درخواست نیجریه از اعضای جی‌ئی‌سی‌اف برای تبادل دانش و فناوری

وزیر منابع گازی نیجریه از کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف خواست دانش و فناوری خود را با این کشور به اشتراک بگذارند.

به گزارش خبرنگار شانا، اوبنگمم اکپریکپه اکپو امروز (جمعه، ۱۱ اسفندماه) در نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر گفت: ما در نیجریه منابع متعدد انرژی و چالش‌های مختلفی داریم.

وی درباره بازارهای در حال تحول جهانی و تغییر اقلیم تصریح کرد: گاز طبیعی هیچ زمانی به این اندازه مهم نبوده است، زیرا می‌تواند جای نفت و زغال‌سنگ را بگیرد و نیاز انرژی را تأمین کند.

وزیر نفت نیجریه افزود: نبود ثبات در بازار، تنش ژئوپلیتیک و تلاش‌های جهانی برای کنترل تولید انرژی چالش‌هایی هستند که حل آنها عزم عمومی میان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده انرژی را می‌طلبد.

اکپریکپه اکپو ادامه داد: باید بتوانیم در بازار جهانی گاز پایداری ایجاد کنیم و تبادل دانش، تجربه و فناوری به‌وجود آید، بنابراین از کشورهای عضو می‌خواهم فناوری و دانش خود را با نیجریه به اشتراک بگذارند.

به گفته وی، برای پیشرفت و توسعه در صنعت گاز به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری کافی در بخش تولید، به همکاری نزدیک‌تر نیاز است.

وزیر نفت نیجریه تأکید کرد: نقش گاز طبیعی و ذی‌نفعان و سیاستگذاران اصلی باید مورد احترام قرار بگیرد و نقش گاز در آینده انرژی تضمین‌شده باشد.

اکپریکپه اکپو در پایان گفت: تعهد خود را نه‌تنها به منافع ملی بلکه کمک به همکاری مشترک در فضای جهانی برای غلبه به چالش‌ها در کنار هم و نقش‌آفرینی گاز طبیعی در دوره گذار اعلام می‌کنیم.

نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف با هدف آماده‌سازی اسناد اساسی از جمله بیانیه برای روز نشست سران کشورهای عضو این نهاد (شنبه، ۱۲ اسفندماه) امروز (جمعه، دهم اسفندماه) در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد.

هفتمین نشست سران دولت‌ها و کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز فردا (شنبه، ۱۲ اسفندماه) برگزار می‌شود.

به گزارش شانا، کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

کد خبر 638200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =