متن کامل این قطعنامه از این قرار است به این شرح است:
(aبا یاداوری قطعنامههای مصوب شورای حکام در تاریخ های
یازدهم آگوست 2005 GOV/2005/64 ، بیست و نهم نوامبر سال 2004 ( GOV/2004/90 )، هجدهم سپتامبر سال 2004 ( GOV/2004/79 )، هجدهم ژوئن سال 2004 (GOV/2004/49) ، سیزدهم مارس سال 2004 ( GOV/2004/21)، بیست و ششم نوامبر سال 2003 ( (GOV/2003/81
و دوازدهم سپتامبر سال 2003 ( (GOV/2003/69
و بیانیه شورای حکام در تاریخ 19 ژوئن سال 2003 ( GOV/OR.1072 ) و نتیجه گیری رییس شورای حکام در تاریخ مارس 2005 (GOV ) و ژوئن 2005
GOV) (bبا اشاره به این که در ماده چهار پیمان منع گسترش سلاح های هستهای قید شده هیچ چیزی در این پیمان نمیتواند بر حقوق غیرقابل تردید همه گروه های امضاکننده این پیمان مبنی بر توسعه تحقیق ها، تولید و استفاده از انرژی هستهای برای مقاصد صلح آمیز بدون تبعیض و منطبق با مواد یک و دوی این پیمان تاثیر بگذارد.
(cبا تقدیر از دبیر کل و دبیرخانه آژانس به خاطر تلاش های حرفهای و بی طرفانه در راستای اجرای توافق پادمان در ایران برای حل مسائل مهم پادمان در این کشور و راست آزمایی اجرای تعلیق در ایران،
(dبا یاداوری تقصیرهای ایران در برخی موارد در طول زمان تمدید شده برای اجرای تعهدهای خود در توافق پادمان پیمان منع تولید و تکثیر ((INFCIRC 214 در زمینه اعلام مواد اتمی، فراوری مجدد و استفاده از آن ها، همچنین اعلام تاسیساتی که این مواد در آن ها فراوری مجدد و ذخیره میشوند که دبیر کل در گزارش GOV/2005/67مورخ دهم نوامبر سال 2003 به آن ها اشاره و در گزارش GOV /۲۰۰۵/۶۷ مورخ دوم سپتامبر ۲۰۰۵تایید کرد.
(eهمچنین با یاداوری این که شورای حکام نیز در قطعنامه GOV/2003/81 از آن ابراز تاسف کرد و سیاست پنهان کاری ایران منجر به نقض بسیاری از تعهدهای این کشور در توافق پادمان هستهای شده است.
(fبا یاداوری این که مدیر کل در گزارش دوم سپتامبر ۲۰۰۵خود ذکر کرده بود پیشرفتهای خوبی در اصلاح نقضهای ایران ایجاد شده است و با یاداوری توانایی آژانس در تایید اظهارات اخیر ایران در موارد خاص،
(gبا توجه به این که همان طور که در دبیر کل گزارش داد، آژانس هنوز در موقعیتی نیست که بتواند با وجود دو سال و نیم بازرسی و تحقیقات گسترده،همچنین شفاف سازی کامل و بیش از حد ایران، برخی مسایل مهم را روشن کند.
(hنامطمئن از انگیزه ایران در اعلام نکردن مواد و فعالیت های هسته ای در طول مدت تمدید شده، همچنین انگیزه این کشور در پیگیری سیاست پنهان کاری تا اکتبر سال ۲۰۰۳میلادی،
(iنگران از شکاف های مداوم در شناخت آژانس از ابعاد حساس تکثیر برنامه اتمی ایران،
(jبا یادآوری تاکیدهایی که در قطعنامه های پیشین درباره تدابیر اعتمادساز صورت گرفته و تایید مجدد این امر که اجرای کامل و مداوم تعلیقی که مدیر کل آژانس در ۱۴نوامبر ۲۰۰۴آن را به عنوان یک اقدام داوطلبانه و اعتماد ساز غیرالزام آور خوانده و قرار است، مورد راست آزمایی آژانس قرار گیرد؛ به عنوان اساس رسیدگی به دیگر موضوعات باقی مانده،
(kبا ابراز تاسف نسبت به این که ایران تاکنون به درخواست شورای حکام در قطعنامه ۱۱آگوست ۲۰۰۵مبنی بر از سرگیری تعلیق کامل همه فعالیت های مربوط به غنیسازی از جمله تولید مواد اولیه شامل آزمایش یا تولید در تاسیسات تبدیل اورانیوم،
(lهمچنین با ابراز نگرانی نسبت به این که ایران تاکنون در توجه به درخواست های مکرری که برای تصویب پروتکل الحاقی از این کشور شده و تجدید نظر در تصمیم خود برای ساخت راکتور تحقیقاتی آب سنگین بیتوجهی کرده است.
و از آنجایی که این تدابیر میتواند به ایجاد اطمینان درباره ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هستهای ایران کمک کند.
(mبا توجه به این که مدیرکل گزارش داده آژانس به پیگیری اطلاعات مرتبط با برنامه هستهای و فعالیتهایی که ممکن است به این برنامه ایران مرتبط باشد، ادامه میدهد و این که اختیارهای قانونی آژانس پیگیری راست آزمایی امکان فعالیتهای مربوط به سلاح هستهای محدود است.
GOV/2005/67(nبا تایید شرح مدیر کل از این مورد به عنوان یک مورد راست آزمایی خاص،
(oبا توجه به این که آژانس هنوز در موقعیتی نیست که بتواند نتیجهگیری کند مواد هستهای یا فعالیت اعلام نشدهای در ایران وجود ندارد؛
.۱به این نتیجه میرسد که بسیاری تقصیرها و تخطی های ایران نسبت به تعهدهایش برای پایبندی به توافق پادمانی پیمان منع گسترش تسلیحات هستهای همانگونه که در GOV/2003/75آمده است، نشاندهنده پایبند نبودن در زمینه ماده C.۱۲نظامنامه آژانس است.
.۲با کشف تاریخچه پنهان کاری فعالیت های هستهای ایران و ماهیت این فعالیتها و موضوعهایی که در جریان راست آزمایی آژانس درباره آن چه که از سوی ایران از سپتامبر ۲۰۰۲اعلام شده بود، آشکار شد تردیدها و سئوال هایی را ایجاد کرده که رسیدگی به آن در حدود اختیارهای شورای امنیت سازمان است؛ زیرا این نهاد مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بینالمللی را بر عهده دارد.
.۳از مدیر کل میخواهد به تلاش های خود برای اجرای این قطعنامه و قطعنامه های پیشین ادامه داده و بار دیگر گزارش دهد که این شامل هرگونه تحول دیگر در مورد مسایل اعلام شده در گزارش دوم سپتامبر ((GOV/2005/67 به شورای حکام میشود که در آن به زمان و محتوای گزارش مورد نظر بر اساس ماده C.۱۲و اظهارنامه های مورد نیاز بر اساس ماده III.B.4اشاره شده است.
.۴به منظور کمک به مدیر کل برای حل مسائل باقی مانده و فراهم کردن تضمین های لازم از ایران میخواهد:
( (iاجرای تدابیر شفاف ساز همانطور که در گزارش مدیر کل خواسته شده است که فراتر از توافق پادمان و تعهدهای رسمی و پروتکل الحاقی خواهد بود و شامل دسترسی به اشخاص، مدارک مورد نیاز خاص، تجهیزات دارای قابلیت استفاده دوگانه، اماکن نظامی خاص و تحقیقاتی و مراکز توسعهای خواهد بود
( (iiتعلیق کامل و مداوم همه فعالیت های مربوط به غنیسازی ذکر شده در GOV /2005/64و فعالیتهای فراوری مجدد را از سرگیرد.
( (iiiدر ساخت راکتور تحقیقاتی آب سنگین تجدید نظر کند.
( (ivبه سرعت پروتکل الحاقی را تصویب و به طور کامل اجرا کند.
( (vدر ضمن تکمیل فرایند تصویب پروتکل الحاقی، همچنان به عمل مطابق با مفاد پروتکل الحاقی که ایران در ۱۸دسامبر ۲۰۰۳امضا کرده است، ادامه دهد.
.۵از ایران میخواهد به طور کامل به تعهدهای خود پایبند بوده و به روند مذاکراتی که در دو سال گذشته پیشرفت های خوبی در آن حاصل شده است، باز گردد.
.۶از دبیر کل میخواهد به تلاش های خود برای اجرای توافق پادمانی با ایران و اجرای موقت پروتکل الحاقی به این پیمان و پیگیری اقدام های شفاف سازی دیگر مورد درخواست آژانس انجام دهد برای این که آژانس قادر به بازسازی تاریخچه و ماهیت همه جنبه های فعالیت های گذشته هستهای ایران باشد و کمبود اعتماد ایجاد شده را جبران کند.
۰۷تصمیم میگیرد تا همچنان این مساله را پیگیری کند.
نظر شما