به گزارش خبرگزاری رویترز، معاملهگران و تحلیلگران روز پنجشنبه (۲۳ مرداد) اعلام کردند که کاهش نگرانیها نسبت به احتمال تحریمهای جدید آمریکا علیه روسیه و اختلال در عرضه نفت این کشور فشار نزولی بر قیمتها وارد کرده است.
فاصله قیمتی ششماهه قراردادهای آتی نفت برنت، دبلیوتیآی آمریکا و شاخص دبی از ابتدای ماه میلادی تاکنون بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافته است. این فاصله قیمتی که به «بکواردیشن» معروف است، زمانی رخ میدهد که قیمت نقدی بالاتر از قیمتهای ماههای آینده باشد و نشاندهنده محدودیت عرضه است. کاهش این فاصله بیانگر انتظار بازار برای افزایش عرضه در آینده است.
شاهرخ زُخرِتدینوف، معاملهگر مستقر در دبی، گفت: «کاهش در فاصله قیمتی برنت و دبی عمدتاً ناشی از انتظار افزایش عرضه تدریجی اوپکپلاس از سپتامبر و کاهش نگرانیها از اختلال در عرضه روسیه پس از جریان باثبات صادرات از طریق دریای بالتیک و سیاه است.»
وی افزود: «عرضه نفت خام آمریکا، پایدار مانده اما فعالیت پالایشگاهها به تدریج با ورود به فصل کمتقاضا کاهش مییابد و محدودیت عرضه در بازار نقدی را کمتر میکند.»
قرار است روز جمعه دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، و ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه در آلاسکا برای دستیابی به توافق آتشبس در اوکراین دیدار کنند. تحلیلگران سیتی پیشبینی کردند که در صورت پیشرفت در توافق آمریکا و روسیه، قیمت برنت میتواند به محدوده پایین ۶۰ دلار در هر بشکه برسد.
افزایش عرضه و پایان تابستان
معاملهگران خود را برای عرضه بیشتر آماده میکنند، زیرا سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپکپلاس) با افزایش تولید در سپتامبر موافقت کردهاند و همزمان تولیدکنندگان خارج از اوپک همچون گویان، برزیل و نروژ تولیدات جدیدی را آغاز کردهاند.
پایان اوج تقاضای تابستانی در نیمکره شمالی نیز سبب کاهش حاشیه سود بالای گازوئیل در اروپا و کاهش مصرف مستقیم نفت خام برای تولید برق در عربستان سعودی شده است. هری چیلیگوریان، رئیس بخش تحقیقات گروه Onyx Capital، گفت: «ما شاهد فروش گسترده در بازار نقدی بودیم، زیرا پیشبینی تقاضای نفت خام به دلیل افت حاشیه سود پالایشگاهی اصلاح شده است.»
وی افزود: «با پایان یافتن تقاضای فصلی و نامشخص بودن ادامه واردات بالای چین برای ذخیرهسازی، سؤال اینجاست که مازاد بشکههای سعودی به کجا میرود؟»
در همین حال، پرمیوم نقدی شاخصهای خاورمیانه شامل دبی و عمان برای محمولههای بارگیری اکتبر به پایینترین سطح بیش از یک ماه اخیر رسیده است. با این حال، شاخص دبی نسبت به برنت همچنان قویتر است و همین امر فاصله قیمتی بین این دو شاخص را (که به «معامله مابهالتفاوت آتی و سواپ» یا EFS معروف است) محدود کرده و مسیر انتقال عرضه از حوزه آتلانتیک به آسیا را باز نگه داشته است.
پالایشگران آسیایی پیشاپیش میلیونها بشکه نفت از آمریکا، آفریقا و اروپا برای تحویل در سپتامبر و اکتبر خریداری کردهاند.
نیل کرازبی، تحلیلگر Sparta Commodities، گفت: «هنوز عدمقطعیت در مورد عرضه روسیه وجود دارد، زیرا هند بهعنوان سومین واردکننده بزرگ نفت جهان در هفتههای اخیر محمولههای نقدی جایگزین نفت از روسیه خریداری کرده است. بخشی از نفت اورال روسیه به چین خواهد رفت، اما داستان تمام نشده و همچنان ریسکهای باقیمانده درباره نفتی که بازار پیدا نکند، وجود دارد و این موضوع انجام معاملات EFS را حتی در کوتاهمدت پیچیدهتر از حالت معمول میکند.»
نظر شما