افزایش درآمدهای نفتی از اقدام‌های اقتصادی دولت شهید رئیسی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزایش درآمدهای حاصل از صادرات نفت به ۱۵ میلیارد دلار در سال را از اقدام‌های اقتصادی دولت شهید رئیسی اعلام کرد.

به گزارش شانا به‌نقل از صدا و سیما، داود منظور شامگاه شنبه (پنجم خرداد) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، ضمن تشریح عملکرد اقتصادی دولت شهید رئیسی گفت: توانستیم با شناسایی منابع پایدار به‌جای انتشار اوراق، به‌طرف منابع پایدارتر برویم که عمده‌ترین آن‌ها مالیات و حقوق گمرکی بود، البته دولت از ظرفیت‌های خالی صادرات نفت نیز استفاده کرده است. در دولت قبل، بازار صادراتی نفت در اختیار نداشتیم و نفت روی کشتی‌ها باقی می‌ماند تا برای آن مشتری پیدا کنیم، اما در این دولت این‌گونه نبود.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید نفت، افزود: خوشبختانه در دولت شهید رئیسی توانستیم در درآمد حاصل از صادرات نفت افزایش قابل توجهی ایجاد کنیم، به‌طوری که در این دولت نسبت به سال‌های آخر دولت قبل به‌طور تقریبی سالانه ۱۵ میلیارد دلار به درآمد حاصل از صادرات نفت اضافه شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: مهم‌ترین اصلاح ساختار بودجه‌ای که ما در این دولت انجام دادیم واقعی‌کردن درآمدها و منابع، کاهش میزان انتشار اوراق، حرکت به‌سوی منابع پایدار بودجه‌ای و استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات نفت کشور بود که توانست بودجه دولت را پایدار کند.

منظور ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم کسری دولت را به نظام بانکی منتقل نکنیم و این مسئله باعث شد در بخش پولی نیز به یک انضباط برسیم. یعنی انضباط بودجه‌ای مقدمه‌ای برای تحقق انضباط پولی در کشور شد، ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در دولت شهید رئیسی این بود که بتوانیم دولت را به‌صورت پایدار با اتکا به منابع قابل اعتماد و پایدار، تأمین مالی کنیم.

وی بیان کرد: در دولت شهید رئیسی و در این سه سال گذشته، رشد اقتصادی کشور بالای ۵درصد بوده است. سال ۱۴۰۰، ۵.۵درصد رشد داشتیم، در ۱۴۰۱، ۵درصد رشد داشتیم و در ۱۴۰۲ نیز نزدیک به ۶درصد رشد را تجربه کردیم. این رشد نشان‌دهنده جهش در اقتصاد است.

کد خبر 642178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =