تولید ۱۰ ساله گاز و آمادگی برای انجام ذخیره‌سازی در میدان مختار

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در بازدید از میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد، از قابلیت و کارکرد دوگانه این میدان به‌عنوان مخزن تولید گاز و بازتولید در قالب مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی خبر داد.

به گزارش شانا از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی حیدری، در بازدید از میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها این میدان تا مدت ۱۰ سال ظرفیت تولید گاز را دارد، اظهار کرد: با انجام حفاری یک چاه توصیفی که در حال انجام است و نتایج لرزه‌نگری، ظرفیت دقیق میدان مشخص می‌شود.

وی افزود: این میدان پس از تخلیه کامل بنا به موقعیت راهبردی استان کهگیلویه و بویراحمد، به‌عنوان سومین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از ایجاد فرصت‌های اشتغال و نقش صنعت در توسعه کشور اشاره و تشریح کرد: حضور صنعت نفت در هر نقطه از ایران اسلامی برکات نیکو و شایسته‌ای در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و توسعه همه‌جانبه به دنبال دارد و خداوند را شاکر هستیم که این افتخار نصیب ما شده است که بتوانیم قدمی برای مردم شریف این منطقه برداریم.

وی با ابراز رضایت از روند اجرای پروژه از پیمانکاران پروژه قدردانی و تشکر کرد.

بر اساس این گزارش، مخزن گازی مختار از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. بر اساس برآوردهای اولیه پس از تخلیه مخزن، امکان ذخیره‌سازی سالانه معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب فراهم می‌شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه ۵ میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن بازتولید شود.

این مخزن در استان کهگیلویه و بویراحمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است و وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد.

کد خبر 637840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =