رئیسی برای بهره‌برداری رسمی از میدان‌های سپهر و جفیر وارد خوزستان شد

رئیس‌جمهوری به‌منظور بهره‌برداری رسمی از طرح توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر و چند طرح عمرانی، زیربنایی، تولیدی و خدماتی، در حوزه‌های آب، فولاد، سلامت و صنعت وارد دزفول در استان خوزستان شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز  (جمعه، ۱۸ اسفنماه) برای هشتمین بار در دوران ریاست دولت سیزدهم، به‌منظور بهره‌برداری رسمی از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، طرح غدیر به‌منظور آبرسانی به ۲۶ شهر و هزار روستای خوزستان و تصفیه‌خانه شهرهای شوشتر، اندیمشک، مسجدسلیمان و دارخوین و طرح آبرسانی به شهرهای دزفول، لالی، شوشتر و اندیمشک به این استان سفر کرد.

در این سفر عملیات اجرایی طرح آب فدک با هدف آبرسانی به شمال شرق خوزستان و شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، میداوود، صیدون، رامهرمز و هفتکل و ۶۹۰ روستای منطقه نیز آغاز می‌شود و طرح‌های آبرسانی و پایدارسازی آب پایانه‌های شلمچه و چذابه و بیش از ۱۷۰۰ روستای دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسند.

افتتاح چند طرح فولادی از جمله کارخانه فولاد زمزم ۳ نیز از دیگر برنامه‌های سفر یک‌ روزه رئیسی به خوزستان هستند.

به گزارش شانا، طرح توسه میدان‌های سپهر و جفیر طی قراردادی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار با تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت سبک صادراتی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

در این طرح ملی به ساخت داخل توجهی ویژه‌ شده است و با توجه به فشار بالای مخزن نفتی، استفاده از تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی معمول امکان‌پذیر نبود و از همین رو در جریان توسعه بومی‌سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پیوند بر اینچ مربع (پام) انجام شد.

نصب، اجرا و تکمیل ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی نفت و احداث بیش از ۳۲ کیلومتر جاده دسترسی و معابر از دیگر اقدام‌هایی است که در توسعه میدان‌های سپهر و جفیر انجام شده است.

این قرارداد ۲۰ ساله که با هدف تولید نفت از یکی از عمیق‌ترین و پرفشارترین لایه‌های نفتی ایران امضا شده، نخستین قرارداد از قراردادهای جدید نفتی است که به تولید نفت منجر شده است.

تعداد چاه‌ها تا انتهای طرح ۱۳۵ حلقه چاه خواهد بود که در پایان اجرای قرارداد، روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت از میدان‌های سپهر و جفیر تولید می‌شود.

میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در منطقه غرب کارون در جنوب‌غربی شهر اهواز واقع شده است.

کد خبر 638791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =