۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
  • کد خبر: 639157
امنیت نفت برای جهانیان حیاتی است

تأکید آژانس بین‌المللی انرژی بر اهمیت امنیت نفت در مسیر انتقال انرژی در تازه‌ترین تفسیر این نهاد و اشاره به این موضوع که «تمرکز زیاد بر امنیت نفت در طول مسیر انتقال به انرژی‌های پاک بسیار مهم خواهد بود» مورد توجه اوپک قرار گرفت.

دبیرخانه و اعضای اوپک از این پیام و اشاره به اهمیت تداوم منبع نفت برای جهان دلگرم شدند.

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین تفسیر خود می‌گوید: تمرکز پایدار بر امنیت نفت نتیجه نیاز مداوم به نفت برای سوخت خودروها، کامیون‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها و تولید محصولات پتروشیمی به‌منظور تولید اقلام بی‌شمار موردنیاز روزانه بشر است.

اوپک برای سال‌های متمادی بر چنین پیام‌هایی تاکید کرده است و ما همچنان معتقدیم تضمین امنیت، و مقرون‌به‌صرفه بودن انرژی و در عین حال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باید دست‌به‌دست هم بدهند، زیرا ما به انواع انرژی و فناوری‌ها و همه مردم جهان که رویکرد انتفال انرژی را دنبال می‌کنند نگاه می‌کنیم.

 تفسیر آژانس بین‌المللی انرژی همچنین بر تعدادی از نکات مهم دیگر تأکید دارد.

این گزارش یادآور می‌شود که تردیدهای پیش‌روی سرمایه‌گذاری خطر بی تعادلی بین عرضه و تقاضا را افزایش می‌دهد و در عین حال اشاره می‌کند که این موضوع چگونه می‌تواند شرکت‌های نفتی را با تصمیم‌های دشوار تجاری و پرخطر روبه‌رو کند.

این موضوع صحیح است، اما باید تاکید کرد که گفته‌های آژانس بین‌المللی انرژی درباره نبود نیاز به ذخایر تازه نفت و گاز  جدید در مسیر به صفر رساندن انتشار کربن، به‌طور قابل‌توجهی به این عدم قطعیت کمک کرده است و ظرفیت آن را دارد که به هرج و مرج در حوزه انرژی منجر شود و این شرایط برای امنیت انرژی مناسب نیست.

این نشان می‌دهد که امنیت عرضه نفت از طرف مجموعه‌ای از عوامل اضافه مانند تحولات ژئوپلیتیک، شرایط اقلیمی و حمله‌های سایبری تهدید می‌شود، از این رو تاکید بر این نکته مهم است که این عوامل در عین حال توان تاثیرگذاری بر انواع انرژی در جهان و به‌طور کل همه بخش‌های اقتصادی را دارند.

بخش نفت در این زمینه مستثنی نیست، همچنین به ابعاد امنیتی در حال ظهور انتقال انرژی پاک، مانند منابع معدنی حیاتی هم اشاره می‌کند.

از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اعتقاد دارد یک خودروی برقی معمولی به ۶ برابر ورودی‌های معدنی یک خودروی معمولی نیاز دارد، زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی نیز در مسیر این نهاد بین‌المللی برای به صفر رساندن انتشار کربن زیر فشار قرار می‌گیرند.

با توجه به مزایای بی‌شماری که نفت و فرآورده‌های نفتی حاصل از آن همچنان برای مردم و ملت‌ها در سراسر جهان دارند، بر همه ذینفعان صنعت واجب است که در همه جنبه‌ها بر امنیت نفت تمرکز و به آن کمک کنند.

اوپک همواره بر تعهد خود به تضمین ثبات بازار نفت و امنیت عرضه مانند حفظ ظرفیت مازاد عرضه اعضای این سازمان برای استفاده در زمان وقوع هرگونه اختلال در عرضه جهانی نفت، تاکید کرده است.

این سازمان همچنین تاکید داشته است که چگونه رقم پایین سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت می‌تواند این امنیت را به خطر بیندازد و باید گفت که مخاطرها در این زمینه بسیار زیاد هستند.

این موضوع ضامن پیام‌های واضح و مستمر از سوی همه ذینفعان انرژی درباره اهمیت حیاتی امنیت نفت و انرژی برای حفظ سلامت اقتصاد جهانی و رفاه میلیاردها نفر در سراسر جهان است.

هیثم الغیص

دبیرکل اوپک

منبع: دبیرخانه اوپک

کد خبر 639157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =