تداوم تنش‌ها در خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد

قیمت‌ نفت به‌دنبال ادامه تنش‌های ژئوپولیتیک در خاورمیانه افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نگرانی‎های ناشی از تداوم تنش‌های ژئوپولیتیکی در منطقه خاورمیانه سبب افزیش قیمت‌ نفت در روز سه‌شنبه (۲۲ اسفندماه) شد، هر چند این افزایش قیمت به‌دلیل افت تقاضا و انتظار بازار برای انتشار گزارش‌های ماهانه نهادهای نفتی محدود بود.

بهای نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۶ و ۵۶ دقیقه به وقت گرینویچ با ۳۷ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۵۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز روز سه‌شنبه با ۲۷ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش با قیمت ۷۸ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه معامله شد.

با وجود اینکه درگیری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و رزمندگان گروه مقاومت فلسطین (حماس) اختلال قابل‌توجهی را در عرضه نفت ایجاد نکرده، اما حمله‌های حوثی‌های یمن از ماه نوامبر تاکنون به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن همچنان ادامه یافته است.

با این حال، محدود شدن افزایش قیمت نفت، چشم‌انداز کاهش تقاضا و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌شمار می‌رود.

سرنا هوانگ، رئیس بخش تجزیه‌وتحلیل حوزه آسیا و اقیانوسیه در شرکت وورتکسا عنوان کرد: هم‌اکنون روند نزولی تقاضا و افزایش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک فضای کمی را برای افزایش قیمت نفت در بازار در زمان کنونی باقی می‌گذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند عرضه نفت به بالاترین سطح خود یعنی حدود ۱۰۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که تقریباً به‌طور کامل از سوی تولیدکنندگان خارج از سازمان اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) از جمله ایالات متحده، برزیل و گویان عرضه می‌شود.

در همین حال، واردات نفت خام چین در دو ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافت، اما نسبت به ماه‌های قبل کمتر بود که این موضوع تداوم روند کاهش خرید نفت از سوی بزرگ‌ترین خریدار جهان را نشان می‌دهد.

همچنین تحلیلگران مؤسسه ای‌ان‌زد در یادداشتی عنوان کردندبازار منتظر انتشار گزارش‌های ماهانه برآورد تقاضا از سوی اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا است.

کد خبر 639058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =