هفدهمین نشست کمیسیون همکاری ایران و روسیه اسفندماه در تهران برگزار می‌شود

سفیر ایران در مسکو با اعلام برگزاری هفدهمین کمیسیون دائمی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه نهم اسفندماه در تهران، ابراز امیدواری کرد که این نشست به توسعه بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری دو طرف منجر شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، ‌کاظم جلالی شامگاه پنجشنبه (۱۹ بهمن‌ماه) در آیین گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور شخصیت‌ها و مقام‌های روس از جمله بلوسف، معاون اول نخست وزیر، نوواک معاون نخست وزیر و ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و جمعی از دیپلمات‌های خارجی در مسکو برگزار شد، اظهار کرد: ایران و روسیه، با ظرفیت‌های بالای موجود و با اراده سیاسی مستحکم، مصمم هستند از همه ظرفیت‌ها، برای ارتقای مناسبات دو طرف بهره‌برداری کنند.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف نیز نهایی‌سازی و امضای معاهده جامع همکاری راهبردی بین دو کشور در دستور کار است و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به امضای مقام‌های عالی دو کشور برسد.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا، امضای موافقت‌نامه ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا به‌عنوان حلقه مفقوده راهگذر بین‌المللی شمال ـ جنوب، توافق‌ها در بخش‌های مختلف پولی و بانکی، اجرایی شدن موافقت‌نامه لغو روادید گروهی گردشگری برای اتباع ایران و روسیه و گسترش همکاری‌های بین‌استانی، از گام‌های مؤثری است که در مناسبات دوجانبه برداشته شده است.

جلالی ادامه داد: ۴۵ سال پیش در چنین روزی یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم به پیروزی رسید. انقلابی که موفق شد به پشتوانه نقش و حضور مستقیم مردم در عرصه اجتماعی و سیاسی کشور به رهبری امام خمینی (ره) رژیم سلطنتی مستبد و وابسته به بیگانه را از صحنه سیاسی ایران حذف کند و نظامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد.

وی با اشاره به اینکه  ملت ایران تحت رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، کماکان اهداف عالیه خود را به پیش می‌برد، گفت: مردم و دولت ایران در بیش از چهار دهه گذشته با وجود توطئه‌ها و موانع ایجادشده از سوی دشمنان که با توسل به جنگ تحمیلی، تحریم، تروریسم اقتصادی و جنگ ترکیبی، فشار حداکثری را به کشور وارد کردند، با اتکا به جوانان برومند خود دستاوردهای فراوان علمی، اقتصادی و فناوری را در عرصه‌های مختلف داشته است.

سفیر ایران در روسیه اظهار کرد:‌ به گواه آمار و ارقام مؤسسات معتبر بین‌المللی، ایران در بسیاری از این زمینه‌ها از جمله در حوزه‌هایی چون تولیدات صنعتی، فناوری نانو، داروهای نوترکیب، کشاورزی، انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، فناوری‌های برتر و دانش‌بنیان‌ها، بیوتکنولوژی، پزشکی، هوا فضا، پرتاب ماهواره‌بر و... به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته و هم‌اکنون در بسیاری از موارد یادشده، رتبه‌های نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای دوست در دستور کار دولت سیزدهم

جلالی افزود: سیاست خارجی ایران برپایه اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، پیوسته در عرصه بین‌المللی، منادی و مدافع صلح و عدالت، عقلانیت، استقلال و رد تبعیض، تجاوز، مداخله و سلطه خارجی است و همواره مبتنی بر مشارکت فعال در سازمان‌های بین‌المللی، مخالفت با یکجانبه‌گرایی، حمایت از چندجانبه‌گرایی بر پایه عدالت، همکاری، احترام متقابل و ضرورت ایفای نقش سازنده در رویارویی با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای بوده و هست.

وی تصریح کرد: در همین چارچوب دولت سیزدهم با اتخاذ یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند، اولویت خود را بر گسترش مناسبات خارجی با منطقه آسیا به‌ویژه همسایگان و کشورهای دوست قرار داده است. در عین حال مصمم است این روابط سازنده و خوب را مبتنی بر احترام متقابل با دیگر کشورهای جهان از جمله در آفریقا، آمریکای لاتین، اروپا و دیگر مناطق تعمیق بخشد.

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: خوشبختانه روابط ایران با کشور دوست، فدراسیون روسیه، در سطوح عالی کماکان ادامه دارد و روزبه‌روز در همه ابعاد و حوزه‌های مختلف در حال گسترش است.

جلالی گفت: رایزنی‌های رؤسای جمهوری و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور در همه سطوح در یک سال اخیر افزایشی خیره‌کننده داشته است و طرفین از جمله در سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایران، به مسکو که در تاریخ ۱۶ آذرماه انجام شد، درباره طیف وسیعی از همکاری‌ها در سطوح و حوزه‌های متعدد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، رایزنی کردند و به تفاهم‌های ارزشمندی برای گسترش هرچه بیشتر و بهتر روابط دست یافتند.

وی اظهار کرد:‌ افزون بر این همکاری‌های ایران و روسیه درباره مسائل منطقه‌ای از جمله در قفقاز و خزر نتایج سودمندی برای صلح و ثبات منطقه به همراه داشته است.

سفیر ایران در روسیه افزود: در همین چارچوب در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳، نشست وزیران امور خارجه کشورهای فرمت ۳+۳ با حضور وزیر امور خارجه روسیه در تهران برگزار شد و نشست وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز ۵ دسامبر ۲۰۲۳ با شرکت وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد که نتایج خوبی را به همراه داشت. ما قائل به حل‌وفصل مسائل منطقه با مشارکت و همکاری کشورهای منطقه بدون حضور بازیگران فرامنطقه‌ای هستیم.

جلالی گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابل یکجانبه‌گرایی قرار دارند و به‌طور مشترک در حال مبارزه با تکروی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای هستند. ما به یاری خداوند همسو با منافع مشترک، به همکاری و رایزنی بین دو کشور در همه سطوح و حوزه‌ها ادامه خواهیم داد.

کد خبر 637515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =