نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک‌پلاس از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شوند

نشست‌های وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف اوپک‌پلاس دوم ژوئن (‌یکشنبه، ۱۳ خرداد) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شوند.

به گزارش دبیرخانه اوپک، یکصدوهشتادوهشتمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک و سی‌وهفتمین نشست اوپک‌پلاس که از یکم ژوئن (۱۲ خرداد) به دوم ژوئن (۱۳ خرداد) موکول شده است، از طریق ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد.

در همین حال، پنجاه‌وچهارمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) هم پیش از نشست وزارتی اوپک‌پلاس، در تاریخ یادشده از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

پس از به‌تأخیرافتادن نشست اوپک و اوپک‌پلاس، نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه با حدود ۰.۳ افت به ۸۱ دلار و ۱۴ سنت برای هر بشکه رسید که پایین‌ترین سطح از فوریه امسال تاکنون است. قیمت این شاخص در اوایل ماه گذشته میلادی به ۹۱ دلار و ۱۷ سنت برای هر بشکه و بالاترین قیمت در سال ۲۰۲۴ رسیده بود.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس پس از سی‌وششمین نشست وزارتی این ائتلاف در نوامبر ۲۰۲۳ متعهد شدند برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به‌طور داوطلبانه افزون بر رقم‌های پیشین و توافق کاهش عرضه موجود، روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند. در همین حال، آوریل ۲۰۲۳ اعضای این ائتلاف به‌منظور حمایت بیشتر از بازار در بحبوحه نگرانی‌ها از رشد اقتصادی جهان، اعلام کردند کاهش داوطلبانه تولید نفت خام خود در سه ماه نخست را تا سه ماه دوم سال جاری میلادی تمدید می‌کنند.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس سوم آوریل (۱۵ فروردین‌۱۴۰۳) در پنجاه‌وسومین نشست خود که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن بررسی داده‌های تولید نفت خام در ژانویه و فوریه ۲۰۲۴، بر پایبندی کل اعضای اوپک‌پلاس به بیانیه همکاری و سازوکار جبران تخطی‌ها تأکید کرد.

این کارگروه بر ادامه نظارت بر پایبندی کشورهای عضو به برنامه کاهش عرضه که تا پایان سال ۲۰۲۴، مطابق با سی‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) در چهارم ژوئن ۲۰۲۳ توافق شده بود و درعین‌حال کاهش‌ عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس که در آوریل ۲۰۲۳ و پس از آن نوامبر ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد، تأکید کرد.

اعضای اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ به‌منظور حمایت از بازار، هم‌زمان با افزایش تولید ایالات‌متحده و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو و نگرانی درباره تقاضای نفت به‌دلیل دست‌وپنجه‌نرم‌کردن اقتصادهای بزرگ جهان با افزایش نرخ بهره بانکی، متعهد شده‌اند درمجموع روزانه ۵ میلیون بشکه یا حدود ۵درصد از تقاضای روزانه جهانی از تولید خود بکاهند.

محاسبات رویترز نشان می‌دهد ارقام کاهش عرضه بالاتر از رقم پیشین، روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه تا پایان سال ۲۰۲۴ بوده که در مراحل مختلف، از اواخر سال ۲۰۲۲ اعلام شده است.

محاسبات رویترز نشان می‌دهد با احتساب این مقدار کاهش، مجموع کاهش به ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه می‌رسد که معادل حدود ۵.۷درصد تقاضای روزانه جهانی است.

منابعی از کشورهایی که به‌صورت داوطلبانه عرضه نفت خود را کاهش می‌دهند، در این ماه به رویترز گفتند احتمال تمدید وجود دارد.

اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ به‌منظور حمایت از بازار، هم‌زمان با افزایش تولید ایالات‌متحده و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو و نگرانی درباره تقاضای نفت به‌دلیل دست‌وپنجه‌نرم‌کردن اقتصادهای بزرگ جهان با افزایش نرخ بهره بانکی، طرح کاهش تولید نفت خام را اجرا کرده است.

کد خبر 642153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =