امتداد خط افزایش برداشت نفت ایران از میدان‌های مستقل و مشترک در خوزستان

وزیر نفت در سفری کاری و استانی همراه با رئیس‌جمهوری عازم استان خوزستان شد که در این سفر، میدان‌های سپهر و جفیر با هدف افزایش روزانه ۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران به بهره‌برداری رسیدند.

به گزارش شانا، این سفر یک روزه صبح روز جمعه (۱۸ اسفندماه) با هدف آغاز عملیات بهره‌برداری و بازدید از چند طرح در حوزه نفت و گاز انجام شد که حاصل آن افتتاح رسمی طرح توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر از طریق ویدیوکنفرانس بود.

بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای غرب کارون یعنی میدان‌های یاران و یادآوران از دیگر برنامه‌های وزیر نفت در سفر به استان خوزستان بود.

امتداد خط افزایش برداشت نفت ایران از میدان‌های مستقل و مشترک در خوزستان

آغاز تولید طلای سیاه از جوان‌ترین میدان نفتی ایران

برداشت نفت از میدان‌های سپهر و جفیر با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در خوزستان به‌طور رسمی آغاز شد که با این اقدام ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت کشور افزوده می‌شود.

توسعه این میدان‌ها سال‌های گذشته و در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی امضا شده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توسعه این میدان‌ها شتاب معناداری گرفت و امروز گام اول به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت در آیین افتتاح رسمی طرح توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر با اشاره به اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم برداشت روزانه نفت از میدان‌های نفتی در خوزستان یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود و امروز با همت کارکنان صنعت نفت این رقم به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است، اظهار کرد: در این دولت تاکنون ۱۳۲ پروژه ناتمام به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تکمیل و ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار طراحی شده و در حال اجراست.

وی با یادآوری اینکه پیشرفت فیزیکی طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر در آغاز دولت سیزدهم ۱۵ درصد بود، اظهار کرد: امروز گام نخست این طرح با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰ هزار بشکه با سرمایه‌گذاری ۴۱۴ میلیون‌دلاری به بهره‌برداری می‌رسد و سال آینده رقم تولید در این میدان‌ها به ۷۵ هزار بشکه خواهد رسید.

امتداد خط افزایش برداشت نفت ایران از میدان‌های مستقل و مشترک در خوزستان

رئیس‌جمهوری هم در آیین بهره‌برداری رسمی میدان‌های سپهر و جفیر، از جدیت وزارت نفت در پیشبرد طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل قدردانی کرد و خواستار تداوم این روند شد.

شایان‌ ذکر است سرمایه‌گذاری کلی در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران بوده است و در مجموع با حفاری ۱۳۵ حلقه چاه تا انتهای تکمیل طرح مقدار کلی نفت قابل‌برداشت از این میدان‌ها به بیش از ۵۴۰ میلیون بشکه می‌رسد.

مقدار تولید بیشینه در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با اجرای کامل این قرارداد به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه می‌رسد.

امتداد خط افزایش برداشت نفت ایران از میدان‌های مستقل و مشترک در خوزستان

بازدید اوجی از فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان مشترک نفتی یاران و یادآوران

بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای غرب کارون یعنی میدان‌های یاران و یادآوران هم از دیگر برنامه‌های وزیر نفت در سفر به استان خوزستان بود. اوجی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه وزارت نفت دولت سیزدهم برای توسعه غرب کارون منتظر شرکت‌های خارجی نمانده است، گفت: امروز ما شاهد آن هستیم که میدان‌های مشترک در این منطقه به‌دست شرکت‌های توانمند ایرانی توسعه می‌یابد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مقدار برداشت روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون حدود ۴۵۰ هزار بشکه و سهم تولید در میدان‌های مشترک سه برابر میدان‌های مستقل است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در دوران فعالیت دولت سیزدهم غرب کارون متحول شده است و هیچ میدان و طرحی را نداریم که قرارداد آن در این دولت امضا نشده باشد، اظهار کرد: قراردادهای میدان‌های یاران، یادآوران، سهراب و طرح یکپارچه آزادگان را در این دولت نهایی کردیم.

امتداد خط افزایش برداشت نفت ایران از میدان‌های مستقل و مشترک در خوزستان

اوجی با تأکید بر اینکه در منطقه غرب کارون ۹ میدان نفتی وجود دارد که ۶ میدان آن مشترک هستند، گفت: هم‌اکنون نسبت برداشت نفت از میدان‌های مشترک به میدان‌های مستقل سه به یک است. میدان‌های سپهر و جفیر نیز که امروز بهره‌برداری رسمی می‌شوند، حدود ۱۵ سال پیش طی قراردادی در قالب بیع متقابل به یک شرکت خارجی واگذار شدند، اما کاری از پیش نبرد.

کد خبر 638868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =