قرارداد پیمانکار طرح پتروشیمی گلستان به‌زودی امضا می‌شود

مدیرعامل پتروشیمی گلستان از در جریان بودن مناقصه انتخاب پیمانکار EPCC اجرای طرح و طی شدن فرایند یک‌ساله در سه ماه‌ و نیم خبر داد و گفت: قرارداد پیمانکار طرح پتروشیمی گلستان به‌زودی امضا می‌شود.

به گزارش شانا به‌نقل از پتروشیمی گلستان، محمدرضا یزدانی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در سفر استانی دور نخست ریاست‌جمهوری در مهرماه ۱۴۰۰ به استان گلستان مقرر شد مسائل و مشکلات حقوقی طرح پتروشیمی گلستان حل شود، بیان کرد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور پس از هماهنگی‌های انجام‌شده، به‌عنوان سهامدار اصلی به این موضوع ورود کرد و اجرای پروژه را برعهده گرفت.

وی افزود: مصوبه‌های لازم آغاز دوباره عملیات اجرایی طرح پتروشیمی گلستان در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان گلستان، پس از ۱۳ سال توقف، در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون مناقصه انتخاب پیمانکار EPCC (مهندسی و طراحی، تأمین و تدارکات، ساخت و اجرا و راه‌اندازی) اجرای طرح در دستور کار است.

مدیرعامل پتروشیمی گلستان ادامه داد: فرایند شناسایی و معرفی پیمانکار ۶ تا ۹ ماه و گاهی تا یک سال زمان می‌برد، اما با تلاش همه عوامل ذی‌ربط، کارکنان و شرکت مدیریت توسعه پتروشیمی به‌عنوان MC طرح، این مسئله را در مدت سه ماه‌ و نیم انجام شد که نقطه عطفی در اجرای این طرح است.

یزدانی تصریح کرد: با راه‌اندازی این طرح که زمینه اشتغال‌ بیش از ۶۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم را در استان گلستان فراهم می‌کند، ابتدا نیاز داخلی کشور به اوره را به حداقل خواهیم رساند و سپس صادرات را نیز با جدیت دنبال خواهیم کرد. همچنین می‌توانیم با حمایت مسئولان از ظرفیت‌های منطقه آزاد اینچه‌برون بهره بگیریم و با ایجاد واحدهای پایین‌دست در این منطقه، تکمیل زنجیره‌ ارزش را به نحو مطلوب محقق سازیم، زیرا زنجیره ما حدود ۷۵ هزارتن آمونیاک مازاد دارد و سعی داریم از آن در طرح‌های توسعه‌ای صنایع پایین‌دست استفاده کنیم.

وی با اشاره به حضور پتروشیمی گلستان در بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بیان کرد: خوشبختانه برگزاری این نمایشگاه سبب شناسایی شرکت‌های توانمند داخلی و دانش‌بنیان شد و در عمل راهکار مؤثری است که پتروشیمی‌هایی از جمله پتروشیمی گلستان که از سال ۱۳۸۵ تاکنون به‌صورت پروژه بوده‌اند، پیمانکاران و تأمین‌کنندگان توانمند داخلی را شناسایی کنند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه‌ آنها بتوانیم در مدت زمان کوتاه‌تری طرح پتروشیمی گلستان را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل پتروشیمی گلستان یادآور شد: بیش از ۸۰ درصد عملیات اجرایی و تأمین تجهیزات این طرح ایرانی خواهد بود و بسیار خوشحالیم که امروز پیمانکاران و سازندگان داخلی در اجرای پروژه‌هایی مانند پروژه راه‌اندازی واحدهای آمونیاک و اوره خوش می‌درخشند و نیاز داخل را برآورده می‌سازند.

گفتنی است مقرر شده که طرح پتروشیمی گلستان طی مدت سه سال‌ و نیم آینده به بهره‌برداری برسد و با راه‌اندازی طرح ۷۲۰ میلیون یوروییِ پتروشیمی گلستان بیش از یک میلیون تن اوره و ۶۷۵ هزار تن آمونیاک به ظرفیت تولید این دو محصول که یکی از مهم‌ترین زمینه‌های مورد استفاده آن‌ها، در صنعت کشاورزی و تولید کود شیمیایی است افزوده می‌شود.

کد خبر 641731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =