مواضع مشترک تهران - مسکو در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا بسیار مناسب است

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم افزایش جدی مناسبات اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی دو کشور اتفاق افتاده است، گفت: مواضع مشترک تهران و مسکو در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا در منطقه بسیار مناسب است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر امروز (چهارشنبه، نهم اسفندماه) در دیدار با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اینکه تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک بین دو طرف برای مسئولان ایران و روسیه اهمیت اساسی دارد، اظهار کرد: اجرای بعضی از این پروژه‌ها برای منطقه فرصتی استثنایی است که احداث کریدور شمال - جنوب و توسعه بنادر جنوبی ایران نقشی مهم و راهبردی نه‌تنها برای دو کشور، بلکه کل منطقه دارد.

وی با اشاره به اهمیت اجرا و احداث کریدور شمال - جنوب برای پیشرفت و توسعه کشورهای ایران، روسیه و منطقه تأکید کرد: مقام‌های ایرانی به‌صورت هفتگی پیگیر مقدار اجرا و پیشرفت کریدور شمال ـ جنوب و خط ریلی رشت ـ آستارا هستند که این نشانگر اهمیت این پروژه بزرگ در ایران است و امیدواریم با همکاری طرف روسی اجرا و تکمیل کریدور شمال - جنوب سرعت بیشتری بگیرد.

الکساندر نواک نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری همفکر، دوست و همسایه روسیه اهمیت بسیار اساسی دارد تصریح کرد: با اراده و نظر مثبت مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور حجم روابط و مناسبات فی‌مابین به‌ویژه در دولت سیزدهم به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: در این سفر و با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی روسیه عازم ایران شده‌اند تا افزون بر پیگیری اجرای توافق‌های گذشته، مذاکرات برای اجرا و تعریف پروژه‌های تازه با طرف‌های ایرانی نهایی و عملیاتی شود.

معاون نخست وزیر روسیه تأکید کرد: حجم روابط تجاری دو کشور طبق آمارهای رسمی بسیار افزایش یافته و روابط چند جانبه منطقه‌ای نیز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

نواک امضای بیانیه وزیران امور خارجه دو کشور برای اقدام علیه اقدام‌های قهرآمیز و تحریم‌ها، موافقت‌نامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا و قرارداد جامع همکاری‌های دو جانبه را گامی بسیار مهم در افزایش روابط دو جانبه دانست و اظهار کرد: تکمیل کریدور شمال - جنوب از مهم‌ترین تواقق‌ها بین دو کشور است که رؤسای‌جمهوری دو کشور به دقت مراحل پیشرفت و تکمیل این طرح بزرگ را پیگیری می‌کنند و طرف روس با همکاری مسئولان ایرانی آمادگی دارد هرچه سریع‌تر اقدام‌های اولیه برای احداث خط ریلی رشت ـ آستارا در این کریدور را آغاز کند.

وی افزود: با حل مسائل باقیمانده در توافق احداث کریدور شمال - جنوب بین دو کشور و کمک معاون اول رئیس‌جمهوری در تسریع حل برخی مشکلات، آمادگی داریم بیانیه مشترک برای احداث کریدور شمال - جنوب در این سفر نهایی و امضا شود.

نواک همکاری‌های حوزه مالی و بانکی، انرژی هسته‌ای، توسعه میدان‌های نفتی، استخراج نفت، صادرات گاز و روابط فعالان اقتصادی در بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های مهم مناسبات دوجانبه طی دو سال گذشته برشمرد و اظهار کرد: روحیه بالای همکاری و علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی روسیه در ایران وجود دارد.

کد خبر 638157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =