تحریم‌های ثانویه به درآمدهای صادراتی روسیه آسیب می‌زند

«بانک آو راشا» از تأثیر منفی اعمال تحریم‌ها علیه این کشور بر درآمدهای صادراتی و پرداخت‌های نفتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک روسیه (Bank of Russia) اعلام کرد تحریم‌های گسترده علیه روسیه و افزایش فشار بر کشورهایی که روابط دوستانه با این کشور دارند، به درآمدهای صادراتی شرکت‌های روس ضربه می‌زند و مشکلاتی را برای پرداخت‌های نفتی ایجاد می‌کند.

به‌دلیل تنش‌های بین مسکو و کی‌یف، آمریکا روسیه را با موجی از تحریم‌ها هدف قرار داده و تهدید کرده است که بانک‌های خارجی کمک‌کننده به تجارت مسکو را تحریم می‌کند. این موضوع بعضی از بانک‌های چینی را بر آن داشته است تا روابط تجاری خود را با شرکت‌های روس محدود کنند.

بانک مرکزی روسیه با انتشار گزارشی درباره ثبات مالی، در بخشی با عنوان آسیب‌پذیری‌های مهم بیان کرد: گسترش تحریم‌ها و فشار بر کشورهایی که با مسکو روابط دوستانه دارند، سبب کاهش درآمدهای صادراتی شرکت‌ها می‌شود.

روسیه بین کشورهای تحریم‌کننده و کشورهایی که تحریمی علیه مسکو اعمال نکرده‌اند تمایز قائل می‌شود و آن‌ها را «کشورهای غیردوست» و «کشورهای دوست» می‌خواند.

این بانک اعلام کرد: کشورهای غیردوست نه‌تنها مانع فروش منابع هیدروکربوری می‌شوند، بلکه از تحقق پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری هم جلوگیری می‌کنند. در فضای تحریم‌های ثانویه، زنجیره‌های تأمین و سازوکار پرداخت پیچیده‌تر شده و این موضوع سبب افزایش هزینه واردات و اختلال در عرضه می‌شود.

به‌گفته بانک مرکزی، تهدید به اعمال تحریم‌های ثانویه همچنین روند افزایش تعداد حساب‌های کارگزاری بانک‌های روسیه را در مراجع قضایی کشورهای دوست کُند کرده است. تعداد حساب‌های کارگزاری به دلار آمریکا و یورو از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۵۵درصد کاهش داشته است.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا به‌تازگی گفته بود: بیشترین دورزدن تحریم‌های روسیه از سوی چین، امارات‌متحده عربی و ترکیه انجام می‌شود. وزارت خزانه‌داری در تلاش است دورزدن تحریم‌ها را در همه مناطق، از آسیای مرکزی گرفته تا قفقاز و در سراسر اروپا مختل کند.

کد خبر 642255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =