عملیات سوخت‌رسانی پایدار و بی‌توقف تداوم دارد

فصل سرد سال به‌ میانه رسیده است و کارکنان تلاشگر زنجیره سوخت‌رسانی در سراسر کشور، برای تأمین و توزیع هوشمندانه سوخت همچنان در تکاپو هستند، هرچند پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که بی‌توجهی به برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور در سنوات گذشته، چرخه تأمین و تقاضای سوخت پایدار، به‌ویژه در فصل سرد سال را با مشکل مواجه ‌می‌کند، اما خوشبختانه این چرخه با وجود چالش‌های بسیار، به‌نحوی منسجم برنامه‌ریزی و مدیریت شد و عملیات سوخت‌رسانی بدون هیچ وقفه‌ای تداوم یافت. پر بیراه نیست اگر بگوییم زمستان، تسلیم اراده مناطق مختلف پخش فرآورده‌های نفتی همیشه در صحنه است.

به گزارش شانا، هیچ کمبودی در توزیع سوخت زمستانی کشور نیست، خبری که چندی پیش جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منتشر کرد و نسبت به توزیع انواع فرآورده‌های نفتی در مناطق پربارش اطمینان خاطر داد.

وی توزیع انواع فرآورده‌های نفتی را بالغ بر ۸۲ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: که ذخیره‌سازی سوخت زمستانی شامل نفت سفید و نفت‌گاز (گازوئیل)، امسال نیز مانند سال‌های پیش با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده، از مردادماه در فروشندگی‌های روستایی سراسر کشور آغاز و تا پایان شهریورماه تکمیل شده و فرآورده‌های نفتی بعضی مناطق کشور که با کاهش دمای هوا و بارش‌های بیشتری روبه‌رو بودند، با وجود برفگیر بودن جاده‌ها و حمل‌ونقل سخت نفتکش‌ها به‌نحو احسن تأمین شده است.

گزارش پیش‌رو وضع سوخت‌رسانی و آمادگی برخی مناطق برای گذر از زمستان و روزهای سرد سال را از زبان برخی مدیران مناطق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرده که در ادامه می‌خوانید.

تداوم سوخت‌رسانی به مناطق پربارش

سیدجواد فیض‌حسینی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب از تداوم سوخت‌رسانی مطلوب به مناطق پربارش برف در سطح جنوب استان آذربایجان غربی خبر داد و از همه هموطنان استان آذربایجان غربی تقاضا کرد نسبت به صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق، اهتمام ویژه داشته باشند تا امکان تأمین انرژی پایدار برای دیگر هموطنان فراهم شود.

وی با بیان اینکه سوخت مورد نیاز همه مجاری عرضه، مصرف‌کنندگان عمده و خانوارهای نفت‌سوز بدون هیچ مشکلی تأمین شده است، ادامه داد: مناطق کوهستانی و سخت‌گذر سردشت، تکاب و پیرانشهر با بارش‌های مداوم برف روبه‌رو بودند که خوشبختانه توانستیم به همت شبانه‌روزی کارکنان و شرکت‌های حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی منطقه، سوخت مورد نیاز را تأمین کنیم.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد فرآورده نفت سفید مورد نیاز خانوارهای روستایی و شهری فاقد گاز طبیعی، تأمین و ذخیره‌سازی شده است، بیان کرد: هم‌اکنون ۲۵۳ فروشندگی تعاون روستایی و ۱۲ فروشندگی محور در منطقه میاندوآب، وظیفه تأمین و توزیع فرآورده نفت سفید را به‌عهده دارند.

فیض‌حسینی به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر دوگانه‌سوز شدن خودروهای عمومی نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طرح دوگانه‌سوز شدن خودروهای عمومی که با هدف مدیریت مصرف بهینه سوخت، حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل در حال اجراست، با استقبال مالکان خودروها روبه‌رو بوده، به‌گونه‌ای که مخزن و کیت مخصوص دوگانه‌سوز در بیش از ۹ هزار خودروی عمومی نصب و عملیاتی شده است که از همه دارندگان خودروهای عمومی درخواست می‌کنم هرچه سریع‌تر نسبت به بهره‌مندی از تسهیلات تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز اقدام و با مراجعه به درگاه اینترنتی https://gcr.niopdc.ir اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند.

سوخت‌رسانان سرما نمی‌شناسند

سوخت‌رسانی در برودت استخوان‌سوز همدان استمرار دارد. استان همدان با توجه به اقلیم کوهستانی و سردسیر بودن خود، همواره چالش‌های فراوانی را در حوزه سوخت‌رسانی تجربه کرده است، هرچند زمستان امسال در قامت زمستان‌های سخت ادوار گذشته ظاهر نشده است، اما با وجود کاهش بارش برف، شاهد برودت قابل‌توجهی در روزهای اخیر هستیم.

امین روستایی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان با بیان اینکه سوخت‌رسانی به همه بخش‌های مصرف سراسر استان و مناطق تحت پوشش، کماکان و با رعایت استانداردهای عملیاتی ادامه دارد، گفت: هم‌اکنون سوخت مورد نیاز مناطق میاندوآب، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه از مبدأ انبار نفت تدارکاتی ایثارگران تأمین و ارسال می‌شود.

وی افزود: در طول فصول سرد سال، نقاطی از استان که معمولاً سرمای بیشتری را تجربه می‌کنند، تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی تجهیزات الکترونیکی و تلمبه‌های سوخت‌رسانی اندیشیده شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان اعلام کرد: برای مواقع افزایش برودت هوا و احتمال قطعی جریان گاز طبیعی مصرف‌کنندگان عمده نیز سوخت جایگزین پیش‌بینی و تأمین شده و سوخت دوم صنایع بزرگ از جمله کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌ها به مقدار قابل‌توجهی تأمین و ذخیره‌سازی شده است.

ذخیره‌سازی مطلوب در انبارهای نفت

سیدحجت مدنی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل از تداوم سوخت‌رسانی بی‌وقفه همراه با بارش سنگین برف خبر داد و گفت: بارش سنگین برف و برودت هوا که از ابتدای بهمن‌ماه همه سطح استان را فرا گرفته و همچنان نیز ادامه دارد، سبب ایجاد اختلال در تردد جاده‌های مواصلاتی استان شده که خوشبختانه با تلاش همکاران ساعی عملیات منطقه و تدابیر اندیشیده شده در ستاد بحران شرکت، تاکنون مشکلی در امر سوخت‌رسانی استان به‌وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی، ذخیره‌سازی مطلوب و به حد کافی در انبارهای نفت اردبیل، خلخال، پارس‌آباد و جایگاه‌های عرضه سوخت در سطح استان انجام شده است، افزود: جا دارد از تلاش شبانه‌روزی کارکنان، به‌ویژه کارکنان عملیاتی آن هم در وضعیت بحرانی قدردانی کنم. این شرکت تلاش می‌کند با خدمت‌رسانی مناسب و به‌موقع به مردم، سوخت مورد نیاز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل از پایش مستمر مصرف فرآورده‌های نفتی در سطح استان نیز خبر داد و گفت: آمارهای اعلام‌شده بیانگر افزایش ۲ درصدی مصرف فرآورده‌های نفتی طی ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

مدنی افزود: میزان مصرف بنزین با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبه‌رو بوده است و مصرف نفت‌گاز (گازوئیل) غیرنیروگاهی نیز کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی از کاهش ۴۵ درصدی میزان مصرف فرآورده نفت سفید نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و اعلام کرد: مصرف فرآورده‌های نفتی در بخش‌های حمل‌ونقل ۶۶ درصد، حرارتی یک درصد، برق ۱۸ درصد، کشاورزی ۱۰ درصد، پروژه‌ها ۲ درصد و صنایع هم ۳ درصد اعلام شده است.

آماده‌باش توزیع‌کنندگان سوخت

محمدحسین غفاری‌اقدم، معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: سوخت مورد نیاز منطقه در همه بخش‌ها به‌طور مطلوب ذخیره‌ شده و وضع ذخیره‌سازی در جایگاه‌ها مطلوب است و نگرانی خاصی برای محورهای مسدود وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اعلام هشدار نارنجی سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران استان، این منطقه ‌آمادگی توزیع سوخت جایگزین در مواقع اضطراری را دارد و به این منظور اقدام‌های لازم پیش‌بینی شده است، همچنین همه فروشندگی‌های فرآورده نفت ‌سفید شهری و روستایی و تأسیسات گاز مایع نیز در ‌حالت آماده‌باش هستند.

معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه با اشاره به هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در کمیته بحران منطقه، درباره تأمین سوخت زمستانی روستاهای سخت‌گذر استان اعلام کرد: به علت کوهستانی بودن و موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه، همه سوخت مشترکان روستایی سخت‌گذر از ‌خرداد امسال، ارسال و از سوی مشترکان ذخیره‌ شده است.

غفاری‌اقدم با قدردانی از همه همکاران و تلاشگران عرصه سوخت‌رسانی منطقه ارومیه بیان کرد: خط‌مشی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، خدمت‌رسانی مطلوب و به‌موقع به مردم شریف ایران اسلامی است. در این میان همکاران منطقه ارومیه با همت و تلاش شبانه‌روزی توانسته‌اند سهم کوچکی در این هدف بزرگ داشته باشند.

ذخیره‌سازی ۱۷ میلیون لیتر نفت‌ سفید

جهانبخش ‌نوکانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان از ارسال و ذخیره‌سازی ۱۷ ‌میلیون لیتر فرآورده نفت سفید مورد نیاز خانوارهای روستایی استان از ‌ابتدای امسال تاکنون ‌خبر داد و گفت: با وجود بارش برف در روزهای اخیر، برودت هوا و مسدود شدن راه‌های ‌مواصلاتی روستاهای استان، هیچ مشکلی بابت تأمین سوخت روستاییان نداریم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد سهمیه سوخت فرآورده نفت سفید روستاهای ‌استان ارسال شده است، افزود: با توجه به هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در کمیته بحران منطقه، بیش از ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر فرآورده ‌نفت ‌سفید در روستاهای سخت‌گذر استان ارسال و توزیع شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان بیان کرد: میزان مصرف نفت ‌سفید نسبت به مدت مشابه پارسال، با کاهش ۲۳ درصدی همراه بوده که راستی‌آزمایی خانوارهای متقاضی این فرآورده و توسعه گازرسانی در استان، از دلایل این میزان کاهش است.

نوکانی با اشاره به فعالیت ۲۶۳ باب فروشندگی فرآورده نفت ‌سفید روستایی در سطح ‌استان، از وجود ۹ هزار خانوار فاقد گاز طبیعی خبر داد و گفت: سهمیه سالانه این خانوارها روی کارت‌های بانکی متصل به شبکه شتاب شارژ ‌می‌شود.

وی از تعامل، همکاری و ‌تلاش رانندگان ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های حمل‌ونقل و مالکان ‌مجاری عرضه و سی‌ان‌جی استان که با توجه به شرایط جوی، بارش برف و برودت هوا ‌در ارائه خدمت و سوخت‌رسانی به شهروندان کردستانی به‌نحو مطلوب و شایسته‌ای عمل ‌کرده و از هیچ تلاشی دریغ نکردند، قدردانی کرد.

تخصیص ۸۰ درصد نفت ‌سفید و گاز مایع

پیمان بهرامی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه گفت: تأمین فرآورده نفت‌ سفید ۳۱ هزار و ۲۹۲ خانوار کرمانشاهی فاقد گاز طبیعی به‌عنوان یکی از اولویت‌های این شرکت به‌صورت مطلوب در حال انجام است.

وی افزود: از ابتدای امسال گاز مایع به‌صورت ماهانه و فرآورده نفت سفید در سه نوبت، در کارت بانکی خانوارها شارژ شده است که میزان مصرف خانوارهای متقاضی نفت ‌سفید و گاز مایع در ۹ ماهه امسال، به‌ترتیب ۴۲ میلیون لیتر و ۱۴ میلیون و ۵۸۶ هزار کیلوگرم بوده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه با بیان اینکه ۴۴۰ فروشندگی و عامل توزیع، وظیفه تحویل فرآورده نفت ‌سفید و گاز مایع را به ۳۱ هزار و ۲۹۲ خانوار به‌عهده دارند، بیان کرد: آمادگی کامل برای توزیع فرآورده نفت‌ سفید خانوارها را داریم، به‌طوری‌که تاکنون بیش از ۸۰ درصد از نفت سفید و گاز مایع به خانوارها تخصیص داده شده است.

بهرامی تصریح کرد: وضع ذخیره‌سازی نفت‌ سفید و گاز مایع در انبارهای استان مطلوب است و در صورت نیاز هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در ارتباط با بحث گاز مایع تقاضا داریم که خانوارها حتماً از طریق کارت بانکی و توزیع الکترونیکی نسبت به دریافت این فرآورده اقدام کنند، چراکه این اقدام دو مزیت دارد، یکی بر اساس قیمت مصوب حمایت از مصرف‌کنندگان، عامل توزیع مکلف به دریافت نرخ بوده و دوم اینکه گاز مایع به‌موقع به دست خانوارها خواهد رسید و از عرضه قاچاق خارج از شبکه نیز جلوگیری خواهد کرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه، فروش مرزی فرآورده‌های نفتی منطقه در ۹ ماهه امسال را بیش از ۳۶۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مقدار فروش در ۲۷۶ روز نخست امسال و در مرزهای پرویزخان، خسروی، سومار و شیخ‌صله انجام شده که بیشترین فروش در مرز پرویزخان بوده است که این طرح ضمن انتفاع مرزنشینان و رونق بازارچه‌های مرزی، سهم بسزایی در کاهش قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت داشته است.

بهرامی تصریح کرد: با راه‌اندازی سیستم دیپ دیجیتالی باک کامیون در مرزهای استان، افزون‌ بر جلوگیری از قاچاق در مرز، کنترل باک کامیون‌ها نیز تسهیل شده و در حداقل زمان ممکن، کار کامیون‌های صادراتی در زمینه کنترل و نظارت بر سوخت خروجی از طریق باک بررسی و بر اساس قیمت شناور مرزی، غرامت به حساب خزانه واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۲۲۱ میلیون و ۹۴۶ هزار لیتر بنزین در سطح استان صرفه‌جویی شده است، گفت: معادل این مقدار کاهش در مصرف، سهم مصرف فرآورده سی‌ان‌جی در سبد سوخت استان افزایش داشته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه اعلام کرد: با اجرای طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی از آغاز این طرح در کرمانشاه تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی عمومی در حوزه عملیاتی این منطقه گازسوز شده‌اند که این آمار نشان از استقبال شهروندان به استفاده از سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی دارد.

بهرامی همچنین از بارگیری بیش از ۷ هزار حلب سوخت هوایی در واحد حلب‌پرکنی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: واحد حلب‌پرکنی این شرکت بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد که روزانه مقادیری حلب سوخت هوایی جی‌پی ۴ و ATK در این منطقه آماده و در انبار نگهداری و برحسب نیاز و درخواست برای مناطق ارسال می‌شود.

به گفته وی، واحد حلب‌پرکنی منطقه کرمانشاه که از اسفندماه سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده است، بر اساس نیاز مناطق فعالیت کرده و حلب‌های درخواستی را به مناطق اعلام‌شده ارسال می‌کند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه تصریح کرد: حلب‌های حاوی سوخت هوایی (ATK-JP4) به مناطق تهران، اصفهان، خراسان رضوی، شاهرود، قزوین، هرمزگان، کردستان، آذربایجان شرقی، بوشهر، کرمان، فارس و اراک ارسال می‌شود.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 637246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =