به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، امیرعباس نوید با اشاره به اهمیت تعویض کیسینگ ۱۲ اینچ سکوی بلال و نقش آن در فرآیند تولید این سکو اظهار کرد: آغاز روند خوردگی در ناحیه تلاطم دریا (Splash Zone) که از حدود ۲ متر زیر آب تا ۵ متر بالای آب محسوب میشود، از مدتها قبل در بازدیدهای دورهای مورد توجه قرار گرفته بود و بر همین اساس، طرح تعویض کیسینگ با گزارش مصور و نقشههای مربوطه از سوی واحد تعمیرات زیرآب به سکو و منطقه ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه عملیات تعویض کیسینگ مستلزم خاموشی سکو بود، تا جایی که امکان داشت تلاش شد روند خوردگی تحت کنترل قرار گیرد و از توقف تولید جلوگیری شود. با این حال شرایط مخاطرهآمیز روزهای اخیر، اهمیت این کار را دوچندان کرد و دستور تعویض از سوی مدیریت منطقه صادر شد.
رئیس تعمیرات زیر آب منطقه لاوان با بیان اینکه ابتدا کیسینگ جدید و کلمپ مهارکننده آن مطابق نقشههای اولیه ساخته و به سکو منتقل شد و در مرحله اول، با توجه به طول ۲۱ متری کیسینگ، لوله در سه قسمت از ارتفاع ۶ متری سطح آب تا عمق ۱۵ متری برش داده و به سطح آب منتقل شد، بیان کرد: لوله جدید به طول ۱۶ متر با وزن تقریبی ۲۵۰۰ کیلوگرم به زیر آب منتقل شد و پس از عبور از مقرهای مربوطه (Guide) به بالای آب هدایت و به انتهای برش دادهشده در ارتفاع ۶+ متر با استفاده از تکنیک جوشکاری متصل شد.
اقدامهای تکمیلی برای پایداری سیستم
نوید با بیان اینکه بهمنظور تثبیت و جلوگیری از لرزش ناشی از ضربات امواج، بخش انتهایی لوله با نصب کلمپ نگهدارنده به برسینگ سازه مهار شد، افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی در واحد تعمیرات زیرآب و پیچیدگی پروژه، امکان تصویربرداری از مراحل اجرا در زیر آب فراهم نشد. با این حال همه تمهیدهای لازم بهکار گرفته شد تا روند اجرای کار مطابق رویههای ایمنی و استانداردهای اچاسئی انجام شود.
وی در پایان گفت: با وجود کمبود نیروی انسانی و شرایط سخت محیطی بهدلیل نزدیک شدن جبهه هوای توفانی، این عملیات دشوار با همدلی و پشتکار همه همکاران سختکوش، تنها ظرف مدت دو شبانهروز کار مستمر به سرانجام رسید.
نظر شما