صرفه‌جویی ۴۶۰ میلیون دلاری با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در صنعت پالایش

رئیس مطالعات و مدیریت انرژی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها با استفاده از ممیزی‌های دوره‌ای ۴۶۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که با اقدام‌هایی بسیار کم‌هزینه محقق شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس عبدلی امروز (سه‌شنبه، ۱۵ اسفندماه) در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت انرژی، حساب و بازار بهینه‌سازی با اشاره به اینکه عوامل تأثیرگذار بر ناترازی انرژی باید شناسایی شود، افزود: افت ارزش حرارتی و افزایش درصد نیتروژن در مصرف انرژی مؤثر است.

وی ادامه داد: کمتر از ۴ درصد انرژی کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مصرف می‌شود.

رئیس مطالعات و مدیریت انرژی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه باید گلوگاه‌ها و عوامل مؤثر در شدت مصرف انرژی شناسایی شود، گفت: با توجه به این مقدار مصرف انرژی، ۲.۷ درصد از گازهای گلخانه‌ای نیز در این شرکت تولید می‌شود.

عبدلی با تأکید بر ارتقای ساختارهای بهینه‌سازی در زیرمجموعه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: از سال ۹۵ شورای عالی انرژی در این شرکت ایجاد شد و هدف آن سیاست‌گذاری در حوزه انرژی است.

وی تأکید کرد: کارگروه‌های تخصصی انرژی پالایش و پخش به‌صورت دوره‌ای تشکیل می‌شود، تهیه شاخص‌های ارزیابی عملکرد انرژی شرکت‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر (مصرف حامل‌های انرژی به ازای یک واحد عملیاتی) نیز در این شرکت انجام شده است.

رئیس مطالعات و مدیریت انرژی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تشکیل و راهبری تیم ممیزی انرژی پالایشگاه‌ها گفت: تهیه دستورعمل سوخت و ضایعات نیز با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت پالایش انجام شده است.

عبدلی با اشاره به ایجاد سامانه دریافت اطلاعات انرژی پالایشگاه‌ها افزود: امکان مقایسه عملکرد مصرف انرژی پالایشگاه‌ها با یکدیگر و پالایشگاه‌های جهان با ضریب پیچیدگی یکسان با استفاده از این سامانه فراهم است.

وی ادامه داد: اقدام‌های مختلفی برای کاهش شدت مصرف انرژی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام شده است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت پالایش

رئیس مطالعات و مدیریت انرژی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت پالایش در دستور کار قرار دارد.

عبدلی با بیان اینکه سه دوره ممیزی در پالایشگاه‌های کشور انجام شده است، گفت: صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها با استفاده از این ممیزی‌ها ۴۶۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که با اقدام‌هایی بسیار کم‌هزینه محقق شده است.

وی افزود: در ۶ سال گذشته برای پروژه‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، با این حال باید به منابع بیشتر سرمایه‌ای برای اجرای این طرح‌ها دسترسی یابیم.

رئیس مطالعات و مدیریت انرژی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: اکنون نیز ۵۷۱ میلیون دلار پروژه بهینه‌سازی با هدف کاهش معادل ۷ میلیون بشکه نفت خام مصرف انرژی در حال اجراست.

عبدلی تأکید کرد: ۳.۲ میلیون تن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها را در کشور شاهد هستیم.

وی مهم‌ترین چالش در ناترازی را مصرف بی‌رویه فرآورده‌های نفتی راهبردی شامل بنزین و گازوئیل دانست و گفت: فعالیت پالایشگاه‌ها بیشتر از ظرفیت طراحی، تعویق اجرای تعمیرات اساسی، استهلاک بالای تجهیزات و کاهش بازدهی فرآیندها و... از دیگر چالش‌ها در این زمینه است.

رئیس مطالعات و مدیریت انرژی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ با وجود آنکه تولید فرآورده‌های نفتی افزایش داشته است، اما تلاش کردیم مصرف انرژی در این صنعت را کاهش دهیم یا ثابت نگه داریم.

عبدلی تمرکز بر بهینه‌سازی انرژی در نیروگاه‌ها را مهم‌ترین راهکار بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور دانست و ادامه داد: نصف مصرف گاز نیروگاه‌های کشور معادل کل مصرف صنایع کشور است.

وی تأکید کرد: صدور مجوز برای واردات خودروهای کم‌مصرف، حذف یا تعدیل دستورعمل‌های موجود در سر راه هوش مصنوعی، ایجاد زیرساختارهای مناسب برای تجارت کربن و اعطای معافیت‌های مالیاتی از جمله راهکارهای احتمالی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در صنعت پالایشی کشور است.

کد خبر 638633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =