش ضریب ایمنی و استانداردهای محیط زیستی ایفا خواهد کرد.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

این شرکت همچنین موفق شد به منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده کشور، ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده سوخت‌رسان جدید را از طریق یک شرکت داخلی و با اتکای ۱۰۰ درصدی به توان داخلی به ناوگان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تزریق کند که این کامیون‌های کشنده سوخت‌رسانی، مجهز به تانکر تریلر استاندارد بوده و تجهیزات طرح کهاب روی آن نصب شده است.

افزایش ۶ درصدی ظرفیت پالایشی کشور

با افزایش خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه‌ها، ظرفیت پالایشی کشور با افزایش ۶ درصدی از ۲ میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز به ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد با تکمیل برخی طرح‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌های کشور، تولید متوسط بنزین موتور کشور، ۱۰ درصد رشد یافته و از ۹۳.۷۶ میلیون لیتر در روز به ۱۰۳ میلیون و ۶۷ هزار میلیون لیتر در روز رسیده است؛ همچنین تولید نفت‌گاز (گازوئیل) کشور پس از استقرار دولت سیزدهم، ۱۱ درصد رشد یافته و از عدد ۱۰۲ میلیون و ۸۱ هزار بشکه در روز به ۱۱۴ میلیون و ۱۴ هزار لیتر در روز رسیده است.

تأمین پایدار سوخت کشور و توزیع عادلانه انرژی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأمین سوخت مایع موردنیاز بخش‌های مختلف کشور از جمله نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی تأمین انرژی موردنیاز داخلی در بخش‌های مختلف را برعهده گرفته و افزون بر آن برنامه‌های کوتاه و بلندمدتی را برای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی طرح‌ریزی کرده است.

امضای تفاهم‌نامه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سوختگیری سی‌ان‌جی، راه‌اندازی بیش از ۳۰ جایگاه جدید عرضه سی‌ان‌جی در کشور در دولت سیزدهم با محوریت بخش خصوصی، بهره‌برداری از پروژه ریل مخزن‌دار انبار نفت شهید صدوقی یزد با هدف افزایش مقدار انتقال نفت گاز و ایجاد مرکز جدید ارسال نفت گاز به شمال شرق و شرق کشور از دیگر طرح‌های صنعت پالایش نفت کشور در حوزه تأمین و توزیع پایدار سوخت کشور و تنوع‌بخشی به سبد سوخت بوده است.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

صادرات گاز مایع

صادرات گاز مایع در دولت سیزدهم آغاز شد. این شرکت با فراهم کردن زیرساخت‌ها و صادرات دریایی گاز مایع در پایانه شهید باهنر بندرعباس و جلوگیری از انباشت و سوزاندن روزانه ۲ هزار تن ال‌پی‌جی به ارزش صادراتی ۳۶۵ میلیون دلار در سال، توانست امکان درآمدزایی سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون دلار را با صادرات ال‌پی‌جی در کشور فراهم کند.

استفاده حداکثری از توان تولید داخلی

صنعت پالایش نفت کشور همچنین در طول ۲۹ ماه گذشته به‌منظور ارتقای فناوری، توسعه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه و حمایت از پیمانکاران و سازندگان صاحب صلاحیت داخلی را در دستور کار قرار داده است که ادامه تولید کاتالیست موردنیاز پالایشگاه‌های آبادان و امام خمینی (ره) شازند با هدف صرفه‌جویی حداقل ۲۰ میلیون دلار در سال با شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان از مهم‌ترین اقدام‌ها در این حوزه است.

برای ساخت کاتالیست پرمصرف صنعت پالایش نفت کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و بومی‌سازی این کاتالیست در کشور از خروج سالانه ۷۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

گشایش معبر خدمات فنی مهندسی ایران توسط صنعت پالایش نفت

هم‌زمان با هفته دولت سال جاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از نخستین کمپرسور فرآیندی صادراتی ساخت ایران به‌منظور ارسال به پروژه فراسرزمینی پالایشگاه ال‌پالیتو به ونزوئلا رونمایی کرد. دانش فنی این کمپرسور صادراتی ساخت ایران که به همت شرکت دانش‌بنیان کمپرسورسازی (آرا صنعت آسیا - آصا) برای نخستین بار در کشورمان تولید شده است، پیش از این تنها در اختیار شرکت‌های اروپایی و آمریکایی قرار داشته است. در قالب قرارداد تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو، ۲ میلیون قطعه ساخته، تجهیز و تهیه شده که یکی از مهم‌ترین آنها کمپرسور و کاتالیست ساخت داخل کشور است.

وزارت نفت با صدور خدمات فنی - مهندسی در حوزه صنایع پالایشی برای نخستین بار، معبر صدور خدمات فنی مهندسی برای دیگر صنایع کشور را گشود و امروز به جز پالایشگاه‌های کشورهای حوزه کارائیب که درخواست همکاری با صنعت پالایش کشور را داشتند، کشورهای آفریقای جنوبی، آسیای میانه و آسیای شرقی نیز خواهان این هستند که در حوزه نوسازی، راه‌اندازی و تعمیرات پالایشگاه‌ها با آنها همکاری کنیم که تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این زمینه منعقد شده است.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

بهره‌برداری از عظیم‌ترین واحد پالایشی کشور در آبادان

مرحله نخست فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری به‌عنوان عظیم‌ترین طرح پالایشی کشور با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه، هم‌زمان با ملی شدن صنعت نفت، ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و جمعی از مقام‌های کشوری و استانی در خوزستان به بهره‌برداری رسید. این طرح عظیم ملی که در آن رکوردهای متنوعی در زمینه احجام و اعداد تجهیزات شکسته شده است، چهار گام دارد که گام دوم آن از سال ۹۶ با امضای قراردادی با مشارکت کنسرسیومی متشکل از یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی وارد مرحله عملیاتی شد که در بخش دوم نیز کیفیت محصولات تولیدی افزوده خواهد شد. ۱.۵ درصد فرآورده‌های نفتی تولیدی در این پروژه که مجری آن شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است گاز مایع، ۲۲ درصد نفت‌سفید و سوخت جت، ۲۱ درصد بنزین و ۲۴ درصد گازوئیل خواهد بود و با اجرایی شدن کامل این طرح، مقدار نفت کوره تولیدی در پالایشگاه آبادان به‌اندازه قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

رشد ۱۸ درصدی انتقال نفت خام و فرآورده نفتی کشور

ثبت رکورد انتقال ۶۰ میلیارد لیتر فرآورده و ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام در سال ۱۴۰۰، منجر به ثبت رکورد انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی در سال ۱۴۰۰ شد که حاکی از رشد ۱۸ درصدی انتقال نفت خام و فرآورده نفتی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال پیش از آن بود. این در شرایطی بود که ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از تحولات چشمگیر در صنعت انتقال نفت و فرآورده کشور با استقرار دولت سیزدهم و تمرکز بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای از جمله طرح‌های جدید احداث خطوط لوله و نوسازی و جایگزینی خطوط لوله قدیمی خبر داده بود.

توسعه حمل ریلی فرآورده

این شرکت همچنین در جهت وعده‌های داده‌شده در جهت نوسازی و توسعه زیرساخت‌های توزیع نفت و فرآورده در کشور، فعال‌سازی و جابه‌جایی بخش ریلی با ۲ هزار ناوگان در شرایط خاص با انتقال روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر فرآورده نفتی در کشور، ارسال نخستین محموله مخزن‌دار ریلی نفت سفید از بندرعباس به زاهدان و استمرار در توزیع آن، ‌راه‌اندازی پروژه تأسیسات تخلیه مخزن‌دار ریلی نفت‌گاز در یزد با هدف افزایش سرعت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های شمال و شمال شرق کشور و جلوگیری از تردد روزانه ۲۰۰ نفتکش، صرفه‌جویی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های انتقال فرآورده از طریق زمینی با مسافت روزانه بیش از ۷۰۰ کیلومتر را در مدت دو سال گذشته اجرایی کرده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت پالایش و پخش

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با امضای تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با پنج شرکت دانش‌بنیان به‌منظور هوشمندسازی، ساخت روبات‌ها، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، حمایت از تولید برج‌های نور و تجهیزات کارت‌خوان سامانه هوشمند سوخت گام‌های مؤثری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته است. امضای تفاهم‌نامه با ۱۷ شرکت توانمند دانش‌بنیان به ارزش ۷۵ میلیون دلار، ‌رونمایی از دستگاه سولفورزدایی از مازوت، تولید سوخت امولسیونی و دستگاه جداسازی روغن از پساب در جهت کاهش آلایندگی محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، رونمایی از کاتالیست واحد RFCC و RCD پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند ساخت شرکت دانش‌بنیان ایرانی بهداش و امضای بیش از ۳۰ تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های تولیدکننده دانش‌بنیان ایرانی در حاشیه برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت از جمله دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حوزه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به ساخت داخل بوده است.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

تأمین و توزیع سوخت سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی

توزیع روزانه ۴۸ هزار تن ال‌پی‌جی در کشور، تأمین و توزیع روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب سوخت سی‌ان‌جی در کشور برای جلوگیری از ناترازی بنزین و تنوع در سبد سوخت خانوار، تبدیل ۲۴۰ هزار خودرو عمومی به دوگانه‌سوز به‌صورت کاملاً رایگان با فعالیت ۳۳۰ کارگاه تبدیل در کشور، اجرای پروژه ملی صادرات دریایی گاز مایع با ۹ سکو با قابلیت تخلیه هم‌زمان در بندرعباس را نیز می‌توان به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه تأمین و توزیع سوخت سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی در صنایع پالایشی کشور افزود.

بهره‌برداری از هزار کیلومتر خط انتقال جدید تا پایان ۱۴۰۲

هم‌اکنون بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و فرآورده در کشور وجود دارد که با راه‌اندازی سه خط لوله جدید، حدود هزار کیلومتر خط جدید نیز تا پایان سال به این عدد افزوده خواهد شد و طول خطوط لوله نفت کشور به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خواهد رسید؛ خط لوله ارزان‌ترین و ایمن‌ترین روش انتقال مواد نفتی است که مخاطرات حمل‌ جاده‌ای و تلفات نیروی انسانی و هزینه حمل و استهلاک را نیز در پی ندارد. افزون بر آن، از طریق خط لوله سرعت عمل و تأمین به‌موقع سوخت امکان‌پذیر خواهد بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تمرکز صنعت نفت دولت سیزدهم بر توسعه صنایع پالایشی، تسریع در تکمیل پروژه‌های موجود خط لوله در دستور کار قرار گرفت و تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خطوط لوله جدیدی به‌منظور افزایش ظرفیت انتقال در صنعت نفت کشور با بانک‌ها نیز امضا شد.

خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان به‌عنوان یک خط لوله جدید نقش مهمی در نوسازی خطوط لوله کشور ایفا خواهد کرد. این طرح راهبردی و ملی هم‌اکنون به‌عنوان مهم‌ترین اولویت صنعت پالایش کشور در دستور کار شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار دارد. خط لوله ۴۵۰ کیلومتری بندرعباس - سیرجان - رفسنجان، خط لوله انشعابی ۳۷ کیلومتری گوره - جاسک و خط لوله ۴۰۰ کیلومتری سبزآب سه پروژه خط لوله آماده بهره‌برداری در کشور است که به‌زودی به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید و طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور را به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر افزایش خواهد داد.

گشایش معبر صدور خدمات فنی مهندسی صنعت پالایش/ دستیابی ایران به دانش فنی و آغاز طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره

پیشرفت اجرای طرح محیط زیستی کهاب در دولت سیزدهم

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از دو سال گذشته اجرای طرح‌ محیط زیستی کهاب را در انبارها، ‌جایگاه‌های عرضه سوخت و خودروهای نفتکش‌ با نصب تجهیزات طرح در ۹ انبار نفت در کلانشهرهای اصفهان، شمال غرب تهران، کرج، بندرعباس، تبریز، مشهد، اهواز و اراک و تلاش برای تأمین اعتبار اجرای طرح در ۱۶ انبار کوچک و بزرگ دیگر را دنبال کرده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین تجهیز ۵ هزار و ۲۹۲ دستگاه نفتکش (معادل ۵۰ درصد ناوگان نفتکش‌های حمل فرآورده) به تجهیزات طرح کهاب برای حمل بنزین درون‌شهری و اجرای مرحله نخست طرح در نزدیک به ۳ هزار جایگاه سوخت کشور را در دستور کار قرار داده است.

اجرای تعهدها

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در جهت اجرای تعهدات قبلی، صادرات حدود ۱۸۰ میلیون لیتر بنزین از تعهدات دولت گذشته با وجود شدت مصرف بنزین در کشور، تحویل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن وکیوم باتوم به ارزش ۱۹۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های قیرسازی، اجرای راهکارهای غیرقیمتی برای مهار قاچاق ماهانه ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین، مدیریت ۲۷ میلیون کارت سوخت و اقدام به صدور ۳ میلیون کارت سوخت در سال جاری در جهت رفاه حال مالکان خودروها، ساماندهی مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نفتی در سامانه درخواست فرآورده‌ نفتی (سدف) با هدف جلوگیری از سالانه ۱۴ میلیارد لیتر انحراف در توزیع سوخت را به انجام رسانده است.

کد خبر 637158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =