درهای مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت به روی مستندسازان باز است

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت اظهار کرد: درهای مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های نفت به روی اصحاب رسانه، مستندسازان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان برای نشان‌ دادن پیشرفت این صنعت در ۱۱۵ سال گذشته باز است.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، حسین شاملی روز جمعه (۲۵ اسفندماه) در یکصدوهفتادوهشتمین برنامه نردبان (شبکه مستند) حضور یافت و در تبیین فعالیت‌های این مدیریت گفت: حدود ۱۰ سال از تشکیل مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت می‌گذرد و هم‌اکنون این مدیریت دارای هشت موزه و نمایشگاه دائمی، ۱۱۴ اثر ثبت ملی شده از جمله بخش‌هایی از پالایشگاه آبادان، چاه شماره یک مسجدسلیمان و باغ خرمکوشک است.

وی با اشاره به اینکه در مرکز اسناد این مدیریت حدود ۱۱ میلیون برگ سند تاریخی در موضوعات فنی، بین‌المللی، عملیاتی و کارکنان در چهار بخش عادی، محرمانه و خیلی ویژه نگهداری می‌شود که به فراخور در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد، افزود: کار دیجیتال‌سازی این اسناد هم‌اکنون آغاز شده است و در آینده نزدیک دستیابی به این اسناد در بستر اینترانت فراهم می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با بیان اینکه تاریخ کشور ما با وجود آنکه در ۱۱۵ سال گذشته در شئون مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی و بین‌المللی با صنعت نفت گره خورده است، اما مردم کشور ما هنوز با این صنعت و خدمات آن به‌خوبی آشنا نیستند، ادامه داد: بهترین مسیر برای نشان دادن خدمات و پیشرفت صنعت نفت، مرکز اسناد است تا با بررسی تحولات تاریخی این صنعت، خدمات و پیشرفت آن برای مردم نشان داده شود.

شاملی از موزه‌های دروازه دولت تهران، بنزین‌خانه آبادان، کارآموزان آبادان، صنعت پخش سبزوار، چاه شماره یک مسجدسلیمان، نفت‌سوزهای کرمان و موزه میراث صنعت نفت محمودآباد به‌عنوان هفت موزه فعال صنعت نفت نام برد و افزود: نفت بعد از صنعتی شدن به برخی نقاط کشور مانند مسجدسلیمان و آبادان هویت داد و مطرح‌ شدن و رشد این شهرها در ایران و جهان مرهون نفت است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت با وجود ۱۱۵ سال فعالیت و خدمت در مباحث مربوط به پیوست‌های فرهنگی ضعیف عمل کرده است، گفت: البته این نگاه و کم‌توجهی به مسائل فرهنگی با توجه به تأکید مقام عالی وزارت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حال تغییر است.

کد خبر 639255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =