۱۴۰۳، سالِ طلایی گشایش‌های زنجیره‌وار نفت مناطق مرکزی خواهد بود

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی سال ۱۴۰۳ را سال طلایی گشایش‌های زنجیره‌وار در این شرکت دانست.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی حیدری امروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌) در حاشیه سومین روز از برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست با خبرنگاران از بهره‌برداری طرح‌های مهم شرکت نفت مناطق مرکزی، ازجمله ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی، چشمه‌خوش، دهلران، مرکز تفکیک تابناک، پروژه بیش از ۱۲ سال برزمین‌مانده ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و  دو میدان مهم گازی دی و توس خبر داد.

وی با اشاره به بهره‌برداری‌ها در سال ۱۴۰۳ در شرکت نفت مناطق مرکزی توضیح داد: بعضی از این پروژه‌ها امسال تعریف شده است و برخی نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ سال معطل مانده و تعیین تکلیف نشده بود که با نشست‌های کارشناسی توانستیم آن‌ها را از بحران خارج کنیم و گامی عظیم در این زمینه برخواهیم داشت و اجازه نمی‌دهیم ثروت عظیم کشور از بین برود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام اینکه شرکت ملی نفت ایران با توسعه میدان گازی پارس جنوبی گام‌های مهمی در تکمیل فازهای آن برداشت، گفت: پس از آن، شرکت ملی نفت ایران بودجه‌ها را به‌سمت شرکت نفت مناطق مرکزی سوق داد و از این پس همه میدان‌های گازی در بخش خشکی با مأموریت و محوریت شرکت نفت مناطق مرکزی توسعه خواهد یافت.

حیدری شیوه‌های قراردادی این شرکت را سبدی متنوع شامل ئی‌پی‌سی (مهندسی، تأمین و ساخت)، ئی‌پی‌سی‌اف (اجرا و ساخت با شرط تأمین مالی) برشمرد و افزود: با این الگوهای  قراردادی حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌ایم و برای ۴ میلیارد دلار دیگر از تمام شرکت‌های سرمایه‌گذار برای همکاری دعوت کردیم تا ضمن آنکه از سودآوری در این صنعت مطمئن باشند، در حل مشکل ناترازی گاز کشور نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به پیشگام‌بودن شرکت نفت مناطق مرکزی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل بیان کرد: تمام میدان‌های این شرکت برای جمع‌آوری گازهای مشعل تعیین‌تکلیف شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی پارسال نخستین مینی‌ان‌جی‌ال کشور را در چشمه‌خوش در قالب سرمایه‌گذاری به شرکتی ایرانی واگذار کرد، گفت: امسال نیز پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل سروستان و سعادت‌آباد را در حال اجرا داریم که همین امسال شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

حیدری، چشمه‌خوش و پایدار را از پروژه‌های قدیمی این شرکت برشمرد و تصریح کرد: با درایت مدیران بخش‌های مختلف آن را از بن‌بست خارج کردیم. خوراک ان‌جی‌ال ۳۱۰۰  که مجموعه گازهای غرب کشور را جمع‌آوری می‌کند، از مجموعه پایدار و چشمه‌خوش و دهلران تأمین می‌شود.

وی در ادامه نشست با خبرنگاران، ضمن تشریح فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان‌های گازی اعلام کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی، با بیش از ۱۰ دکل حفاری، توسعه میدان‌های گازی را پیش خواهد برد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: تولید زودهنگام از میدان آغار سال گذشته انجام شد، میدان‌های گازی دی و توس امسال افتتاح خواهند شد و میدان خارتنگ در مرحله آغاز عملیات حفاری برای هشت حلقه چاه قرار دارد تا در افزودن بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب گاز به مجموع تولید گاز کشور  نقش‌آفرین باشیم.

حیدری اعلام کرد: در قالب فرایندهای چابک آماده مذاکره و همکاری با شرکت‌های دکل‌دار به‌صورت ئی‌پی‌دی (طراحی، اجرا و حفاری) برای میدان‌های مختلف ازجمله خارتنگ، سفیدزاخور، گردان و... هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با مروری بر عملکرد این شرکت در سال گذشته گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۲ با تولید ۱۰۵درصدی گاز و رکورد ذخیره‌سازی ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز و تولید ۱۰۰درصدی نفت، نقشی عظیم و کلیدی ایفا کرده است.

حیدری با اشاره به چهار مأموریت مهم شرکت نفت مناطق مرکزی در حوزه‌های تولید نفت، گاز و ذخیره‌سازی گاز و آب در گستره عظیم کشور گفت: در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال حفاری ۱۰ حلقه چاه آب برای مردم منطقه شهر سوخته هستیم که تاکنون سه حلقه چاه آن حفاری شده و با تکمیل آن، آب موردنیاز ۲۵۰ هزار نفر تأمین خواهد شد.

وی از آغاز توسعه ۲ میدان مهم مختار و بانکول خبر داد که نقش مهمی در تأمین و ذخیره‌سازی گاز خواهند داشت و از اواخر خرداد، با استقرار دکل و تکمیل اطلاعات به‌سمت آغاز برنامه توسعه‌ای خواهیم رفت.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در ادامه این نشست به رویکرد ویژه و مهم در زمینه موضوع نیروی انسانی پرداخت و گفت: هشدار جدی در این حوزه، غافل‌شدن از سرمایه عظیم و توانمند و بومی است که نباید نوسانات اقتصادی کشور به ترک آن‌ها از صنعت یا کشور منجر شود.

وی در پایان این نشست، با اشاره به دریافت دو جایزه مهم تعالی سازمانی و بهره‌وری، از همکاران خود برای کسب این مهم قدردانی کرد.

کد خبر 641308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =