توسعه صنعتی سیستان و بلوچستان در نمای نزدیک

سیستان و بلوچستان بخش قابل‌توجهی از تاریخ کشور ماست و برای عبور از این تاریخ پهناور، نخستین سند مکتوب و منظومی که در اختیار داریم، شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که سیستان را مهد قهرمانان، دلاوران و پهلوانانی می‌داند که جان‌فدایی‌های بسیاری برای ایران‌زمین کرده‌اند.

در درازنای تاریخ همواره این نکته به ما یادآوری می‌شود که این سرزمین، از دیرباز مهد مرزبانانی بزرگ برای اصالت و اقتدار ایران بوده است و رشادت‌های مردم این دیار بر کسی مغفول نبوده و نیست.

در قرون گذشته ایران کم دستخوش دست‌اندازی استعمارگران نبوده، اما هیچ‌گاه این خاک تن به این استعمار نداده است و در خطه سیستان و بلوچستان تا جایی که به یاد دارم، پای استعمار به این دیار باز نشده و این همان رشادت و دلاوری است که به طبیعت و سرشت انسان‌های آن بازمی‌گردد.

به اتکای همین تاریخ و جغرافیای غنی است که امروز ورود به آب‌های اقیانوسی از پهنه بزرگ مکران در سیستان و بلوچستان یک مسئولیت ملی تلقی می‌شود و شرکت ملی گاز ایران برای عمل به تأکید مقام معظم رهبری و آبادانی پهنه مکران، سال‌هاست در این عرصه و آماده‌سازی زیرساخت برای صادرات گاز به پاکستان حضور دارد. احداث خطوط فشار قوی انتقال گاز در این استان فتح بابی است که بر اساس آن دیگر بخش‌ها چون کشاورزی، آب، نیرو و برق نیز ورود کردند و این نوای خوش توسعه است که به برکت ورود و وجود گاز، راه افتاده است و ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت و نویدبخش این است که ما چهره چابهار، ایرانشهر و دیگر نقاط این استان کهن را در سال‌های پیش رو، متفاوت خواهیم دید.

توسعه صنعتی در استان سیستان و بلوچستان نمای نزدیک و کلوزآپی است که از این استان داریم. احداث کارخانه‌های متعدد فولاد و سیمان و راه‌اندازی نیروگاه‌هایی که اکنون از مصرف سوخت گازوئیل و مازوت به خوراک گاز سوئیچ شده‌اند، همه و همه از برکت گاز است.

احداث «خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار» که اواخر سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد، فارغ از جلوگیری از مصرف سالانه حدود یک میلیارد دلار گازوئیل تنها در نیروگاه چابهار، صرفه اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را برای کشور داشت و این فقط یکی از مواهب گاز در استان سیستان و بلوچستان بود.

تزریق گاز به نیروگاه کنارک که ان‌شاءالله به‌زودی محقق خواهد شد، تأمین سوخت پتروشیمی مکران که گازپایه است، کارخانه‌های فولاد و سیمان، همه نویدبخش اشتغال و شکوفایی در زنجیره‌های پایین‌دست، کشاورزی و... است که زندگی مردم این استان را متأثر می‌کند و همه اینها مرهون حضور و گسترش گازرسانی در پهنه این استان کهن و تاریخی است.

رضا نوشادی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

کد خبر 638972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =